هفته سوم اردیبهشت: از هشدار شورایی‌ها به مجلس برای یک لایحه تا توقف اعزام دائم دانشجویان پزشکی به خارج از کشور

تهران (پانا) - صدور حکم حبس برای حسین فریدون، باز شدن درهای بازداشتگاه سابق کهریزک به روی خبرنگاران، رتبه اول تهران در بزهکاری، جرم و جنایت، توقف در اعزام دائم دانشجویان علوم پزشکی به خارج، آزادی «باران شیخی» از چنگ آدم‌ربایان و هشدار شورایی‌ها به مجلس در پی بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در سومین هفته اردیبهشت ماه سال جاری است.

کد مطلب: ۹۱۳۶۰۸
لینک کوتاه کپی شد
هفته سوم اردیبهشت: از هشدار شورایی‌ها به مجلس برای یک لایحه تا توقف اعزام دائم دانشجویان پزشکی  به خارج از کشور

در سومین هفته از اردیبهشت ماه سال جاری شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری است بر مهمترین خبرهای این حوزه در هفته‌ای که سپری شد.

حکم پرونده حسین فریدون صادر شد

۲۵ تیر سال ۹۶ بود که حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی وقت قوه‌قضاییه از بازداشت حسین فریدون خبر داد. یکسال و هفت ماه بعد نیز یعنی ۲۸ بهمن سال 97، محسنی اژه‌ای از صدور کیفرخواست پرونده فریدون خبر داد و گفته بود که دادگاه رسیدگی به اتهامات او اسفند ماه 97 برگزار می‌شود. حالا پس از برگزاری جلسات دادگاه، در سومین هفته اردیبهشت ماه سال 98 قاضی حسینی، سرپرست مجتمع قضائی کارکنان دولت از صدور حکم پرونده حسین فریدون خبر داد. قاضی حسینی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه دادستان تهران در جمع خبرنگاران گفته بود که این فرد در حکم دادگاه در ارتباط با برخی اتهامات تبرئه و در ارتباط با بخش دیگری از اتهامات، به حبس محکوم شده که با توجه به قطعی نبودن حکم صادره از بیان جزئیات معذور است.

بازگشایی بازداشتگاه سابق کهریزک به روی خبرنگاران

بازداشتگاه کهریزک که پیش از این نامش با وقایع تلخ سال ۸۸ گره خورده بود توسط پلیس پایتخت در سال 97 با هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی به مرکز نگهداری از معتادان متجاهر تبدیل شد. با تغییر کاربری این بازداشتگاه و تغییر نام به « مهر سروش»، خبرنگاران در اولین روز از هفته‌ای که گذشت توانستند از این مرکز بازدید کنند. اکنون در این مرکز صدها نفر از مددجویان و معتادان متجاهری که به این مرکز منتقل شدند تحت درمان و بازپروری قرار دارند به طوری‌که اکنون بیش از ۶۰۰ نفر در این مرکز حضور دارند و به گفته سردار اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ظرفیت‌های مرکز بازپروری و نگهداری از معتادان متجاهر سروش برای پذیرش 2 هزار معتاد متجاهر فراهم شده است و برنامه‌ریزی شده تا ظرفیت این مرکز برای پذیرش 5 هزار نفر افزایش یابد.

اعتراض مالکان اراضی اطراف دانشگاه تهران به طرح توسعه به کجا رسید

قرار است محدوده پردیس مرکزی دانشگاه تهران که دارای مساحتی بالغ بر ۲۱ هکتار بوده، بر اساس مصوبه سال ۱۳۸۴ شورای عالی معماری و شهرسازی، به حدود ۵۲ هکتار درون محدوده‌ای منتهی به بلوار کشاورز در شمال، خیابان وصال در شرق، خیابان کارگر در غرب و خیابان انقلاب در جنوب تحت عنوان «طرح توسعه دانشگاه» افزایش یابد. این طرح با مخالفت بسیاری از مالکان اراضی اطراف دانشگاه تهران روبرو است و مالکان این اراضی به مجوز نداشتن برای بازسازی و مقاوم‌سازی منازل خود معترضند. محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران می‌گوید افرادی که در طرح توسعه دانشگاه تهران واقع شده‌اند، می‌توانند منازل خود را با مجوز شهرداری بازسازی و مقاوم‌سازی کنند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و اگر برخی از مالکان معترض اجرای این طرح هستند به این دلیل است که بودجه لازم برای تملک مابقی اراضی تأمین نشده است.

رتبه اول تهران در بزهکاری و جرم و جنایت

حاشیه‌نشینی پدیده‌‌ای اجتماعی است که سابقه‌ای تاریخی دارد. حاشیه‌نشینی را می‌توان مهم‌ترین محصول مهاجرت افراد به شهرها به دلیل وجود عوامل جاذب شهری و عوامل رانشی از زادگاه دانست که به دلایل مختلف امکان تطبیق کامل با فضای اجتماعی و اقتصادی شهرها را نیافته و در بخش‌هایی از شهر و در کانون‌هایی به هم پیوسته ساکن می‌شوند. البته در سال‌های اخیر مهاجرت‌ها به حاشیه کلانشهرهایی همچون تهران به دلیل مشکلات اقتصادی است و موضوع حاشیه‌نشینی را جزو 5 آسیب اجتماعی تبدیل کرده است که به گفته رحمانی فضلی، وزیر کشور به دلیل افزایش حاشینه‌نشینی در پایتخت، تهران رتبه اول در بزهکاری و جرم و جنایت دارد.

اعزام دائم دانشجویان رشته های تخصصی علوم پزشکی به خارج متوقف شد

ادامه تحصیل دانشجویان در خارج از کشور همواره یکی از دغدغه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی است اما مشکلات اقتصادی کشور و محدودیت‌های ارزی که از سال گذشته تشدید شده است باعث شده تا آمار دانشجویان اعزامی به خارج روند کاهشی داشته باشد و بنا بر اعلام معاونت آموزشی وزارت بهداشت اعزام دانشجو برای دوره‌های بلند مدت در رشته‌های تخصصی علوم پزشکی به طور کامل متوقف شود. این فرایند با ایجاد رشته‌های تخصصی در دانشگاه‌ها داخل کشور، این اعزام در سال جاری کاملاً متوقف شده است.

روان‌پریشی‌ها را جدی بگیرید

اولین رکن رسیدگی به نظام سلامت به ویژه در کشورهایی مانند ایران، رسیدگی به بهداشت روان است و اگرچه اقتصاد یک جامعه می‌تواند بر بهداشت روان تاثیر گذارد اما همه تاثیرگذاری با شرایط اقتصادی یک کشور نیست، چون انسان‌های پولدار غمگین یا بی‌پول شاد، کم نیستند. سعید نمکی، وزیر بهداشت افسردگی را به عنوان یکی از عارضه‌های مهم جامعه می‌داند که موجب شده روان‌های افسرده برای انحراف، اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی، آمادگی داشته باشند و هشدار داده تا روان‌پریشی در جامعه جدی گرفته شود.

بودجه‌ای که کفاف درمان بیماران خاص را نمی‌دهد

18 اردیبهشت ماه در تقویم رسمی کشور با عنوان روز بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج نامگذاری شده است. روز 18 اردیبهشت ماه سال 1375 بنیاد بیماری‌های خاص در کشور شکل گرفت. پس از ایجاد این بنیاد، بیماران دیالیزی، هموفیلی و تالاسمی به عنوان بیماری‌های مهم تحت پوشش و حمایت قرار گرفتند. سال 96 بود که در مجلس موضوع تدوین قانون برای حمایت از بیماران خاص مطرح شد. برای اینکه حمایت از این بیماری‌ها شکل قانونی به خود بگیرد، کارگروهی تشکیل شد و در نهایت با تلاش‌های کمیسیون بهداشت در صحن مجلس، حمایت از بیماران خاص به قانون تبدیل شد. در این راستا علاوه بر بیماری‌ تالاسمی، دیالیزی و هموفیلی، برخی بیماری‌های دیگری نیز از جمله بیماری ام اس، اوتیسم و ای بی در فهرست بیماری‌های خاص قرار گرفت. با توجه به اهمیت موضوع درمان بیماران خاص، ردیفی تحت عنوان درمان بیماران خاص و صعب العلاج، به صورت ویژه ذیل وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است و به گفته منوچهر جمالی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در بودجه سال 98 نیز تلاش شد تا اعتبارات مربوط به حمایت از بیماری‌های خاص افزایش یابد که میزان آن افزایش یافت، هر چند اوضاع نسبت به گذشته بهتر شده و قانون وجود دارد اما باید گفت که نیازمندی‌های بیماران خاص و صعب‌العلاج بسیار زیاد است و با این اعتبارات مشکلاتشان برطرف نمی‌شود .

«باران شیخی» از چنگ آدم‌ربایان آزاد شد

روز 24 فروردین ماه امسال، آدم‌ربایی دختربچه‌ای 8 ساله از مقابل یکی از مدارس شهرستان شازند استان مرکزی به مرکز فوریت‌های پلیسی 110 گزارش و بلافاصله تیم‌هایی از پلیس آگاهی برای بررسی موضوع وارد عمل شدند. همزمان با تحقیقات پلیس برای شناسایی عاملان این گروگانگیری، آدم‌ربایان با تماس تلفنی با خانواده این فرد، مبلغ 6 میلیارد ریال را برای رهایی این دختربچه مطالبه می‌کنند. کارآگاهان در ادامه تحقیقات، سرنخ‌هایی از متواری شدن اعضای این باند به سیستان و بلوچستان را به دست آمد. سرانجام پس از 24 روز مخفیگاه آنان در منطقه گلشهر، شهر چابهار شناسایی و پس از هماهنگی لازم قضائی با دادستان این شهر آنها را در اقدامی ضربتی دستگیر و دختربچه 8 ساله از چنگ آدم‌ربایان آزاد می‌شود.

آزاد شدن بازداشتی‌های روز کارگر و معلم

دومین نشست خبری سخنگوی جدید قوه قضاییه با اصحاب رسانه نیز در هفته سوم اردیبهشت ماه برگزار شد و در این جلسه اخبار مختلف حوزه قضایی از سوی غلامحسین اسماعیلی تشریح شد. آزادی اکثر بازداشت شدگان(کارگران و معلمان) مقابل مجلس، صحت نداشتن جلب و ممنوع الخروجی مهناز افشار، آخرین وضع پرونده‌های نازنین زاغری، بابک زنجانی، شهرام جزایری و موسسات مالی غیرمجاز بخش‌هایی از اخبار مطرح شده از زبان سخنگو بود.

هشدار شورایی‌ها به مجلس

قرار است مجلسی‌ها قانون دائمی شدن مالیات بر ارزش افزوده را در صحن بررسی کنند اما گزارشی که کمیسیون اقتصادی مجلس درباره این لایحه تهیه کرده است مورد انتقاد شدید شوراهای سراسر کشور است آنها معتقدند این لایحه شوراها را به نهادی بی‌اثر و تشریفاتی تبدیل می‌کند. شهرداری‌ها شهرهای بزرگ نیز از کاهش درآمدهای پایدار خود پس از تصویب احتمالی این لایحه نگران هستند. به گفته کارشناسان شهری بر اساس جمع بندی کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه مالیات بر ارزش افزوده بخصوص در مواد ۷، ۹، ۲۷، ۳۰، ۳۸، ۳۹، ۴۱، ۴۹، در صورت تصویب منجر به حذف اختیارات قانونی شوراها درباره وضع عوارض و درآمدهای محلی، دولتی شدن شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و تمرکزگرایی شدید امور محلی در وزارتخانه‌های کشور و اقتصاد می‌شود. همچنین تصویب این لایحه تحمیل کسری بودجه بیش از ۶۰ درصد به شهرداری‌های کشور خواهد بود. که بر اساس آن شهرداری‌ها در انجام امور خدماتی و زیرساختی شهرها دچار بحران و معضل اساسی خواهند شد. ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس می‌گوید که لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده شوراها و دهیاری‌ها را خلع سلاح می‌کند و از حیز انتفاع می‌اندازد و کمیسیون شوراها با تصویب این لایحه مخالف است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار