در گفت‌وگو با پانا

بیت‌اللهی: آیین‌نامه مقاوم‌سازی سازه‌ها در برابر سیل تهیه می‌شود

دبیر علمی نشست «درس‌هایی از سیل‌های اخیر»: در بارش‌های اخیر از ۹۲ میلیارد متر مکعب آب ، ۵۰ میلیارد متر مکعب هدر رفت

تهران (پانا) -دبیر علمی نشست تخصصی«درس‌هایی از سیل‌های اخیر در حوزه راه وساختمان و شهرسازی» با بیان اینکه خسارات ناشی از سیل‌‌های اخیر ۳۵ هزار میلیارد تومان بوده است، از تدوین آیین‌نامه‌ای برای مقاوم‌سازی سازه‌ها در برابر سیل خبر داد.

کد مطلب: ۹۱۰۹۲۸
لینک کوتاه کپی شد
بیت‌اللهی: آیین‌نامه مقاوم‌سازی سازه‌ها در برابر سیل تهیه می‌شود

دبیر علمی نشست تخصصی«درس‌هایی از سیل‌های اخیر در حوزه راه وساختمان و شهرسازی»در حاشیه نشست تخصصی «درس‌هایی از سیل اخیر» در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه نشست درس‌های زلزله با هدف هم‌افزایی و هفمکری میان اندیشمندان و کاهش ریسک و ایجاد کمیته کارشناسی برگزار شد، گفت: خطر سیل همواره وجود دارد، از این رو لازم است تا همانطور که آیین‌نامه ۲۸۰۰ برای مقاوم‌سازی سازه‌ها هنگام زلزله تهیه شده است، ضوابطی هم برای مقابله با سیل باید تدوین می‌شود. اسناد و دستورالعمل‌های پراکنده داریم اما آیین‌نامه یکپارچه نداریم.

علی بیت‌اللهی امروز اظهار کرد: از روزهای آخر سال 97 بود که در روز 25 اسفندماه هشداری سازمان هواشناسی به استان گلستان می‌دهد که بارندگی شدید خواهیم داشت ولی نه این مقدار. برآورد سازمان هواشناسی این بود که 100 میلی‌متر بارندگی داشته باشند. بارندگی اندازه‌گیری شده در مینودشت ایستگاه هواشناسی توسکاچال 354 میلی‌متر بود که حجم زیادی از روان‌آب ایجاد شد.

وی افزود: پدیده سیل یک موضوع است و استحکام ابنیه و ساخت و سازها هم موضوع مهم و دیگری است. به عنوان مثال در سیل شیراز به خاطر تفکر غیرکارشناسانه 21 نفر از هموطنان ما کشته شدند. در آنجا آبراهه طبیعی مسدود شده بود و لوله‌ها را جایگزین آن کرده بودند که این لوله در زمان شدت بارش توان لازم برای انتقال آب را نداشت که در نهایت با جاری شدن سیل علاوه بر کشته شدن انسان‌ها ۴۰۰ خودرو آسیب دید.

مدیر بخش مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه ،مسکن و شهرسازی گفت: خسارات برآورد شده از زلزله ۲۱ آبان ماه سال ۹۶ در سر پل ذهاب کرمانشاه ۵ هزار میلیارد تومان برآورد شد، در حالی که خسارات ناشی از سیل‌‌های اخیر ۳۵ هزار میلیارد تومان بوده است. البته هنوز میزان خسارات سیل اهواز برآورد نشده است. همواره خسارات و هزینه‌های زیادی از مخاطرات را تحمل می‌کنیم، در حالی که می‌توان با مدیریت‌های مناسب، ریسک‌های ناشی از مخاطرات را کاهش دهیم.

مدیر بخش مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه ،مسکن و شهرسازی تصریح کرد: در بارش‌های اخیر ۹۲ میلیارد متر مکعب آب وارد کشور شد که از این میزان ۵۰ میلیارد متر مکعب از دست ما خارج شد. در صورتی که آب‌های وارد شده در کشور ذخیره‌سازی می‌شد، برای دو سال کشور کافی بود.

به گفته وی، اراضی کشاورزی و راه‌های کشور بر اثر روان آب‌ها آسیب‌های زیادی دیدند، به گونه‌ای که ۱۴ هزار کیلومتر از جاده‌های کشور آسیب دیدند و ۷۲۵ پل نیز تخریب شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار