آمار اولیه از زلزله 5.7 ریشتری مسجدسلیمان: یک کشته و 40 مصدوم

تهران (پانا) - زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 5.7 ریشتر حوالی مسجد سلیمان در استان خوزستان را لرزاند و تاکنون یک کشته و 40 مصدوم برجای گذاشت.

کد مطلب: ۹۲۷۳۵۱
لینک کوتاه کپی شد
آمار اولیه از  زلزله 5.7 ریشتری مسجدسلیمان: یک کشته و 40 مصدوم

به گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشور، این زمین‌لرزه به بزرگی 5.7 ریشتر ساعت 11.30 امروز دوشنبه 17 تیرماه حوالی مسجد سلیمان در استان خوزستان را لرزاند.

مختصات این زمین‌لرزه در طول جغرافیایی 49.5، عرض جغرافیایی 31.95 و در عمق 17 کیلومتری زمین به ثبت رسیده است.

این زمین‌لرزه در 19 کیلومتری مسجد سلیمان (خوزستان)، 29 کیلومتری قلعه خواجه (خوزستان) و 37 کیلومتری ایذه (خوزستان) به وقوع پیوسته است.

اعزام 4 تیم ارزیاب به محل وقوع زلزله

بر اساس اعلام هلال احمر، هم‌اکنون چهار تیم عملیاتی امداد و نجات از استان برای ارزیابی به محل وقوع زمین‌لرزه اعزام شده‌اند و تیم‌های امدادی دیگر با توجه به روستاهای بسیار واقع در منطقه برای ارزیابی میزان خسارات اعزام خواهد شد.

زلزله در 9 استان احساس شده است

همچنین بر اساس اعلام سازمان اورژانس کشور، ٥ تیم ارزیاب اورژانس کشور نیز به محل حادثه اعزام شده‌اند.

کیومرث حاجی‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان اعلام کرد: این زمین‌لرزه در استان‌های لرستان، اصفهان، شهرکرد، ایلام، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و کرمانشاه نیز احساس شده است.

بالگردها در راه مناطق کانونی زلزله

استانداری خوزستان از اعزام چند بالگرد برای بررسی خسارت‌های احتمالی به مسجدسلیمان خبر داد.

۵۶ روستا در شعاع ۱۵ کیلومتری زمین لرزه وجود دارد

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات هلال احمر، در این باره گفت: این زلزله ۵٫۷ ریشتری در عمق ۱۷ کیلومتری زمین، مناطق روستایی مسجد سلیمان در خوزستان را به لرزه در آورده است. هم اکنون ۵ تیم عملیاتی امداد و نجات شامل ۱۵ تن از استان برای ارزیابی به محل وقوع زمین لرزه اعزام شده‌اند و تیم‌های امدادی دیگر با توجه به روستاهای بسیار واقع در منطقه برای ارزیابی میزان خسارات اعزام خواهد شد. ۵۶ روستای دارای آبادی با جمعیت بالغ بر ۵ هزار و ۵۸۰ تن تا شعاع ۱۵ کیلومتری زمین لرزه وجود دارد.

وی ادامه داد: از آنجا که تعداد روستاها زیاد است در ارتباط دائم با تیم ها در حال ارزیابی هستیم.

طبق اعلام هلال احمر خوزستان دو منطقه کلگه و بیدیان در مسجدسلیمان متأثر از زمین لرزه 5.7 ریشتری شده اند. تیم امداد هوایی جمعیت هلال احمر خوزستان با یک فروند بالگرد برای ارزیابی هوایی به مسجدسلیمان اعزام شد.

تخریب بالای ساختمان‌ها

حیدر حجتی‌نیا، فرماندار مسجد سلیمان از میزان بالای تخریب بالای ساختمان‌های شهری مسجدسلیمان بر اثر زلزله خبر داد و گفت: کانون اصلی زلزله 5.7 دهم ریشتر در 45 کیلومتری یکی از بخش‌های تابعه مسجد سیلمان واقع در استان خوزستان به وقوع پیوست.

وی افزود: تاکنون خسارت جانی ناشی از این زلزله گزارش نشده ولی در شهرستان مسجد سلیمان میزان خسارت‌های مالی بالایی داشته است. حجم زلزله در استان بسیار بالا بوده و در اکثر شهرستان‌های این استان احساس شده است.

فرماندار مسجد سلیمان عنوان کرد: هم‌اکنون نیروهای امدادی در تمامی شهرستان و توابع اطراف آن جهت ارزیابی و امدادرسانی حضور دارند.

ترک خوردن دیوارخانه‌های روستایی مسجد سلیمان

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر از ترک خوردن دیوارهای برخی منازل در مناطق روستایی مسجد سلیمان خبر داد و گفت در مناطق روستایی مسجدسلیمان برخی از منازل دچار ترک خوردگی شده‌اند و در محور های فرعی شهرستان مسجد سلیمان کوه به صورت محدودی ریزش کرده است.

وی با بیان اینکه این زلزله در کهگیوله و بویر احمد و چهارمحال و بختیاری و بوشهر احساس شده است گفت: در روستاهای کلته بهمئی و سرآسیاب استان کهگیوله و بویر احمد برخی یوار برخی منازل دچار ترک خوردگی جزئی شده و زلزله در چهارمحال و بختیاری و بوشهر نیز بدون صدمات جانی بوده است.

۶ پس لرزه در مسجدسلیمان

زمین لرزه ٥.٧ ریشتری تاکنون ٦ پس‌لرزه (بزرگترین زمین لرزه ٤.٧ ریشتری در ساعت ١١:٥٦) داشته است. فرمانداری‌ها و شهرستان لالی در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

این زمین‌لرزه تاکنون چهار پس لرره داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار