گزارشی به مناسبت هفته صنایع دستی ؛صنایع دستی ایران بی همتا در جهان

بیرجند(پانا)-  صنایع دستی ایران شاید به این دلیل در سطح دنیا مطرح است که در جهان ، مثل و مانندی برای آنها وجود ندارد و حتی ابزارها و مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت وسایل از درون خود ایران تامین می شود.

کد مطلب: ۹۲۰۵۸۹
لینک کوتاه کپی شد
گزارشی به مناسبت هفته صنایع دستی ؛صنایع دستی ایران بی همتا در جهان

اصطلاح صنایع دستی به آن مجموعه از ابزارهایی گفته می شود که هنر دست و حاصل قدرت بازوی افراد است و طیف وسیعی از وسایل از جمله فلزات ، پارچه ها ، سنگ ها ، ظروف و ... را شامل می شوند.

صنایع دستی در کشور ایران یکی از نمونه هایی است که در معرفی فرهنگ ایرانی از آن استفاده می شود و پیشینه تاریخی فراوانی را هم دارا می باشد و از دیرباز زبانزد بوده است.

از جمله ویژگی های صنایع دستی ، عدم نیاز به فناوری پیشرفته برای ساخت وسایل است زیرا هم اکنون در بسیاری از روستاها ، دامنه گسترده ای از وسایل مختلف به وسیله زنان و مردان ساخته می شود.

دیگر ویژگی دست ساخته ها ، کاربرد های مختلف آنهاست که هم جنبه تزئینی دارند و هم جنبه مصرفی و این امر باعث می شود تا افراد از طریق ساخت و فروش صنایع دستی امرارمعاش کنند.

صنایع دستی منعکس کننده فرهنگ و تمدن کشور ها و ملل نیز هستند و طرز تهیه و استفاده از این وسایل، در طی زمانهای مختلف، شیوه زندگی فردی و جمعی تمدن ها ، وضعیت اقتصادی و مذهبی و اجتماعی آنها را نشان داده است.

همانطور که در بالا اشاره شد ، ساخت و فروش صنایع دستی راه خوبی برای کمک به اقتصاد کشور ها و نیز معرفی آنها به سایر جهان می باشد و در بسیاری از کشورها ، بخشی از اقتصاد به درآمد حاصل از فروش صنایع دستی اختصاص دارد.

سفالگری ، نقاشی ، خطاطی ، قالی بافی و ... از جمله هنرهایی اند که در ایران پیشینه های طولانی دارند و عمر بسیاری از این هنرها به 5 هزار سال می رسد.

ایران ، بهشت انواع دست سازه ها

صنایع دستی ایران شاید به این دلیل در سطح دنیا مطرح است که در جهان ، مثل و مانندی برای آنها وجود ندارد و حتی ابزارها و مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت وسایل از درون خود ایران تامین می شود.

از جمله صنایع دستی ایرانی در زمینه های مختلف میتوان به نگارگری، فلزکاری، بافتنی ، سفالگری، هنرهای چوبی، حصیربافی، شیشه گری، نساجی و ... اشاره کرد.

طبق آمارها ، ایران سومین تولید کننده صنایع دستی در جهان است و بیشترین میزان رشد در سبد صادرات کالاهای غیرنفتی کشور به صنایع‌دستی اختصاص دارد.

در خراسان جنوبی یکی از بخشهای صنایع دستی که آوازه جهانی پیدا کرده است ، حوله بافی است که پیشینه ای 300 ساله را داراست و حاصل هنر زنان خوش ذوق روستاهای این استان کویری است .

توبافی در روستای خراشاد بیرجند به همت دستان پرتوان زنان این روستا ، باردیگر احیا شده است و از آذر ماه سال ۹۲ در فهرست تولیدات دارای مهر اصالت ملی به ثبت رسیده است و ثبت جهانی نیز شده است.

اما این هنر همچون سایر حرف نیازمند بازاریابی و فروش در عرصه های مختلف می باشد و میتوان گفت که بازاریابی حلقه گمشده ی ترویج این هنر در بین مردمان می باشد.

12 میلیارد تومان ، فروش صنایع دستی خراسان جنوبی در سال گذشته

حسین عباس زاده معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت : در سال گذشته سهم صنایع دستی از درآمد خراسان جنوبی ۱۲ میلیارد تومان بوده است .

عباس زاده گفت: در سال گذشته به حدود 200 طرح مستقل و 54 طرح پشتیبان صنایع دستی خراسان جنوبی تسهیلات پرداخت شده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: راه اندازی مرکز علمی تخصصی پژوهش های نساجی سنتی خراشاد در دستور کار قرار دارد.

گزارش از سید محمد علی سجادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار