مجید انصاری: برای نشاط سیاسی در انتخابات همه گروه‌های سیاسی از عدالت انتخاباتی برخوردار شوند

باید امید و اعتماد مردم بازسازی و تقویت بشود

تهران (پانا) - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که برای ایجاد نشاط سیاسی در انتخابات آینده باید همه گروه‌های سیاسی نظام همه تلاش خود را بکنند که از عدالت انتخاباتی برخوردار شوند. لازمه این امر آن است که در سطح رسانه ملی در بررسی صلاحیت‌ها در حمایت و تأیید اعضا و گروه‌ها عدالت رعایت شود.

کد مطلب: ۹۰۲۵۹۵
لینک کوتاه کپی شد
مجید انصاری: برای  نشاط سیاسی در انتخابات همه گروه‌های سیاسی از عدالت انتخاباتی برخوردار شوند

مجید انصاری در گفت‌و‌گو با پانا در سالروز 12 فروردین درباره سال پیش‌رو و تلاش برای حضور مردم در پای صندوق‌های رأی با توجه به فشارهای دشمنان، بیان کرد: «جمهوری اسلامی ایران تجربه گران‌سنگی را در طی 40 سال گذشته در اختیار دارد، تجربه‌ای که در میدان‌های مختلف در مواجهه با انواع توطئه‌های دشمنان خود با موفقیت پشت‌سر گذاشته است.»

انصاری به آشوب‌ها و اقدامات تجزیه‌طلبانه و ناامنی‌هایی که در ماه‌ها و سال‌های اول انقلاب از طریق گروهک‌های وابسته به شرق و غرب سامان داده شد اشاره کرد و همچنین از طرح‌های کودتا، مداخله نظامی از طریق طبس تا اقدامات گسترده تروریستی توسط منافقین و کشتار هزاران نفر از مردم بی‌گناه از مسئولان عالی‌رتبه نظام و مقامات برجسته کشور تا تهدید جنگ بسیار گسترده و نابرابر و کم‌سابقه 8 ساله دنیای استکبار منطقه با عاملیت صدام علیه جمهوری اسلامی ایران و حتی تحمیل تحریم‌های مختلف اقتصادی، فنی و دیگر برنامه‌ها سخن گفت.

او ادامه داد: «دشمنان همزمان برنامه گسترده تبلیغات منفی علیه جمهوری اسلامی ایران از طریق رسانه‌های مختلفی که در اختیار داشتند در عرصه جهانی و در سطح منطقه دنبال کردند و در سال‌های اخیر با استفاده از فناوری‌های جدید ارتباطات و فضای مجازی و سایت‌های مختلف و اینترنت اقدام کردند.»

این فعال اصلاح طلب گفت: «در 40 سال گذشته به صورت هم‌زمان درگیر همزمان جنگ نظامی، جنگ رسانه‌ای و تبلیغی، جنگ اقتصادی علیه خودمان بودیم ولی خوشبختانه مردم ایران با هوشیاری و فداکاری خود و حضورشان در صحنه از یکسو و رهبری‌های امام در دوران رهبری و بعد از ایشان و همبستگی ملی که وجود داشته با حضور همه اقوام، گروه‌ها ، ادیان و مذاهب و هماهنگی و انسجام مسئولان کشور از همه این خطرات به سلامت عبور کنند.»

انصاری گفت: «البته مردم ایران در طول 40 سال گذشته هزینه‌های بسیار سنگینی را هم تحمل کردند، از تقدیم بیش از دویست و چند ده هزار شهید، جانباز و آزاده. مردم مقاوم ایران به هر حال سرمایه‌گذاری سنگینی را از جان و مال و زندگی خودشان برای دفاع از انقلابشان، کشورشان، اسلام و حفظ تمامیت عرضی کشور پرداختند.»

عضو مجمع روحانیون مبارز ادامه داد: «آنچه که در این 40 سال به دست آمده ارزان به دست نیامده، مردم بهای سنگینی را پرداختند بنابراین این تجربه بسیار گران‌سنگ در اختیار ما و جوان‌ها، نسل بالاینده و آینده ما است. و باید عواملی که در این 40 سال توانست علیرغم همه این مشکلات به سلامت ایران را عبور بدهد دقیقاً شناسایی و تقویت کنیم که مهم‌ترین آن وحدت و انسجام ملی، صداقت و درستکاری مدیران و مسئولان بوده است.»

او تأکید کرد: «هر زمان که ارتباط حاکمیت و حاکمان با مردم تنگ‌تر ، صمیمی‌تر، خالصانه‌ و صادقانه‌تر بوده، انسجام ملی ما هم قوی‌تر بوده بنابراین باید این ارتباط در تمام اجزاء و احکامش با همه قوا با مردم حفظ شود. این ارتباط باید مانند زمان امام (ره) یعنی اوایل انقلاب مبتنی‌ بر صداقت و راستگویی، پاکدستی، امانت‌داری و فداکاری باشد. مردم اگر مشاهده کنند که مسئولان مثل خودشان زندگی می‌کنند و صادقانه برای آن‌ها تلاش می‌کنند راحت‌تر می‌توانند مشکلات را تحمل کنند.»

انصاری گفت: «مسأله مهم دیگر این است که در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب هستیم و باید مقتضیات زمان و مطالبات نسل جوان را که آرزوها و آرمان‌های بلندتر و بزرگتری دارند در نظر بگیریم. البته این نسل توانایی‌های بیشتری هم دارند چون نسل تحصیل‌کرده‌ای هستند. همچنین باید فضای زندگی را برای مردم هموارتر کنیم، فضای نشاط، آزادی‌های فردی و اجتماعی و آزادی‌های مدنی که در قانون اساسی پیش‌بینی شده، آزادی‌های سیاسی حتماً باید گسترش پیدا بکند و ما باید نگاه متوازن و جامعی به توسعه داشته باشیم.»

او ادامه داد: «همه اینها در کنار یکدیگر باید فضایی از امید و نشاط را به وجود بیاورند. متأسفانه وجود مشکلات جدی‌ای که در معیشت و اقتصاد مردم وجود دارد. اکنون به دلیل تحریم‌های تحمیلی از سوی دشمنان و برخی مشکلات ساختاری در داخل اقتصاد کشور و برخی از نارسایی‌ها که در قالب فسا جلوه‌گری کرده تا حدودی به امید و اعتماد مردم آسیب رسانده و البته تبلیغات دشمنان هم در این زمینه مزید بر علت است، حتماً باید امید و اعتماد مردم بازسازی و تقویت بشود و این با شعار انجام نمی‌شود. باید در میدان عمل و گام به گام مردم احساس کنند عوامل مؤثر بر امور اعتماد تقویت می‌شود. البته وظیفه خود مردم هم در این میان بسیار سنگین است، انتظار تنها از دولت و از دستگاه‌ها کفایت نمی‌کند. دولت و ملت مانند گذشته در کنار هم می‌توانند موفق شوند وگرنه هر کدام جدا بخواهند خودشان عمل کنند طبعاً موفقیت کمتر خواهد بود.»

او در پاسخ به این سوال که ناامیدی موجود در جامعه حضور مردم در انتخابات سال آینده را کمرنگ نخواهد کرد، گفت: «طبعاً اولویت اول امروز کشور برای مسئولان برنامه‌ریزی برای خنثی‌سازی تحریم‌های دشمن است و ما باید در حوزه دیپلماسی، دیپلماسی اقتصادی، تعامل با همسایگان کشورهای منطقه، تعامل با دنیا نهایت تلاش و کوششمان را بکنیم. اگر جنگ امروز آمریکا علیه ایران از جنگ اقتصادی به جنگ تبلیغاتی تبدیل شده است باید در حوزه مقابله از بهترین‌ سرداران اقتصادی و دیپلماسی استفاده ‌کنیم و آن‌ها را حمایت کنیم.»

به گفته انصاری، «این‌که هر روز فضای نامطلوبی از سوی یک عده علیه نیروهای مخلص این عرصه‌ها راه یافته و نیروهای فعال در این عرصه‌ها هم تحت فشار دشمنان باشند و هم تحت فشار تندروها و افراطیون داخلی موجب فرسایش قوا می‌شود. بنابراین درگام اول باید تلاش‌ها به این سمت باشد که مردم احساس کنند روند امور رو به بهبود است. باید روابطمان را با دنیا تقویت کنیم، نباید در داخل به گونه‌ای رفتار کنیم که عملاً جبهه آمریکا را تقویت کنیم و با کشورهای دیگر مشکل پیدا کنیم.»

انصاری تأکید کرد: «خوشبختانه یکی از دستاوردهای دیپلماسی فعال چند سال اخیر از برجام و دیگر اقدامات این بود که آن اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران که به نفع آمریکا شکل گرفته بود از بین رفته و امروز خوشبختانه بنا به دلایل مختلف هم بخاطر دیپلماسی فعال ما و هم به دلیل زیاده‌‌روی و بی‌خردی که در کاخ سفید شخص ترامپ و تیم افراطی‌اش دارند بین آمریکا با اتحادیه اروپا و روسیه و چین و بسیاری کشورهای دنیا اختلاف و شکاف شده است. ما باید از این فرصت حداکثر استفاده را برای تقویت روابط دیپلماتیک خودمان انجام بدهیم.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: «در رابطه با فضای انتخابات هر قدر مسئولان برگزاری انتخابات با سعه‌صدر و امانتداری و با پاسداری از حریم مردم عمل بکنند حضور مردم پررنگ‌تر خواهد بود. برای ایجاد نشاط سیاسی در انتخابات آینده باید همه گروه‌های سیاسی نظام همه تلاش خود را بکنند که از عدالت انتخاباتی برخوردار شوند. لازمه این امر آن است که در سطح رسانه ملی در بررسی صلاحیت‌ها در حمایت و تأیید اعضا و گروه‌ها عدالت را رعایت بکنیم، اینجور نباشد که یک جریانی تحت حمایت و در مسئولیت قضایی و حقوقی و سیاسی باشد هر چه خواست بگوید، هرکس را می‌خواست بکوبد و هر تهمتی خواست وارد کند و یک عده هم تحت نظارت شدید با کمترین سخن و اقدامی تحت تعقیب قرار بگیرند. مردم اگر چنین وضعی را ببینند طبعاً بر رویکردشان افزوده خواهد شد و رویکردشان موجب کاهش مشارکت می‌شود. ولی اگر ببینند علیرغم حضور مشکلات اقتصادی همه پاسدار آزادی و انتخابات آزاد هستند طبعاً مشارکت بیشتر خواهد شد. حتماً باید انتخابات سال آینده را با عاملی برای تقویت یک تحکیم ملی و توسعه و تسهیل حضور حداکثری مردم در عرصه انتخابات آغاز کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار