معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی:

مشارکت 84 هزار دانش آموز دوره ابتدایی استان در طرح جابربن حیان

اراک(پانا)- معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: 84 هزار دانش آموز دوره ابتدایی استان در سال تحصیلی جاری در طرح جابربن حیان مشارکت کردند.

کد مطلب: ۹۱۴۷۷۰
لینک کوتاه کپی شد
مشارکت 84 هزار دانش آموز دوره ابتدایی استان در طرح جابربن حیان

«علی محمد غلامی» افزود: یکی از طرح های بسیار مهم در حوزه ابتدایی طرح جابربن حیان است که هدف از برگزاری آن تربیت دانش آموزانی کارآزموده در زمینه های پژوهشی و تحقیقاتی می باشد.

وی اظهار داشت: در قالب این طرح این فرصت برای دانش آموزان مهیا می­شود که از سنین پایین مفاهیمی مانند روش تحقیق را آموزش ببینند و برای انجام تحقیقات و پروژه‌های بزرگتر و پیچیده‌تر در آینده آماده شوند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی ایجاد روحیه‌ی پژوهشی و برانگیختن حس تحقیق و کاوش در دانش آموزان در کنار پرورش دانش­آموزان خلاق را از اهداف مهم طرح جابر عنوان نمود و گفت: شرکت بیش از 65درصد دانش آموزان استان در طرح جابر را نوید بخش آینده ای فعال و پویا است.

غلامی ابراز داشت: ما باید سعی کنیم تعلیم وتربیت را به سمتی پیش ببریم که دانش آموزان پس از فارغ التحصیلی، افرادی فعال، پرسشگر و مطالبه گر، مطابق با فرهنگ ایرانی، اسلامی و انسانی باشند.

اجرای طرح حمایت از دانش آموزان نیازمند به توجه بیشتر، بستری برای تحقق عدالت آموزشی

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای طرح حمایت از دانش آموزان نیازمند به توجه بیشتر در پایه اول ابتدایی در این استان پرداخت و گفت: دوره ابتدایی به لحاظ کمی و آمار بالای دانش آموزان و معلمین و نیز از نظر کیفی و تأثیر این دوره در موفقیت های تحصیلی دانش آموزان از اساسی ترین و مهمترین دوره های تحصیلی می باشد.

وی افزود: 127هزار و 294 دانش آموز پایه اول در سال تحصیلی جاری به مدارس آموزش و پرورش این استان وارد شدند که این شاخص در سال تحصیلی گذشته 125 هزار و 50 دانش آموز بود .

غلامی ادامه داد: یکهزار و 603 دانش آموز در سال تحصیلی گذشته در مقطع ابتدایی تکرار پایه شدند و یا در درس ریاضی و فارسی نیازمند تلاش بیشتر بودند .

وی افزود: 508 نفر این افراد به دلایلی از جمله عقب ماندگی ذهنی، اختلالات یادگیری و عاطفی، محرومیت های اقتصادی، آموزش ناکافی در کلاس اول ابتدایی تکرار پایه شدند

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی اظهار داشت: به همین منظور و در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین مبنی بر بسط و گسترش عدالت آموزشی و ایجاد فرصت های برابر برای همه دانش آموزان در امر آموزش، معاونت آموزش ابتدایی استان مرکزی، در طرحی اقدام به شناسایی دانش آموزان نیازمند توجه بیشتر در پایه اول ابتدایی نموده است.

غلامی تصریح کرد: عوامل متعددی منجر به افت تحصیلی دانش آموزان و مانع از پیشرفت آنها به ویژه در پایه اول ابتدایی می شود که عوامل درونی نظیر عقب ماندگی ذهنی، معلولیت های حسی، آسیب دیدگی شنوایی و بینایی، اختلالات هیجانی و یادگیری و نیز عوامل بیرونی همانند محرومیت های اقتصادی، فرهنگی، فقدان موقعیت و امکانات و آموزش ناکافی و نامناسب از جمله هستند.

وی افزود: به همین منظور و با هدف کاهش مخاطرات روانی و شخصیتی موجود و جلوگیری از تکرار پایه اول ابتدایی، بر پایه نتایج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نوبت اول، دانش آموزان نیازمند توجه بیشتر که در ارزشیابی های مستمر در سال تحصیلی عملکرد نیاز به تلاش بیشتر و یا قابل قبول کسب نموده اند شناسایی شده اند.

غلامی تصریح کرد: دانش آموزان شناسایی شده بر اساس نوع مشکلی که مانع از پیشرفت تحصیلی وی می شود، به مراکز تعین شده اعم از مراکز معین جبرانی، مراکز اختلالات یادگیری و یا مراکز مشاوره مشخص شده ارجاع داده می شوند.

وی نشان کرد: ارتقای سطح کیفی آموزش و یادگیری، استفاده از ظرفیتهای درونی و بیرونی آموزش و پرورش، برنامه ریزی جهت اجتناب از هدر رفت فرصت ها و زمان های یادگیری در طول سال تحصیلی، پایش مستمر نتایج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، حمایت و مداخله تخصصی به هنگام در فرآیند آموزشی جهت بهسازی عملکرد دانش آموزان و نهایتا کاهش نرخ تکرار پایه از جمله اهداف تعریف شده برای این طرح می باشد.

نرخ پوشش نوآموزان پیش دبستانی در استان مرکزی بالاتر از میانگین کشوری است

غلامی سپس در تشریح اهداف حوزه آموزش ابتدایی گفت: کیفیت بخشی به آموزش، بهسازی و توانمندسازی نیروی انسانی و توسعه کمی و کیفی دوره پیش دبستانی محور ها و رسالت آموزش ابتدایی در این استان می باشد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی از دوره پیش دبستانی به عنوان دوره ای الزامی در فرآیند تربیتی و رشد دانش آموزان نام برد و تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر 21 هزار نوآموز در دوره پیش دبستانی مشغول به تحصیل هستند.

وی گفت: تدوین محتوای آموزشی دوره پیش دبستانی و برگزاری کارگاه های آموزشی به منظور توانمند سازی مربیان پیش دبستانی از جمله اقداماتی است که در راستای توسعه کمی و کیفی دوره پیش دبستانی در استان مرکزی انجام شده است.

غلامی یادآور شد: میانگین کشوری نرخ پوشش نوآموزان پیش دبستانی 74 و 2 دهم می باشد که استان مرکزی با رشد 4 درصدی نسبت به سال قبل و دستیابی به هدف 75 درصد بالاتر از میانگین کشوری قرار گرفته است.

وی با اشاره به وجود چندگانگی در صدور مجوز برای احداث مجوز پیش دبستانی در دستگاه های مختلف گفت: عدم هماهنگی بین دستگاه های مختلف در جذب نوآموز تحت عناوین مختلف، سبب شده است، که مغایرتی های آماری در این زمینه وجود داشته باشد لذا با احتساب آمار این مراکز نیز بالغ بر 85 تا 90درصد کودکان تحت آموزش پیش دبستانی قرار گرفته اند.

غلامی تأکید کرد: متولی امر آموزش پیش دبستانی، آموزش و پرورش است و موسسات دیگر با صدور مجوز آموزش و پرورش مجاز به فعالیت هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار