معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات خبر داد:

برآورد تولید ۴۵۵ هزار تن انواع آبزیان در سال جاری

تهران (پانا) - معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات کشور پیش‌بینی کرد در سال ۹۸ نزدیک به ۴۵۵ هزار تن انواع آبزی بدون احتساب پرورش ماهی در قفس در کشور تولید شود.

کد مطلب: ۹۱۶۱۳۹
لینک کوتاه کپی شد
برآورد تولید ۴۵۵ هزار تن انواع آبزیان در سال جاری

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، حسین علی عبدالحی گفت: پیش بینی برنامه ششم توسعه برای سال ۹۸ تولید ۲۳۷ هزار تن ماهیان گرمابی است که با توجه به سیل بنا به برآورد ما، حدود ۲۰۰ هزار تن تولید خواهیم داشت.

وی گفت: به دلیل سیل و خسارت ناشی از آن، تولید ماهیان سردآبی در سال جاری ۱۵۰ هزار تن، ماهیان در منابع آبی داخلی مانند دریاچه‌ها و آب‌های پشت سدها ۷۰ هزار تن، میگوی پرورشی در آب‌های شور بیش از ۵۰ هزار تن و ماهیان خاویاری ۳۴۰۰ تن پیش بینی می‌شود.

عبدالحی افزود: ۱۲ گونه آبزی در کشور پرورش می‌یابد و تا پایان برنامه ششم توسعه تعداد گونه‌های پرورشی به ۱۷ مورد خواهد رسید.

وی درباره تأثیر سیل اخیر بر تولید آبزیان تصریح کرد: وقوع سیل بر تولید و پرورش آبزیان تأثیر منفی گذاشته به طوری که برآورد می‌کنیم تأثیر آن در تولید ماهیان گرمابی ۱۰ تا ۱۵ درصد و ماهیان سردآبی ۱۵ تا ۲۰ درصد باشد.

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات کشور با بیان این که طبق آخرین گزارش‌ها، بر اثر جاری شدن سیل ۵۳۰ میلیارد تومان خسارت به مزارع پرورش ماهی وارد شده است، گفت: مزارع پرورش ماهی در استان‌هایی همچون لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد بر اثر سیل دچار خسارات زیادی شدند و در خوزستان این تأثیرات بر تولید ماهیان گرمابی بوده است.

وی در عین حال پیش بینی کرد با توجه به افزایش حجم آب در منابع آبی داخلی و پشت سدها بر اثر بارندگی‌های اخیر، تولید ماهیان پرورشی در این حوزه‌ها به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یابد.

عبدالحی، میزان تولید آبزیان با احتساب پرورش ماهی در قفس در سال ۹۷ را ۴۹۰ هزار تن عنوان و خاطر نشان کرد: در سال گذشته ۱۸۹ هزار تن ماهیان گرمابی، ۱۷۴ هزار تن ماهیان سردآبی، ۶۰ هزار تن ماهیان منابع آبی داخلی، ۴۷ هزار تن میگو و ۲۸۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری تولید شد.

وی میزان تولید خاویار پرورشی در سال ۹۷ را ۵۹۷۳ کیلوگرم عنوان کرد.

معاون سازمان شیلات کشور با اشاره به پرورش ماهیان خاویاری در ۲۰ استان، اذعان داشت: در حال حاضر ۱۲۰ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در استان‌هایی مانند کرمان، قم، مرکزی، قزوین و استان‌های ساحلی فعال هستند.

وی رویکرد توسعه آبزی پروری در برنامه ششم توسعه را پرورش آبزیان در استان‌های ساحلی و با استفاده از آب شور و در قفس عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۸۵ درصد تولید آبزیان بالغ بر ۲۷۵ هزار تن در استان‌های ساحلی صورت می‌گیرد.

عبدالحی ادامه داد: طبق برنامه ششم توسعه، این رقم باید به ۸۱۰ هزار تن برسد که ۸۵ درصد آن در استان‌های ساحلی و ۱۶ درصد در استان‌های غیر ساحلی خواهد بود.

وی درباره تسهیلات اعطایی به پرورش دهندگان آبزیان نیز اظهار داشت: در سال ۹۶ نزدیک به ۷۳۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان آبزی کشور قرار گرفت.

عبدالحی افزود: ارقام مربوط به تخصیص تسهیلات به آبزی پروران در سال ۹۷ هنوز جمع بندی نشده، اما پیش بینی می‌کنیم در سال ۹۸ حدود ۱,۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل اعتبارات قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری برای توسعه آبزی پروری اختصاص یابد و مشکلی برای فعالیت‌های آبزی پروری وجود ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار