خسارت 1920 میلیارد تومانی سیل به کشاورزی گلستان

تهران (پانا) ـ با گذشت بیش از دو ماه از وقوع سیلاب ویرانگر در استان گلستان، حال شاید سیل از میان ترکمن‎صحرا رفته باشد، اما سیلی سیل بر صورت مردم کشاورز این منطقه همچنان باقی‌مانده است و خسارت های بسیار بالا درد این روزهای مردم این منطقه شده است.

کد مطلب: ۹۲۰۲۴۶
لینک کوتاه کپی شد
خسارت 1920 میلیارد تومانی سیل به کشاورزی گلستان

به گزارش فارس، دیگر از خوشه‎های طلایی گندمزارهای ترکمن‎صحرا خبری نیست. این‌بار نه آتش، بلکه سیل تمام خرمن‎های معیشت مردم ترکمن‎صحرا را با خود برده است.

مردمی که تنها دلخوشی آنها مزراع و چند رأس دامی بود که به‎واسطه آن امرار معاش می‎کردند حال پس از سیلاب، ناامیدانه چشم‎انتظار تحقق وعده‎های دولت هستند.

فریاد کشاورزان گلستانی از سیلی سیل بلند است

حالا فریاد مردم این مناطق از سیلی‌سیل بلند است، در حالی‌که می‎بایست خود را برای کشت دوم آماده می‎کردند دستان خالی آنها مانع از این کار شده و شرایط به‌گونه‎ای است که کشاورزان در تابستان گرم و در فصل زراعت به فکر زمستان سرد و کم‎درآمد خود هستند.

حالا تنها امید کشاورزان آن است که مسؤولان به مشکلات و دغدغه‎های آنها سریع‎تر رسیدگی کنند، شاید اعطای تسهیلات نیز به‎دلیل دستان خالی و مشکلات فراوان در منطقه سیل‎زده آنگونه که باید نتواند حلال مشکل سیل‎زدگان باشد.

به‌نظرمی‎رسد همچون دهه 60 و پس از جنگ باید اقدامات‌جهادی در مزارع سیل‎زده ترکمن‎صحرا اتفاق می‎افتاد اما به‌دلیل وسعت بالای سیل و خسارات ناشی از آن ساخت منازل مسکونی و زیرساخت‎ها در اولویت مسؤولان قرار گرفت و کسی صداهای فروخفته کشاورزان ترکمن‎صحرا را نشنیده است.

کشاورزانی که پس از برداشت محصولات خود در سال‎های گذشته تابستان را به‌خوبی و خوشی در کنار خانواده سپری می‎کردند، امسال در ماتم محصولات برباد رفته خود خانه‎نشین شدند و از آنجایی‌که بسیاری از این اراضی کشاورزی بیمه نبودند به‌نظر می‎رسد پرداخت اندک غرامت دولت به کشاورزانی که اراضی آنها دچار تخریب 100 درصدی شده نمی‎تواند گره از کار کشاورزان باز کند.

ایران در بخش کشاورزی جزو کشور‌های بلاخیز است و شرایط اقلیمی، آفات و بیماری‌ها محصولات کشاورزی را تهدید می‌کند.

باید گفت حوزه کشاورزی و باغداری تامین‎کننده سلامت و استقلال غذایی جامعه و از عوامل موثر در توسعه اقتصادی هر کشور محسوب می‌شود و کشاورزی عرصه‌ای است که در صورت بروز نارسایی و خلل در این حوزه، یکی از ارکان اصلی و اساسی توسعه اقتصادی تضعیف و متزلزل می‌شود.

استان گلستان از آخرین روزهای سال 1397 مورد بی‎مهری طبیعت قرار گرفت و تا امروز درگیر خسارت‎ها و پیامدهای ناشی از سیل است.

از 540 هزار هکتار کشت پاییزه در استان گلستان، 317 هزار هکتار آن خسارت دید و 100 هزار هکتار آن به‌طور 100 درصدی از بین رفت.

یکی از کشاورزان خسارت‎دیده از سیل گلستان می‎گوید: بعد از گذشت دو ماه از وقوع سیل همچنان آب در مزارع کشاورزی ما باقی‌مانده است.

او می‎افزاید: متأسفانه زمین بنده و سایر کشاورزان این منطقه هنوز از سیلاب تخلیه نشده و امکان کشت دوم نداریم. تنها دو هکتار گندم کشت کرده بودم که در سیلاب زیر آب رفت و تمام محصول پوسیده است.

با وقوع سیلاب چشم امید کشاورزان به تعیین خسارت سیل و پرداخت غرامت آن و احیای مجدد اراضی کشاورزی سیل‎زده است که باتوجه به خسارت وارده و متضرر شدن کشاورزان از سیل می‎طلبد مسؤولان با حذف بروکراسی اداری، رسیدگی به پرونده‎های سیل‎زدگان و پرداخت خسارت‎ها را در اولویت قرار دهند تا قشر کشاورز در کنار درد و رنج و عواقب ناگوار سیل، نگرانی و دغدغه دیگری نداشته باشد.

کشاورز دیگری که زمین کشاورزی آن بر اثر سیلاب دچار خسارت شد در این‌باره ابراز می‎کند؛متأسفانه هنوز موفق به دریافت خسارات ناشی از سیل نشدم، در حال‌حاضر نیز مدارک همراهم است متأسفانه گرفتار بروکراسی اداری شدیم و هر روز بهانه‎ای می‎آورند و کارم انجام نشده است.

یکی‌ از کشاورزان سیل‎زده‌ که اراضی‌کشاورزی وی براثر سیل خسارت100 درصدی‌ دید یادآور می‎شود؛ زمین کشاورزی بنده اجاره بود، خسارت‎هایی که دولت می‎دهد پاسخگوی میزان اجاره‎ام هم نیست البته زمان پرداخت خسارت‎ها نیز مشخص نیست.

پرداخت‎ خسارت بخش کشاورزی مناطق سیل‎زده تا یک ماه آینده

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی نیز در این‌باره اذعان کرد:حداکثر ظرف یک‌ماه آینده کل پرداخت‎ها و کمک‎های بلاعوض با بررسی‎های میدانی دقیق انجام می‎شود.

سیدمحمد موسوی عنوان کرد: پرونده‎های همه افرادی که مورد تأیید و تصویب قرار می‎گیرد بلافاصله به بانک‎های عامل معرفی می‎شود.

او تاکید کرد: 272 میلیارد تومان کمک بلاعوض و 253 میلیارد تومان نیز تسهیلات بانکی قرض‎الحسنه به استان گلستان اختصاص یافت که در این فرایند بررسی، تأیید، تصویب، معرفی و پرداخت را در فرصت زمانی نهایی خواهیم کرد.

تخلیه سیلاب از اراضی کشاورزی گلستان تا 10 روز آینده

سرپرست استانداری گلستان نیز از تشکیل 3 هزار و 958 پرونده کشاورزی در گلستان خبرداد و اظهار کرد: 49 میلیارد و 559 میلیارد تومان برآورد خسارت داشتیم که تاکنون 50 درصد برآورد خسارت را به کشاورزان پرداخت کردیم.

میرمحمد غراوی تصریح کرد: در مجموع 8 هزار پرونده برای جبران خسارت در استان گلستان تشکیل شده و میزان برآورد اولیه خسارت آن 96 میلیارد تومان است و از این مقدار تاکنون 8 میلیارد و 600 میلیون تومان پرداخت شده است.

او اضافه کرد: پیش‎بینی می‎شود تا دو روز آینده این میزان به 24 میلیارد و 780 میلیون تومان برسد که می‎تواند کمک مؤثری به کشاورزانی باشد که کشت اول خود را از دست دادند.

سرپرست استانداری گلستان با اشاره به تسهیلات بخش کشاورزی بیان کرد: براساس ابلاغیه هیئت وزیران 254 میلیارد تومان نزد هشت بانک عامل در استان گلستان قرار گرفته است که تسهیلاتی با نرخ سود چهار درصد به کشاورزان خسارت‎دیده از سیل پرداخت می‎شود.

غراوی ابراز کرد:همه پرونده‎های کشاورزان سیل‎زده آماده شده و در اختیار بانک‎ها قرار می‎گیرد تا بلافاصله پرداخت غرامت آغاز شود. حدود 2 هزار و 500 هکتار از اراضی گلستان در سیلاب قرار دارد و این میزان تا یک هفته آینده تخلیه می‎شود و یا به‌سمت رودخانه هدایت خواهد شد.

سرپرست استانداری گلستان با بیان اینکه احتمالاً تا یک‌هفته الی 10 روز آینده اراضی کشاورزی استان گلستان به‌طور کامل از سیلاب تخلیه شود، تصریح کرد: قسمت‎هایی که آبگرفتگی دارد عمدتاً شیب کمی دارد و امکان تخلیه آن به‌سمت رودخانه‎ها و مسیل‎ها وجود ندارد و به‌همین دلیل کار تخلیه آب از طریق پمپاژ انجام می‎شود.

غراوی با بیان اینکه هنوز اعتبار لازم برای اجرای پروژه‌های زیرساختی ابلاغ نشده است، ابرا کرد:با توجه به فصل برداشت محصول و آسیب جاده‌های بین مزارع و انتقال محصولات کشاورزان از زمین به‌مراکز خرید به توجه ویژه دولت نیاز داریم.

خسارت 1920 میلیاردی سیل به بخش کشاورزی گلستان

معاون برنامه‎ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی استان گلستان نیز با اشاره به خسارات سیل به بخش کشاورزی اظهار کرد: در مجموع بر اثر سیلاب یک هزار و 920 میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان گلستان خسارت وارد شد.

آمنه جمشیدی رودباری ادامه داد: ارزیابی و بازدید میدانی توسط کارشناسان ما در مراکز خدمات جهادکشاورزی و ثبت نقاط یو.تی.ام زمین‎های خسارت‎دیده برای مستندسازی آغاز شده و کار رسیدگی به بیش از 8 هزار پرونده مربوط به خسارت‎دیدگان بخش کشاورزی انجام شده است.

او تأکید کرد: در پرداخت خسارت اولویت مربوط به کشاورزانی است که دچار خسارت 100 درصدی شدند و به‌ترتیب در مراحل بعدی پرداخت خسارت به سایر کشاورزان انجام می‎شود.

معاون برنامه‎ریزی و اقتصادی جهادکشاورزی استان گلستان بیان کرد:هر شهرستانی که پرونده‎ها را تشکیل می‎‎دهد و اطلاعات را وارد سامانه می‎کند و اطلاعات وارد کارگروه استانی می‎شود پس از این زمان حداکثر تا یک هفته معرفی به بانک برای پرداخت خسارت‎ها انجام خواهد شد.

بلاتکلیفی و بی‎انگیزگی کشاورزان بدترین اتفاق در استانی است که قطب کشاورزی کشور محسوب می‎شود و در این شرایط لازم است اجرای طرح‎های حمایتی سرعت بیشتری بگیرد تا با افزایش انگیزه کشاورزان احیای اراضی کشاورزی و کشت دوم از سر گرفته شود و البته از نکته نیز نباید غافل شد که کشاورزان گلستانی خسارت‎دیده از سیل در انتظار اقدامات عملی دولت در سطح ملی برای جبران خسارت، تأمین‌اعتبارات موردنیاز برای انجام طرح‌های پیشگیرانه از سیل و نیز پاسخگویی مسؤولان ارشد استان و شهرستان‌های آسیب‌دیده هستند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار