مدیر کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی:ایجاد سایت موزه در در محوطه باستانی کله کوب آیسک

بیرجند(پانا) ـ مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان از ایجاد سایت موزه در در محوطه باستانی کله کوب آیسک خبر داد.

کد مطلب: ۹۱۹۰۲۰
لینک کوتاه کپی شد
مدیر کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی:ایجاد سایت موزه در در محوطه باستانی کله کوب آیسک

حسن رمضانی مدیر کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی در جریان بازدید از کار کاوش در محوطه کله کوب آیسک با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای کاوش در کله کوب ابراز امیدواری کرد: این محوطه باستانی در جایگاهی که حق آن است قرار بگیرد و به خوبی معرفی شود.

او با بیان اینکه اطلاعات ما در خصوص استقرارهای پیش از تاریخ در شرق ایران بسیار اندک است، افزود: خوشبختانه مطالعه پیش از تاریخ شرق کشور در محوطه باستانی کله کوب آیسک آغاز شده و معطوف به آن شده است.

او تصریح کرد: اطلاعات بدست آمده نشان می‌دهد این محوطه مجموعه‌ای بسیار ارزشمند و قابل توجه است و نکته قابل توجه و مهم این است که ما در این مکان توالی فرهنگی را برای هزاران سال داریم و طبیعتاً این روند زندگی و حیات محصولات و تولیداتی داشته است.

رمضانی با بیان اینکه قبلاً علاوه بر کار گمانه زنی و تعیین حریم دو فصل کاوش در این محوطه انجام شده است افزود: کاوش‌های امسال منجر به بدست آمدن آثار و ساختارهای معماری شد.

او در ادامه افزود در این محوطه نشان دهنده استقرار انسان در شرق ایران در دوره پیش از تاریخ هستیم افزود: نیاز است در کمیته برنامه ریزی شهرستان توجه ویژه به این محوطه شود و کلهکوب آیسک در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار بگیرد تا بسترهای کار بیشتری تعریف شود.

رمضانی اظهارامیدواری کرد: محصول این مطالعات موجب ایجاد اولین سایت موزه استان در این محوطه گردد و مرجعی برای علاقه مندان و محققان شود.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی ابراز داشت: میراث فرهنگی استان همه اقدامات لازم برای این کار را انجام خواهد داد.

رسولی مقدم فرماندار سرایان نیز در این بازدید با بیان اینکه ادامه کار کاوش در محوطه‌ی باستانی کله کوب یکی از مصوبات حضور استاندار در شهرستان بود ابراز امیدواری کرد: کاوش در این محوطه با جدیت ادامه یابد و اطلاعات بدست آمده در حوزه‌های علمی، پژوهشی و گردشگری کار آمد باشد.

او ادامه داد: تاکنون مبلغ ۸۵۰ میلیون ریال در زمینه مطالعات و کاوش در کله کوب هزینه شده است که هرچند نسبت به وسعت و گستردگی کار مبلغ زیادی نیست ولی علی رغم مشکلات اعتباری کار با جدیت دنبال می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار