کاهش نگران کننده خرید گندم

درخواست جهاد کشاورزی برای افزایش نرخ خرید تضمینی از ۱۷۰۰ به ۲۵۰۰ تومان

تهران (پانا) - پس از سه سال متوالی خودکفایی کشور در تولید گندم، با وجود افزایش بارندگی در سال‌جاری و پیش‌بینی افزایش چشمگیر برداشت گندم دیم، یک مقام وزارت جهاد کشاورزی درباره از دست رفتن خودکفایی در تولید گندم هشدار داد و خواستار افزایش نرخ خرید تضمینی گندم از 1700 به 2500 تومان شد.

کد مطلب: ۹۲۵۲۴۳
لینک کوتاه کپی شد
کاهش نگران کننده خرید گندم

به‌گزارش تسنیم، اسماعیل اسفندیاری‌پور، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با ابراز نگرانی از کاهش خرید تضمینی گندم به‌دلیل قیمت ارزان گفت: پیشنهاد مجلس مبنی‌بر افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به ازای هرکیلوگرم ۲۵۰۰ تومان باید به‌شدت دنبال شود.
او با پیش‌بینی برداشت 14 تا 14.5 میلیون تن گندم در کشور در سال زراعی‌جاری اظهار کرد: تاکنون سه میلیون و 650 هزار تن گندم به‌روش خرید تضمینی از کشاورزان خریداری شده است. مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: خرید گندم از کشاورزان در مقایسه با سال گذشته 4 تا 5 درصد کمتر است این در حالی است که با توجه به افزایش تولید در سال زراعی‌جاری انتظار بر این است که روند خرید و تحویل گندم دست کم 10 تا 15 درصد نسبت به سال قبل بیشتر باشد که متاسفانه به‌دلیل وجود نشتی‌ها در این مسیر شرایط به‌نحو دیگری رقم خورده است. اسفندیاری‌پور خاطرنشان کرد: هم‌اکنون محصول جو در بازارهای جهانی 50 دلار از گندم ارزان‌تر است اما در ایران جو برخلاف بازارهای جهانی گران‌تر از گندم است که این روند در نهایت تمام معادلات را به‌هم خواهد ریخت چرا که نشتی گندم در بخش سایر مصارف به‌ویژه تغذیه دام و طیور بیشتر خواهد شد که جای نگرانی دارد. در برخی مناطق مرزی، انگیزه قاچاق گندم، به‌دلیل برخورداری از درآمد ارزی آن، افزایش یافته است. او تاکید کرد: پیشنهاد مجلس مبنی‌بر افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به‌ازای هرکیلوگرم دو هزار و 500 تومان باید به‌شدت دنبال شود تا کشاورزان انگیزه بیشتری برای تحویل گندم به سیلوها و مراکز خرید داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار