پانا، نگاه جامعه را به آموزش و پرورش جلب کرد

سید جلال جلیلی نوش آبادی*

با وجود آنکه فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث تحول کیفی در اهداف، برنامه ها، روش ها و شیوه فعالیت سازمان‌ها شده است اما نظام آموزشی هنوز نتوانسته از مزایای رسانه و فناوری استفاده کند و شهروندان اطلاع خاصی از فرایند آموزش و پرورش، رخدادهای مدرسه ، فعالیت جامعه فرهنگی و فعالیت‌های متنوع و متعدد مدارس ندارند ولی آغاز به کار خبرگزاری پانا، تحول بنیادین در نظام آموزشی بود.

کد مطلب: ۹۱۷۳۸۹
لینک کوتاه کپی شد

هرچند که ادارات آموزش و پرورش برای حفظ ظاهر اقدام به راه اندازی سایتهای اطلاع رسانی کردند اما همین سایتها نیز با دو مشکل عمده روبرو هستند اول آنکه محدود به ارائه گزارش کوتاهی از عملکرد کارشناسی ها و مدیران اداره هستند و دوم آنکه ضرورتی برای بروزرسانی نداشته و هر زمان که فرصتی شد، آن را روزآمد می‌کند .

خبرگزاری پانا با ورود خود چشم شهروندان را به آموزش و پرورش جلب کرد و امروز کمتر کسی می پرسد معلمها چه کار می کنند؟ و در مدرسه چه خبر است؟ نقطه اثر خبرگزاری پانا زمانی اهمیت پیدا می‌کند که حوزه فعالیت خود را از ساختمان اداره و عملکرد مدیران آموزش و پرورش فراتر نهاده و به مدرسه و حتی در دورترین روستاها ورود پیدا کرد تا با ارائه اخبار و گزارش‌های فعالیت فرهنگیان و دانش آموزان، مخاطبان خود را متوجه کرد که مدرسه باید کانون تحولات جامعه باشد.

خبرگزاری پانا در مدت نزدیک به دو دهه نقش موثر در تغییر نگاه جامعه به ویژه برنامه ریزان و سیاست‌گذاران کلان نسبت به آموزش و پرورش داشته است تا باور کنند که توفیق همه برنامه ها زمانی به دست می‌آید که از مدرسه و توسط دانش آموزان اجرا شود اما این آغاز راه است و هنوز جامعه فرهنگیان منتظرند که دستی از غیب برون آید و مشکلات آنها را برطرف کنند و انگار نسبت به رسانه و اثرگذاری آن غریبه اند.

خبرگزاری پانا، تنها رسانه رسمی و تخصصی آموزش و پرورش و جامعه فرهنگیان است و بدون شک دانش در بدنه جامعه ما نهفته است و خبرگزاری پانا مسیری برای شریک کردن نخبگان به ویژه فرهنگیان در مسیر تصمیم‌سازی است و فرهنگیان جامعه باید از این فرصت استفاده کرده و برنامه‌هایی را برای رشد از پایین به ویژه کمک به معیشت معلمان ارائه کنند تا الگوهای رشد فراگیر و توانمندسازی معلمان وارد برنامه‌های توسعه شود و همه ارکان حاکمیت به این باور برسند که آموزش و پرورش و جامعه بزرگان فرهنگیان فقط یک نهاد نیست بلکه آینده جامعه است و ذهنیت توسعه باید از مدرسه اصلاح شود.

رسانه ظرفیت بزرگ و گسترده ای دارد اما نظام آموزشی هنوز نتوانسته از آن برای معرفی خود برای بهبود شرایط و برای پیشرفت جامعه استفاده کند و امید که فرهنگیان سختکوش و پرتلاش به مدد خبرگزاری پانا، رسالت خود را به جامعه معرفی کرده و چراغ این رسانه پرفروغتر و فعالتر برافروخته بماند.

*فرهنگی و روزنامه نگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار