آیت الله جوادی آملی: جلوی سوء استفاده از خلاء های قانونی گرفته شود

تهران (پانا) - آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید، جلوگیری از سوء استفاده برخی از خلاء های قانونی را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید مراقب بود کسانی با مغالطات و مسائلی همچون ظاهرسازی، دستگاه قضایی را آلوده نکنند.

کد مطلب: ۹۱۰۱۱۴
لینک کوتاه کپی شد
آیت الله جوادی آملی: جلوی سوء استفاده از خلاء های قانونی گرفته شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، وی روز چهارشنبه در دیدار رئیس قوه قضاییه افزود: برخی علم را می آموزند برای گناه کردن! هیچ پرونده ای از پرونده های سنگین اختلاس و یا دیگر جرائم نیست که بدون کمک گرفتن از برخی وکلا که خلاء های قانون را می شناسند رخ داده باشد.
وی گفت: وظیفه قوه قضاییه این است که این افراد را سر جایشان بنشاند و از طرف دیگر جلوی این سوء استفاده ها از خلاء های قانونی را بگیرد. در دستگاه قضا، قاضی و وکیل خوب کم نیست اما یک غده بدخیم در یک گوشه از بدن برای کل بدن مشکل ایجاد می کند.
این مرجع تقلید تصریح کرد: اگر این اقدام ها صورت بگیرد هرگز کسی نخواهد توانست اختلاس ها و خیانت های سنگین دیگر را در کشور انجام دهد. لازم است که این کارها صورت بگیرد تا حق مسلم اکثری اعضای دستگاه قضایی که پاک هستند هدر نرود و این نظام که شرف همه ماست، آسیب نبیند.
آیت الله جوادی آملی در توصیه ای دیگر به رئیس قوه قضاییه افزود: هم صدا و سیما، هم خود دستگاه قضا و هم حوزه و دانشگاه، باید مردم را با قانون آشنا کنند و فرهنگ عمومی مردم را در حوزه قضا افزایش دهند. بسیاری از پرونده های قضایی در اثر ناآگاهی مردم از مباحث قانونی است، لذا بایئ تربیت عمومی و بالا بردن سطح فرهنگ مردم در این زمینه در دستور کار جدی قرار بگیرد.
وی در ادامه گفت: از ابتدای انقلاب و تشکیل دستگاه قضایی، گفته شد که دستگاه قضای اسلامی را دو اصل حفظ می کند؛ «قانون آزاد» و «قاضی آزاده».
وی خاطرنشان کرد: به پیامبر(ص) گزارش رسید که یکی از کارگزاران شما رشوه دریافت کرده است، پیامبر دستور تحقیق داد، وقتی اثبات شد، از آن شخص سوال کرد و آن شخص گفت من هدیه دریافت کرده ام! پیامبر فرمود آن روز که دیگر در این منصب نباشی باز هم از این هدایا دریافت خواهی کرد؟ شخص گفت نه! پیامبر فرمود پس بفهم که این رشوه ای است که به نام هدیه به تو داده شده است! اساسا کار نفس مسوله همین است که تمام گناهان را در زرورقی زیبا پنهان می کند و آنها را برای انسان زیبا نشان می دهد.
آیت الله جوادی آملیف بازنگری در برخی قوانین را لازم دانست و افزود: در کتاب دَین در مباحث فقه ما آمده است که باید دیون شخص ورشکسته بی تقصیر را حاکم اسلامی بپردازد، حالا اگر منابعی برای این منظور وجود ندارد دست کم سازوکاری فراهم شود که چنین شخصی به زندان نیفتد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارکرد: گرچه حوادث و مشکلات زیاد است اما یک بیان نورانی در قرآن کریم وجود دارد که تاکید می کند هرگز مشکلات به اندازه آسانی ها نیست؛ این را ما در جنگ و تحریم و سایر حوادث دیدیم، خدای ما چنین خدایی است؛ منتها شما باید بگردید و راه آن را پیدا کنید.
وی گفت: در شب جنگ بدر اصحاب دیدند که پیامبر(ص) کنار درختی تا صبح با آرامش به زمزمه و مناجات مشغول است گویا اصلا فردا جنگی در کار نیست، چرا که پیامبر(ص) یقین داشت که خداوند هرگز دین خود را رها نمی کند، امروز نیز این دین همان دین است، منتها ما وظیفه داریم مراقب باشیم که بیراهه نرویم، ما از بابت انقلاب و نظام هیچ نگرانی نداریم، همه مشکلات از خود ماست؛ مادامی که دست خود را نبندیم و بیراهه نرویم، خداوند نظام و کشور را حفظ خواهد کرد.
آیت الله جوادی آملی اضافه کرد: طریق شریعت، طریق مَهیَع است، طریق مَهیَع آن راه باز و وسیع را می‌گویند که در آن هیچ مانعی برای هیچ کسی در هیچ زمانی وجود ندارد. از این رو احدی نمی تواند بگوید من نمی توانستم این راه را بروم، پس ما می توانیم و هرگز نباید وجود دشمن یا تحریم و دیگر مسائل را بهانه کنیم.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه امروز در سفر به شهر مقدس قم با شماری از مراجع تقلید دیدار و گفت و گو کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار