وزیر علوم تاکید کرد: ضرورت ایجاد تحول گسترده درآموزش عالی کشور

تهران (پانا) - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر ضرورت ایجاد تحولی گسترده در عرصه آموزش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور تاکید کرد و گفت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید علاوه بر تربیت نیروی انسانی به مسائل جامعه نگاه پژوهشگرانه داشته باشند.

کد مطلب: ۹۱۱۲۶۵
لینک کوتاه کپی شد
وزیر علوم تاکید کرد: ضرورت ایجاد تحول گسترده درآموزش عالی کشور

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی در بیست و هفتمین آیین نکوداشت اعضای هیأت علمی نمونه کشوری که همزمان با چهارمین همایش ملی آموزش عالی، امروز (دوشنبه) در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با بیان اینکه اکنون در نقطه عطف حوزه آموزش عالی کشور قرار داریم، اظهار کرد: طی ۴۰ سال بعد از انقلاب، آموزش بر ماموریت‌های دیگر دانشگاه‌ها سایه افکنده بنابراین نگاه به ماموریت‌های جدید دانشگاه‌ها می‌تواند به یک تحول در روش‌، خطی مشی و فناوری‌های مورد استفاده بیانجامد.

وی با اشاره به توفیقات به‌دست آمده در حوزه علمی افزود: تحولاتی که در دانشگاه‌های بزرگ و با سابقه و تغییراتی که در دو دهه گذشته در حوزه فناوری روی داده امری انکارنشدنی است.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه تحولات در حوزه آموزش عالی کم نیست اما باید نگاه به توسعه و تحول را گسترش دهیم، ادامه داد: اکنون در زمینه بازنگری محتوا، سرفصل‌ها و واحدهای درسی اقدامات مناسبی صورت گرفته اما با توجه به سرعت تحول در دنیا، زمان زیادی برای فکر کردن نداریم لذا یک کار مستمر و پویا در آموزش عالی لازم است تا بتوان علاوه بر استفاده از تجربیات جهان، نیازهای کشور را بیش از پیش مد نظر قرار داده و جایگاه خود را تعریف کنیم.

غلامی با بیان اینکه امروزه نیاز به یک حرکت جدی و قوی در سیستم آموزش عالی داریم، اظهار کرد: مولفه‌هایی که باید در درون این سیستم مورد توجه قرار گیرند، بسیار مهم است. بر همین اساس لازم است تا نگاهی جامع و گسترده برای دانشجویان بخصوص جوانان ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه رهاکردن حوزه آموزش و کسب تجربه حین کار و استفاده از علایق شخصی، فرصت از دست دادن است، گفت: امیدواریم در برنامه دانشگاه‌ها و معاونت آموزشی وزارت علوم، توجه به آماده‌سازی در انتقال دانش و تجربه به متخصصان به عنوان مجریان تحولات علمی بیش از پیش شود.

وزیر علوم افزود: در راستای تحقق اهداف و اجرای برنامه‌ها، از دانشگاه‌ها انتظار داریم آموزش‌های هدفمند داشته باشند و توجه کنند که این آموزش‌ها تنها از متون درسی به‌دست نمی‌آیند و باید دانشجویان با نگاهی به آینده تربیت شوند.

غلامی با تاکید بر ایجاد نگاه کارشناسانه در دانشجویان نسبت به مسائل، ادامه داد: ایجاد این نوع نگاه در دانشجویان امری ضروری است چراکه این امر در حل مسائل و چالش‌های کشور بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: اکنون در جهانی قرار داریم که ارتباطات بسیار نزدیک و حضور افکار و اندیشه‌های مختلف در آن فراوان است. امروزه تعریف دانشگاه‌ها در حوزه جهانی بسیار ظریف و حساس است.

وزیر علوم با بیان اینکه استعدادهای زیادی در کشور وجود دارد که در آموزش عالی کشور شاخص توانمندی محسوب می‌شوند، افزایش رشد این استعدادها در تمامی مراکز علمی را بخش مهمی از وظایف آن‌ها دانست.

غلامی همچنین به اقدامات انجام شده در حوزه تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و افزود: آموزش عالی در حوزه تحصیلات تکمیلی، علاوه بر تربیت دانش‌آموختگان، حوزه پژوهش را نیز مد نظر قرار دارد زیرا اگر یک دانشجو با نگاه کارشناسانه به حوزه تحصیلات تکمیلی وارد شود، نگاه اثر بخش‌تری را در انتقال و اجرای پژوهش‌ها در جامعه خواهد داشت.

وی در ادامه درباره موضوع اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها مطرح کرد: به منظور ایجاد شغل مرتبط با حوزه تخصصی فارغ‌التحصیلان، لازم است تا با ایجاد مهارت‌های مرتبط با رشته‌های تحصیلی دانش‌آموختگان، بخشی از نیاز را در این حوزه تقویت کنیم.

وزیر علوم با تاکید بر اهمیت آموزش نیروی انسانی بر اساس نیاز جامعه و آمار و اطلاعات کشور، گفت: اگرچه سفارش تربیت نیروی انسانی وجود ندارد اما بنده بارها این درخواست را مطرح کردم و اگر موضوع در کارگروه خاص خود تعریف شود، می‌توان بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز کشور را مورد توجه قرار داد.

غلامی با اشاره به توفیقات به‌دست آمده در حوزه آموزش عالی تاکید کرد: امروزه نیاز داریم تا دانشگاه‌ها در جذب اساتید جوان، برنامه‌ریزی و آموزش‌های اولیه به منظور اجرای برنامه‌های کلان کشور صورت گیرد.

وی بر لزوم مسئولیت‌پذیری دانش‌آموختگان نیز تاکید کرد و گفت: اینکه فارغ‌التحصیلان بدانند در چه وضعیت و زمانی هستند و در آینده نیز چه شرایطی خواهند داشت، باعث افزایش انگیزه و علاقه‌مندی آن‌ها برای رسیدن به اهداف آینده می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار