معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی: بانک‌های استان حمایتی از تولید و اشتغال ندارند

ارومیه(پانا)-معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: بانک‌های استان تاکنون اقدامی را برای رونق تولید و اشتغال انجام نداده و از طرفی آنها همچنین تسهیلاتی را برای نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی به دلیل نبود جواز توسعه نمی‌پردازند.

کد مطلب: ۹۲۷۶۴۷
لینک کوتاه کپی شد
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی: بانک‌های استان  حمایتی از تولید و اشتغال ندارند

در جلسه‌ای که با حضور معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با فعالان بخش خصوصی و تولیدکنندگان ارومیه در سالن جلسات سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی برگزار شد، هر کدام از تولیدکنندگان و فعالان به بیان مشکلات خود پرداختند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با بیان اینکه بانک‌های عامل استان از عمل به طرح برنامه تولید و اشتغال سر باز می‌زنند، اظهار کرد: به طور کلی باید گفت که بانک‌های استان تاکنون اقدامی را برای رونق تولید و اشتغال انجام نداده و از طرفی آنها تسهیلاتی را برای نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی به دلیل نبود جواز توسعه نمی‌پردازند.

معصوم علی‌اکبری با بیان اینکه امسال هدف سازمان، راه‌اندازی واحدهای راکد و افزایش ظرفیت تولید واحدهای تولیدی آذربایجان‌غربی است، افزود: در استان از بین ۱۱۰ واحد تولید ۵۵ واحد راکد بوده و ۵۵ واحد با ظرفیت کم اقدام به تولید می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۶ جلسه کارگروه تسهیل با ۴۰۰ پرونده و ۱۴۰ مصوبه برگزار شده است، تصریح کرد: امسال اعتبارات اختصاص یافته برای سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ۶۷۲ میلیارد تومان بوده که ۵۰ درصد این اعتبارات برای بازسازی و نوسازی واحدهای تولید هزینه می‌شود.

مدیرعامل شرکت آذرباتری ارومیه در این جلسه با بیان اینکه واحدهای تولیدی از نظر تامین سرمایه در گردش با مشکل مواجه هستند، اضافه کرد: از طرفی برای بازسازی ماشین‌آلات شرکت‌ها مشکل سرمایه وجود داشته و ورود معاونت غذا و دارو در بحث صادرات باتری آزاردهنده است.

مدیرعامل شرکت ساحل با بیان اینکه شرکتش مشکل سرمایه در گردش نداشته و نیازی به تسهیلات بانکی ندارد، عنوان کرد: تنها مشکل شرکت ساحل تامین مواد اولیه است و با همه مشکلات این شرکت در پنج سال گذشته در پرداخت مالیات و جذب نیروی انسانی رشد خوبی داشته است.

وحید فتورایی خاطرنشان کرد: در مورد ثبت سفارش‌ها شرایط و دستورالعمل‌های خاصی وجود دارد که باعث طولانی شدن ثبت سفارش می‌شود در حالی که این اقدامات پیش از این در سه روز انجام می‌شد اما اکنون در دو هفته ثبت سفارش انجام می‌شود.

شرکت پتروشیمی ارومیه با بیان اینکه واردات کالاهای خارجی مشابه تولید داخلی مشکل اصلی این شرکت است، اضافه کرد: این کار باعث انباشت محصولات پتروشیمی شده و از خارج سولفات آمونیوم با ارز ۴۲۰۰ تومنی وارد کشور می‌کنند در حالی که نیاز کشور ۱۸۰ هزار تن بوده و ۵۰ هزار تن آن در پتروشیمی ارومیه و مابقی در شرکت‌های دیگر تولید شده و نیازی به واردات اصلا وجود ندارد.

مدیرعامل کارخانه قند ارومیه با بیان اینکه ۳۵ درصد چغندرقند و ۲۰ درصد شکر کشور در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر ماشین‌آلات کارخانه‌های قند استان فرسوده شده و نیاز به بازسازی دارند اما دولت آنها را مجبور به استفاده از ماشین‌آلات مشابه تولید داخلی کرده که مربوط به فناوری ۵۰ سال گذشته بوده و پس از دو سال از کار می‌افتند.

منصور عباسی مدیرعامل کارخانه آرد فردوس ارومیه مشکل اصلی این کارخانه را عدم صدور مجوز برای توسعه سیلوها دانسته و از بروکراسی ادارای و نبود متولی خاص برای صدور این مجوز در کشور گله کرد.

مدیرعامل شرکت سیمان ارومیه با بیان اینکه در حال حاضر صنعت سیمان با ۸۵ میلیون تن تولید در حال فعالیت است، گفت: اما به دلیل رکود ساخت‌وساز این صنعت در حال حاضر با ظرفیت ۶۰ درصدی کار می‌کنند.

عبدالمجید نیک‌نام با بیان اینکه طبق جلسات با مسؤولان مقرر شده شرکت‌های سیمان با ظرفیت ۶۵ درصد به تولید خود ادامه دهند، تصریح کرد: نیاز آذربایجان‌غربی به سیمان دو میلیون تن بوده در حالی که تولید شرکت‌های سیمان استان چهار میلیون تن است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های پیش ۷۰۰ هزار تن سیمان به کشورهای خارجی از جمله به اقلیم کردستان عراق صادر می‌شد، ادامه داد: اما با تصمیم اقلیم کردستان عراق مبنی بر عدم واردات سیمان، صادرات سیمان ایران به این اقلیم صفر شد و این موضوع مشکلات زیادی را برای شرکت‌های سیمان به وجود آورده است.

مدیرعامل شرکت سیمان ارومیه با اشاره به اینکه تا پایان تیرماه فرصت داده شده است تا شرکت‌ها اقدام به تسویه ارزی کنند، اظهار کرد: این دستور در حالی که بوده که ابهام زیادی وجود دارد و از سویی نمی‌توان به صورت خلق‌الساعه صادرات به مکان خاصی را متوقف کرد اما تسویه ارزی داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار