مدیرکل محیط زیست بوشهر:

‌تشکیل ۱۳ پرونده‌قضایی در عسلویه و کنگان علیه واحدهای متخلف

تهران (پانا) -تاکنون ۱۳ پرونده قضایی در عسلویه و کنگان بر علیه واحدهایی که ضوابط محیط‌زیست را رعایت نکرده‌اند، تشکیل شده است. این را مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در نشست خبری خود عنوان کرده است.

کد مطلب: ۹۲۱۲۷۲
لینک کوتاه کپی شد
‌تشکیل ۱۳ پرونده‌قضایی در عسلویه و کنگان علیه واحدهای متخلف

به گزارش ایسنا، فرهاد قلی‌نژاد با اشاره به اهمیت محیط‌زیست افزود:خوشبختانه در ماه‌های اخیر ائمه جمعه استان ورود خوبی را به مسائل زیست‌محیطی به‌ویژه در بحث آلایندگی‌ها داشته‌اند.

او با اشاره به بخش محیط‌زیست انسانی استان بوشهر:به‌دلیل برخورداری از سواحل و دریا یک جغرافیای حساس از لحاظ آلودگی‌های زیست‌محیطی اعم از آب، خاک، هوا، زباله و پسماند داریم که نیاز است تحت نظارت جدی قرار داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست بوشهر با تاکید بر ضرورت نظارت جدی بر آلودگی‌های زیست‌محیطی عنوان کرد:در بخش صنایع شاهد استقرار تعداد زیادی از صنایع سنگین نفت و گاز در جنوب استان بوشهر بوده‌ایم. استقرار واحدهای متعدد پتروشیمی، میدان گازی و منطقه ویژه اقتصادی پارس که موجب ورود حجم فراوانی از آلاینده‌های متعدد به هوای استان، دریا و سایر اکوسیستم‌ها شده است.

قلی‌نژاد خاطرنشان کرد:شهرستان‌هایی چون عسلویه، کنگان، جم و دیّر که متأسفانه به‌دلیل عدم‌وجود امکانات پایش در سالهای گذشته پایش‌های زیست‌محیطی از این مناطق دقیق نبوده است و امیدواریم با وارد مدار شدن دستگاه‌های محیط‌زیست در این مناطق، پایش‌های زیست‌محیطی واقعی‌تر و جدی‌تر شود.

او با اشاره به فعالیت دو ایستگاه سنجش آلودگی هوا در عسلویه و کنگان بیان کرد:این دستگاه‌ها تنها ذرات و بعضی از گازهای آلوده مثل ناکس‌ها و ترکیبات سولفور را اندازه‌گیری می‌کند که اینها کافی نیست و به‌دلیل نقصی که در این ایستگاه‌ها و سایر پارامترهای آلودگی داشتیم، پیشنهاد کردیم که مرکز پایش زیست‌محیطی کنگان و عسلویه در جنوب استان فعال شود و خوشبختانه این موضوع جزو پروژه‌های تصویب شده در سفر ریاست جمهوری به استان بود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست بوشهر یادآور شد:استقرار هر صنعت محیط‌زیستی در استان باید مطابق با طرح آمایش سرزمین باشد و تاکید ما بر این است که پروژه‌ها و طرح‌های صنعتی و صنایع بزرگ حتماً دارای گزارش ارزیابی یا پیوست‌های زیست‌محیطی باشند.

فرهاد قلی‌نژاد با بیان اینکه در سه سال اخیر سازمان محیط‌زیست اجازه نداده هیچ صنعتی بدون مطالعات زیست‌محیطی در استان بوشهر آغاز به‌کار کند، گفت:این موضوع در سال ۹۷ از سوی ما جدی‌تر شده و حتی صنایعی که بدون ارزیابی‌های زیست‌محیطی و مطالعات و اخذ مجوز از سازمان محیط‌زیست شروع به‌کار کردند را متوقف کردیم و تاکید ما بر ادامه فعالیت صنایع پس از دریافت مجوزهای زیست‌محیطی از سازمان حفاظت زیست‌محیطی بوده است.

او با اشاره به‌اینکه یکی از پروژه‌های متوقف شده در این راستا، مخازنی بود که استحصال دریا انجام می‌دادند، افزود:هم‌اکنون سه پروژه در این حوزه متوقف شده است، دو پروژه مربوط به شهرداری‌های جنوب استان که با حکم قضائی متوقف شده‌اند، همچنین یک پروژه صنعتی که با استقرار خود سبب تخریب و استحصال دریا شده بود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست بوشهر عنوان کرد:متأسفانه برخی از پروژه‌های صنعتی استان در عسلویه و کنگان پس از استقرار دست به استحصال هکتارهای فراوانی زده‌اند که موجب تخریب اکوسیستم دریا شده است. در پیگیری یکی از این موارد در شهرستان دیر، رأی قطعی مبنی‌بر تخلف صادر شده و پرونده در مرحله اجرای احکام قرار دارد.

قلی‌نژاد تصریح کرد:این قول را می‌دهیم که هیچ پروژه‌ای در استان بوشهر بدون دریافت مجوز زیست‌محیطی آغاز به‌کار نکند و ما هر پروژه‌ی بزرگی را که بدون مطالعات ارزیابی زیست‌محیطی باشد ابتدا با اعلام اخطاریه از فعالیت آن ممانعت کرده و در صورت سرپیچی از طریق قضائی اقدام می‌شود.

او تاکید کرد:بخشی از مصیبت ایجاد شده در جنوب استان بسیاری از پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های مستقر در عسلویه و کنگان هستند که در مرحله استقرار مجوزهای زیست‌محیطی را دریافت نکرده‌اند و عملاً فاقد پیوست‌های زیست‌محیطی هستند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست بوشهر اظهار کرد:مهمترین مشکل ما در عسلویه و کنگان اول با بخش پالایشگاه‌های گازی و بعد پتروشیمی‌ها است. چون بسیاری از پتروشیمی‌ها با تاکید سازمان محیط‌زیست در راستای استانداردسازی خروجی‌ها حرکت کردند، به‌طوری که تعدادی از این پتروشیمی‌ها در سال‌های پیش به‌عنوان صنعت سبز موفق به اخذ استانداردها شده اند.

این مقام مسئول بیان کرد:مشکل امروز ما در جنوب استان آلودگی هوا توسط ترکیبات سولفور (دی‌اکسید سولفور) است که موجب بحرانی شدن وضعیت بعضی از مناطق شهرستان عسلویه شده است. عمده ترکیبات سولفور از پالایشگاه‌های گازی تولید می‌شود و حتماً نیاز به اقدامات فوری در این زمینه وجود دارد.

فرهاد قلی‌نژاد ادامه داد:فقدان تصفیه خانه فاضلاب مرکزی پالایشگاه‌ها یکی دیگر از مشکلات عسلویه و کنگان می‌باشد که اکوسیستم دریایی را در معرض خطر قرار داده است.

بدسوزی فلرها در عسلویه

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست بوشهر گفت:فلرینگ‌ها و بدسوزی فلرها در عسلویه موضوع مهم دیگری است که پالایشگاه‌های گازی بیشترین حجم فلرها را به خود اختصاص داده‌اند، هر چند که بعضی از پتروشیمی‌های ما هم آلوده هستند.

او افزود:بر این اساس وزارت نفت راهکارهایی برای کاهش آلودگی هوا در کنگان و عسلویه و جلوگیری از آلودگی دریا و کنترل بو در منطقه ارائه کرده که ما نپذیرفته و به‌دنبال پشتوانه قانونی، حقوقی و اجرایی برای این راهکارها بودیم. خوشبختانه با پیشنهادی که از سوی استان بوشهر شد، تشکیل کارگروه ملی کنترل آلودگی هوای شهرهای جنوبی استان به تصویب ریاست جمهوری و هیأت‌دولت رسید و هم‌اکنون استان بوشهر دارای تصویب نامه در این‌خصوص است.

قلی‌نژاد تصریح کرد:کارگروه ملی کنترل آلودگی‌هوای عسلویه و کنگان و شهرهای جنوبی استان در محورهای کاهش یا حذف فلرها در جنوب استان بوشهر، تعیین تکلیف جمعیتی و بحث شهرهای جدید، فاصله صنعت از جمعیت و پسماندها تصمیم‌گیری می‌کند که تا الان جلساتی از سوی سازمان برنامه‌وبودجه کشور برگزار شده و در فروردین ماه از مناطق جنوبی استان بازدید داشته‌اند.

او گفت:با تشکیل اولین جلسه رسمی کارگروه در هیئت‌دولت، راهکارهای اجرایی تدوین شده در این سه ماه در حوزه هوا، آب، تصفیه خانه‌های فاضلاب را ارائه خواهیم کرد که امیدواریم با تصویب این راهکارها در هیئت‌دولت وزارت نفت اقدامات مطلوبی در راستای کاهش آلودگی‌ها در عسلویه انجام بدهد.

اخطاریه مهلت‌دار محیط‌زیست برای انبارهای روباز گوگرد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست بوشهر عنوان کرد:در بحث انبارهای روباز گوگرد اخطاریه مهلت دار از سوی محیط‌زیست صادر شده است و اعلام شده که اگر بعد از اخطاریه و اتمام مهلت‌های قانونی انبارهای سرپوشیده و مکانیزه گوگرد در منطقه احداث نشود حتماً موضوع را پیگیری قضائی خواهیم کرد.

او خاطرنشان کرد:تاکنون ۱۳ پرونده قضائی در عسلویه و کنگان علیه واحدهایی که ضوابط محیط‌زیست را رعایت نکرده‌اند، تشکیل داده و همگام با کارگروه ملی کنترل آلودگی موضوع تخلفات زیست‌محیطی و جرایم آلودگی را در مراجع‌قضائی پیگیری می‌کنیم.

فرهاد قلی‌نژاد خبر داد:یک سایت تخلیه و بازیافت پسماندهای ویژه صنعتی عسلویه در مرحله اخذ مجوز است و ان شاءلله با آغاز به‌کار این سایت بازیافت و ذخیره‌سازی، شاهد مدیریت مطلوب پسماندهای ویژه صنایع در عسلویه خواهیم بود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست بوشهر بیان کرد:اعلام شده مجوز بهره‌برداری برای هیچ پتروشیمی در منطقه تأیید و صادر نخواهیم کرد مگر اینکه واحد تصفیه خانه فاضلاب پتروشیمی دماوند به‌عنوان حمایت‌کننده پتروشیمی‌های فاز ۲ وارد مدار شود.

او گفت:در حال‌حاضر دو پتروشیمی درخواست راه‌اندازی پروانه بهره‌برداری داشته‌اند که ما متوقف کرده و صراحتاً اعلام نمودیم که به‌دلیل اهمیت دریا و بوی ناشی از این فاضلاب‌ها حتماً باید قبل از بهره‌برداری از پتروشیمی‌های فاز ۲ تصفیه خانه فاضلاب دماوند مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار