موزه گرمابه رهنان میزبان مسافران و گردشگران نوروزی

اصفهان (پانا) - نوروز بهانه‌ای شده تا گردشگران نوروزی، به آثار تاریخی شهر اصفهان سر بزنند و با تاریخ، فرهنگ و هنر نصف‌جهان آشنا شوند.

کد مطلب: ۹۰۳۸۸۲
لینک کوتاه کپی شد
موزه گرمابه رهنان میزبان مسافران و گردشگران نوروزی

حمام بزرگ رهنان گرمابه دو قلو با مساحتی بالغ بر یک هزار و 400 متر مربع مشتمل بر حمام بزرگ و حمام کوچک است. به این صورت آقایان و بانوان می‌توانستند در تمام اوقات روز از حمام استفاده کنند، حمام بزرگ از غروب تا طلوع روز بعد در اختیار آقایان و در طول روز در اختیار بانوان و حمام کوچک برعکس بود.

درهای ورودی هم کاملا از یکدیگر مجزا هستند و در دو معبر متفاوت بنا شده‌اند تا رفت و آمد زنان و مردان جدا باشد. زمین گرمابه، زمینی وسیع و خوش قواره و بدون هیچ قناسی است و ورودی آن یک هشتی زیبا که با راهروی طویل پر پیچ و خمی که شاخصه‌ ی گرمابه‌های سنتی است و برای تنظیم دمای هوای بیرون و درون گرمابه طرح ریزی شده است و به سر بینه‌ای بی همتا می‌رسد.

وارد موزه حمام بزرگ رهنان که می شوید، مجسمه‌های انسان نما توجه هر تازه واردی را به خود جلب می‌کند. مجسمه‌هایی که هر کدام یادآور آداب و رسومی است که در حمام‌ها انجام می‌شد و اکنون هیچ خبری از آنها نیست. به دیوارهای حمام هم تابلوهایی نصب کرده اند که آداب آن زمان را در قالب تصویر نشان می‌داد. تابلوهایی که به نسل جدید می‌گفت: در گذشته حمام حنابندان داماد؛ حنابندان عروس، حمام زایمان، حمام چله بران و ... وجود داشته و هر کدام با آیین خاصی برگزار می‌شده است.

بازدیدکنندگان موزه حمام را مسافران و اصفهانی‌هایی تشکیل می‌دهند که تاکنون نام حمام رهنان را نشنیده اند. برخورد بازدیدکنندگان جالب است، بعضی‌ها از همان بدو ورود با مجسمه‌ها عکس می‌اندازند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار