در آستانه سفر به تهران

وزیر امور خارجه آلمان: اروپا به دنبال راهی برای گفت و گو میان تهران و واشنگتن است

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه آلمان می‌گوید که قدرت‌های اروپایی امیدوارند که یک واسط جدید میان آمریکا و ایران برای جلوگیری از فروپاشیدن توافق هسته‌ای 2015 پیدا کنند.

کد مطلب: ۹۲۰۱۲۶
لینک کوتاه کپی شد
وزیر امور خارجه آلمان: اروپا به دنبال راهی برای گفت و گو میان تهران و واشنگتن است

به گزارش واشنگتن اگزمینر، هایکو مانس که در یک سفر بدون اعلام قبلی در عراق به سر می‌برد در جمع خبرنگاران گفت: «آخرین اصرار همسایگان اروپایی جلوگیری از تشدید تنش و ایجاد صلح است. ما نمی‌توانیم تنها به گفت‌و‌گو اکتفا کنیم‌، باید آن را دقیقا در میان تفاوت‌های غیر قابل عبور و درگیری‌های طولانی‌مدت هدایت کنیم.»

ماس برای سفری 4 روزه به خاورمیانه به بغداد سفر کرده و قرار است روز دوشنبه در تهران با مقام‌های ایرانی دیدار کند.

او می‌گوید خطای آشکار ناشی از محاسبات غلط، سوء‌تفاهم‌ها و تحریکات منجر به عواقب ناخواسته منطقه خاورمیانه را تهدید می‌‌کند.

مقام‌های آمریکایی در هفته‌های اخیر مدعی شده‌اند که ایران قصد دارد مواضع آمریکا در عراق را مورد تهدید قرار دهد. این تنش‌ها بعد از آنکه ترامپ تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال کرد و جمهوری اسلامی اعلام کرد که بر اساس برجام برخی از تعهدات خود را متوقف می‌کند تشدید شد.

ماس گفت: «ما در اروپا تأکید داریم که هر تلاشی برای تقویت کردن توافق هسته‌ای وین ارزشمند است.»

هایکو ماس روز شنبه در دیدار با نخست وزیر عراق نیز تاکید کرد که اتحادیه اروپا و آلمان به برجام پایبند هستند و وی برای تاکید بر همین پایبندی به زودی به تهران سفر خواهد کرد.

او گفت: «اتحادیه اروپا در همین راستا سازوکاری جهت کاهش تحریم ها و انجام تعاملات مالی با ایران قرار داده است.»

ماس افزود که در سفر به تهران همچنین بر اهمیت باقی ماندن ایران در برجام تاکید خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران بارها با اشاره به عدم تحقق وعده‌های اتحادیه اروپا در اجرای تعهدات خود در چارچوب برجام، تاکید کرده است که صبر ایران بی‌نهایت نخواهد بود و اروپایی‌ها به جای حمایت صرفاً سیاسی از برجام باید به آن بویژه در حوزه اقتصادی و پولی عمل کنند.

اروپا بر اساس آنچه جمهوری اسلامی اعلام کرده است 60 روز از زمان اعلام ایران فرصت داشت که نسبت به اقدام عملی درباره تعهدات خود بر اساس برجام اقدام کند و در غیر این صورت ایران گام دوم کاهش تعهدات برجامی را اجرا خواهد کرد.

اروپا با وجود گذشت حدود سه هفته از این زمان هنوز اقدام جدی در این باره انجام نداده است. سفر هایکو ماس به ایران احتمالا در این راستا اولین اقدام اروپا برای جلب نظر ایران برای حفط برجام است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار