گزارش پانا از آخرین وضع طرح تفکیک وزارتخانه‌های صنعت و بازرگانی

از موافقت فعالان اقتصادی تا شکست طرح ادغام؛ چرا تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت ضروری است

تهران (پانا) - طرح تشکیل «وزارت تجارت و خدمات بازرگانی» با امضای ۷۳ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اسفندماه ۹۷ توسط هیئت‌رئیسه مجلس اعلام وصول شده است؛ طرحی که موافقان و مخالفان جدی دارد.

کد مطلب: ۹۰۸۳۴۷
لینک کوتاه کپی شد
از موافقت فعالان اقتصادی تا شکست طرح ادغام؛ چرا تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت ضروری است

موافقان معتقدند تمرکز امور مربوط به بازرگانی در وزارتخانه‌ای با این عنوان به تسهیل تجارت، واردات و صادرات منجر می‌شود و بازار و تنظیم آن نیز آرامش بیشتری خواهد داشت. مخالفان این طرح معتقدند که تنها راه‌کار اصلاح نابسامانی‌های اخیر بازار اجرای کامل قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی (قانون تمرکز) است و اجرای این قانون را گامی بزرگ در راستای پیشرفت اقتصادی ایران محسوب می‌کنند.

ادغام به اهداف تعیین‌شده نرسید

محمود بازاری، مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا با بیان اینکه تفکیک وزارتخانه‌های صنعت و بازرگانی تصمیمی بالادستی است و جوانب مختلف آن توسط دولت و مجلس در دست بررسی است، گفت:‌ «روند ادغام قبلی به خوبی صورت نگرفت. اگر ماموریت‌ها به درستی انجام می‌شد و وظایف و اختیارات دستگاه‌ها به خوبی انجام و موفقیت‌های لازم در بحث ادغام حاصل می‌شد، امروز بحث تفکیک مجدد وزارتخانه‌ها مطرح نبود.»

وی ادامه داد:‌ «بحث مجدد تفکیک نتیجه یک سری قصورها در سال‌های اخیر و پس از ادغام است. ادغام به اهداف مورد نظر خود دست نیافته است و در بخش کشاورزی اختیاراتی از وزارت صنعت گرفته شد و به وزارت جهاد کشاورزی محول شد که در کنار محقق‌نشدن اهداف، مجموعه کارشناسی در کشور را به این نتیجه رسانده است که دوباره بحث تفکیک وزارتخانه‌های بازرگانی و صنعت در دستور کار قرار گیرد.»

فعالان بخش خصوصی موافق تفکیک هستند

بازاری گفت:‌ «فعالان اقتصادی و مردم اثرهای ادغام را در بخش‌های مختلف اقتصادی لمس کرده‌اند. ضروری است برای بحث مجدد تفکیک وزارتخانه‌ها نوعی انسجام عملی حاصل شود و با توجه به وضع کنونی کشور و ملاحضاتی که وجود دارد تمرکز اختیارات مربوط به بخش‌های مختلف بازرگانی و صنعت در بخش‌های تخصصی و مربوط به آنها کارگشا خواهد بود.»

مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت گفت:‌ «در بخش کشاورزی و غذایی نیز بدنه بخش خصوصی با ادغام وزارتخانه‌ها مخالف بودند و مخالفت رسمی خود را نیز اعلام کردند و طبیعی است که اکنون نیز از بحث تفکیک از انسجام امور استقبال خواهند کرد.»

طرح تفکیک وزارتخانه‌های صنعت و بازرگانی در چه مرحله‌ای است؟

عبدالله رضیان، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص به خانه ملت گفته است جزییات طرح تفکیک وزارت تجارت و خدمات بازرگانی از وزارت صنعت و معدن در کمیسیون صنایع مجلس تصویب شده است.

وی با بیان اینکه طرح تفکیک وزارت تجارت و خدمات بازرگانی از وزارت صنعت و معدن طرحی با یک ماده واحده و دارای ۵ تبصره است، گفت:‌براساس این طرح بخش بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت منفک شده و وزارت بازرگانی تشکیل می‌شود براساس طرح مذکور مقرر شد؛ بخش تجارت و بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی نیز به وزارتخانه جدید ملحق شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: براساس تبصره‌ یک «طرح تفکیک وزارت تجارت و خدمات بازرگانی از وزارت صنعت و معدن» سازمان‌های تابعه مربوط به حوزه تجارت باید به وزارت بازرگانی بازگردانده ‌شود.

رضیان تصریح کرد: در سایر تبصره‌ها نیز جزییات مربوط به مسائل مالی انتزاع وزارت بازرگانی از صنعت و معدن بررسی شد براساس این تبصره‌ها دولت نمی‌تواند به ازای تشکیل وزرتخانه‌ جدید هزینه‌ای اضافه به کشور تحمیل کند و باید با امکانات و بودجه موجود این وزارت را تشکیل دهد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: بانک توسعه تجارت، کشاورزی و صنعت و معدن در اختیار وزارتخانه‌های بازرگانی، صنعت و معدن و جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد و وزارت اقتصاد نیز باید مدیران این بانک ها را تعیین کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار