بازدید دانش آموزان دبیرستان فرزانگان شهدا از بافت تاریخی اردکان

یزد (پانا) - دانش آموزان دبیرستان دوره اول دخترانه استعدادهای درخشان فرزانگان شهدا از بافت تاریخی اردکان بازدید کردند.

کد مطلب: ۹۱۱۰۶۱
لینک کوتاه کپی شد
بازدید دانش آموزان دبیرستان فرزانگان شهدا از بافت تاریخی اردکان

سلطان شمسی، مدیر دبیرستان شهدا اردکان، در گفتگو با خبرنگار پانا اظهار داشت: 36 نفر از دانش آموزان پایه هشتم دبیرستان شهدا اردکان به سرپرستی فتاحی، دبیر فرهنگ و هنر، از خانه موزه حضرت آیت الله خاتمی، بافت تاریخی و کوچه پس کوچه های قدیمی اردکان بازدید نمودند.

وی افزود: بررسی تفاوت بادگیرها ی اردکان با بادگیر های شهر های دیگر استان یزد از مواردی بود که مورد توجه دانش آموزان قرار گرفت.

گفتنی است؛ بادگیرهای اردکانی ساده‌ترین نوع بادگیر یک جناحی است ولی بادگیر های جاهای دیگر چهار سویه هست.

بادگیرهای اردکانی رو به سمت شمال و شمال غربی(بادی که از سمت اصفهان می‌وزد) ساخته می‌شود و از سمت چشمه غرب، شرق و جنوب منفذی ندارد.

و حکمت رو به شمال بودن بادگیر این بوده که هوا از طرف پسته زار های اردکان که در شمال اردکان هستند تصفیه شده و باد خنک از طرف شمال می آمده است.

ساختار این بادگیرها از لحاظ معماری ساده ولی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است به طوری که می‌تواند برای هر اتاق یک بادگیر ساخت.

بادگیرهای اردکانی ساده‌ترین نوع بادگیر یک جناحی است و این نوع بادگیر همواره پشت به بادهای شدید و آزار دهنده و فقط در جهت بادهای خنک و نسیم‌های مطبوع شمالی ‌ساخته می‌شود و به دلیل نوع طراحی، عملکرد تهویه و تخلیه هوا را انجام می‌دهد.

بادگیرها با اشکال مختلف در شهرهای مرکزی و جنوب ایران بر حسب ارتفاع و جهت باد مطلوب، طراحی و اجرا می‌شوند و همچنین بادگیرهای اردکانی ابعاد نسبتاً کوچکتر و دارای شکل اولیه‌تری نسبت به سایر انواع خود دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار