آزمون تیمز پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را از خانه و مدرسه تا جامعه و نظام آموزشی بررسی می ‌کند

ارومیه(پانا) - معاون پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی در بازدید از مدارس منتخب آزمون تیمز 2019 گفت: این آزمون پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را از خانه و مدرسه تا جامعه و نظام آموزشی بررسی می ‌کند.

کد مطلب: ۹۰۷۶۰۷
لینک کوتاه کپی شد
آزمون تیمز پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را از خانه و مدرسه تا جامعه و نظام آموزشی بررسی می ‌کند

معاون پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی با همراهی رئیس گروه بررسی محتوای آموزشی و پرورشی اداره کل از فرآیند برگزاری آزمون تیمز 2019 در مدرسه کوثر حاجی پیرلوی و مدرسه لیلا ناحیه دو ارومیه بازدید و از عوامل اجرایی این آزمون تقدیر کرد.

«بهزاد باقرزاده» معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی استان در این بازدید با بیان اینکه آزمون مطالعه بین المللی تیمز 2019 در بازه زمانی 25 فروردین الی 17 اردیبهشت سال 98 در 16 مدرسه منتخب، 10 منطقه استان اجرا می شود؛ اظهار داشت: حصول اطمینان از برگزاری آزمون تیمز براساس شیوه های استاندارد بین المللی، طبق دستورالعمل ارسالی وزارت آموزش و پرورش مورد تأکید می باشد.

وی خاطر نشان کرد: تمهیدات و برنامه ریزی های دقیق پس از نمونه گیری های نهایی و ارسال مشخصات و اطلاعات مدارس منتخب در دی و بهمن 97 انجام گرفته است.

باقرزاده ادامه داد: این آزمون به جهت مشارکت در طرح مطالعاتی بین المللی و ارزیابی روند پیشرفت تحصیلی ریاضی و علوم دانش آموزان در دو پایه چهارم و هشتم و در بازه زمانی مورد نظر برگزار خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این مطالعه صرفا یک آزمون تحصیلی نیست بلکه کل سیستم آموزشی را در ابعاد مختلف (برنامه‌های درسی سیاستگذاری، روش‌ها، اهداف و حتی بافت اجتماع، نوع ساختار خانواده) می‌سنجد که در مجموع بیش از ۴۰۰ عامل یا متغیر مرتبط با پیشرفت تحصیلی را از خانه و مدرسه تا جامعه و نظام آموزشی بررسی می ‌کند.

باقرزاده اضافه کرد: به طور مثال در کنار این آزمون‌ها پرسش‌نامه‌های پییشینه کاوی (شامل پرسشنامه‌های معلم، دانش آموز، والدین و مدرسه) نیز وجود دارد که به طور مثال از آن‌ها سوال می‌شود، آیا دانش آموزان از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت برخوردارند و آیا مثلا میز مطالعه و تحریر دارند، آیا پدر و مادر او شاغل هستند؛ مدرسه به لحاط فضای آموزشی و به لحاظ نگرش‌ها چگونه است؟ بنابراین یک مطالعه همه جانبه برای بررسی عوامل بیرونی و درونی نظام آموزشی کشور است.

وی افزود: هرکدام از این آزمون‌ها در دو مرحله زمانی اجرا می‌شود؛ یک مرحله مقدماتی است که پس از اجرا، درجه دشواری و شاخص‌های روانسجنی سوالات سنجیده می‌شود، تا بعد از پالایش در مرحله اصلی و نهایی شدن به اجرا درآید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار