واکنش ربیعی به بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه تابعیت مادرانه در مجلس

نباید به بهانه‌های امنیتی عده‌ای را از حق‌شان باز داشت

تهران (پانا) - سخنگوی دولت بر لزوم تصویب لایحه تابعیت مادرانه در مجلس شورای اسلامی تاکید و این موضوع را امری انسانی و اخلاقی توصیف کرد.

کد مطلب: ۹۲۸۵۹۶
لینک کوتاه کپی شد
واکنش ربیعی به بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه تابعیت مادرانه در مجلس

علی ربیعی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر در واکنش به بررسی دوباره لایحه تابعیت مادرانه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بعد از رفع ایرادات شورای نگهبان در کمیسیون تخصصی، نوشت:

«این هفته در جلسه علنی، لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان ناشی از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مجدداً مطرح است.

این امری ‫انسانی و ‫اخلاقی و اتفاقاً مقوَم ‫امنیت ملی است.

نباید به بهانه‌های امنیتی عده‌ای را از حق‌شان باز داشت؛ امیدوارم نهادهای مدنی بیشتر به این امر بپردازند.»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بیست‌ودوم اردیبهشت ماه سال با ۱۸۸ رأی موافق در مقابل تنها ۲۰ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع با کلیات لایحه موسوم به تابعیت مادرانه موافقت کردند.وکلای ملت در جلسه علنی بعدی خود (23 اردیبهشت) جزئیات این لایحه را به تصویب رساندند.

به موجب این لایحه، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی تا قبل از ۱۸ سالگی به درخواست مادر و پس از آن به درخواست خود می‌توانند تقاضای تابعیت و شناسنامه ایرانی کنند.

پیش از این عباسعلی کدخدایی، سخنگو و قائم مقام دبیر شورای نگهبان با دو ایراد جزئی به لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر از ایران آن را برای رفع ایرادات به مجلس شورای اسلامی فرستاد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ایرادات مطرح شده به این لایحه گفته بود: «ایرادات شورای نگهبان به این لایحه در حوزه نادیده گفتن سوابق کیفری افرادی بود که می‌توانند مشکل امنیتی ایجاد کنند ولی شورای نگهبان با اصل این لایحه مخالفتی نداشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار