در گفت‌وگو با پانا؛

مجتبی زینی‌وند: «راهنمای عمل فعالیت‌های فرهنگی تربیتی» مبنای عمل مدارس غیردولتی در سال 98 است

تهران (پانا) - رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی از اجرای طرح آموزش‌های ضمن خدمت و بدو خدمت در مدارس متوسطه خبر داد و تاکید کرد باید "راهنمای عمل فعالیت‌های فرهنگی تربیتی مدارس غیردولتی" از سال 98 مبنای عمل قرار گیرد.

کد مطلب: ۹۰۲۴۸۰
لینک کوتاه کپی شد
مجتبی زینی‌وند: «راهنمای عمل فعالیت‌های فرهنگی تربیتی» مبنای عمل مدارس غیردولتی در سال 98 است

مجتبی زینی‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار پانا به موفق‌ترین برنامه‌های این سازمان در سال 1397 اشاره کرد و گفت: «در این چند سال، در حوزه مدارس غیردولتی عمده‌ترین برنامه‌ بحث کیفیت‌بخشی به امور آموزشی و پرورشی مدارس غیردولتی و تمرکز بر توسعه کیفی بود.»

او به مولفه‌های توسعه کیفی در مدارس غیردولتی اشاره کرد و گفت: «اولین مؤلفه‌ای که برای کیفیت‌بخشی در مدارس غیردولتی مدنظر قرار دادیم بحث آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی در مدارس غیردولتی بود یا همان ارتقای جایگاه حرفه‌ای منابع انسانی؛ برای این مهم سامانه‌ای طراحی و از آن طریق معلمانی که نیاز به برگزاری دوره‌های آموزشی داشتند شناسایی شدند. به طوری که در سال 97 این آموزش‌ها به بیش از 50 هزار نفر از همکاران در مدارس ابتدایی در دوره اول و دوم ابتدایی در قالب دوره‌های آموزشی بدو خدمت و ضمن خدمت ارائه شد.»

ارائه بیش از 52هزار نفر ساعت آموزش ضمن خدمت و بدو خدمت به نیروهای مدارس ابتدایی غیردولتی

رئیس سازمان مدارس غیردولتی ادامه داد: «آی‌دی کد موقت برای همه همکارانی که در این دوره‌ها شرکت کرده بودند صادر شد و تقریبا 52 هزار و 554 نفر ساعت آموزش ضمن‌ خدمت و بدو‌ خدمت برای نیروهای دوره ابتدایی برگزار شد. در سال 98 این دوره‌ها برای نیروهای شاغل در دوره متوسطه اول برگزار می‌شود. براساس برنامه‌ریزی از ابتدا هم قرار بوده در سه سال بتوانیم همه همکارانی که در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل هستند به ویژه معلمان، دوره‌های ضمن خدمت و بدو خدمت را بگذرانند. در این طرح تاکید ما بر مناطق محروم بود و حتی هزینه دوره در مناطق محروم را خود سازمان پرداخت کرده است.»

زینی‌وند «رتبه‌بندی مدارس غیردولتی از نظر آموزشی و پرورشی» را از دیگر فعالیت‌های مدارس غیردولتی برشمرد و گفت: «این کار از چند سال پیش شروع شده است. در این طرح جایگاه آموزشی مدارس بررسی و نقاط ضعف مدارس مشخص می‌شود و البته تاکید ما بر روی جایگاه آموزشی است.»

او از آسیب‌شناسی مسائل تربیتی در مدارس غیردولتی خبر داد و افزود: «برای آسیب‌شناسی مسائل تربیتی در مدارس غیردولتی در سال 97 کارگروهی تشکیل دادیم و در نهایت طرحی پژوهشی با حضور متخصصان تهیه شد که با عنوان "راهنمای عمل فعالیت‌های فرهنگی تربیتی مدارس غیردولتی" از سال 98 مبنای کار قرار خواهد گرفت. این راهنما مبتنی‌ بر دیدگاه‌های فرهنگی حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری و نگرش‌ها و دل‌مشغولی‌های مقام معظم رهبری در حوزه مسائل پرورشی است. این کتاب شامل موضوعات مختلف تربیتی و پرورشی درباره شورای دانش‌آموزی، فعال‌سازی تشکل‌های دانش‌آموزی، نماز جماعت، بزرگداشت ایام‌الله و مناسبت‌ها، محفل انس با قرآن، امام‌شناسی، جشن عاطفه‌ها و نیکوکاری، برگزاری هفته شهدای مدرسه یا محله، کتاب‌یاران، برگزاری اردوها، بازدیدها، آموزش خانواده و ... است که باید همکاران ما در مدارس غیردولتی آن را مبنای عمل خود قرار دهند.»

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی ادامه داد: «تغییر رویکرد تئوری‌محوری به مهارت‌آموزی و مهارت‌محوری در مدارس از دیگر برنامه‌های این سازمان مبتنی بر دیدگاه‌های مقام معظم رهبری و تاکیدات رئیس‌جمهوری و وزیر آموزش و پرورش بود، این رویکرد را به صورت جدی در قالب برنامه و سیاست "ایران مهارت" به مدارس اعلام کردیم. در این طرح حدود 1000 مدرسه دوره اول و دوم متوسطه را در دستور کار قرار دادیم و فعالیت‌های فوق‌برنامه مدارس غیردولتی را در قالب فعالیت‌های مهارت‌محور تعریف کردیم. طرح ایران مهارت برنامه‌ بسیار خوب و موفقی در مدارس غیردولتی بود و امیدواریم در بحث تربیت دانش‌آموزان مبتنی‌ بر مهارت، مدارس غیردولتی طلایه‌دار باشند.»

مجتبی زینی‌وند به مشکلات مدارس غیردولیتی در سال 97 هم اشاره کرد و گفت: «مهم‌ترین مشکل مدارس غیردولتی، گرانی تجهیزات بود از کاغذ گرفته تا سایر تجهیزات؛ با شرایط خاصی که در کشور و بحث گرانی که پیش آمد، شهریه مدارس غیردولتی همان شهریه اول مهر بود و همان الگویی که اعلام کرده بودیم، اجازه ندادیم که مدارس شهریه را اضافه کنند. گرچه تعدادی از مدارس غیردولتی از الگوی شهریه پیروی نکردند و تخلف کردند اما ما اسامی آن‌ها را به استان‌های مربوطه داده‌ایم و منتظر برخورد هم هستیم.»

بیش از 85 درصد مدارس غیردولتی اجاره‌ای هستند

رئیس سازمان مدارس غیردولتی راه‌اندازی صندوق حمایت از مدارس غیردولتی را یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و موفقیت‌های این سازمان دانست و گفت: «خوشبختانه این صندوق سال گذشته راه‌اندازی شد و برای بار اول 30 میلیارد تومان به آن اختصاص یافت که از آن طریق به مدارسی که نیاز داشتند در قالب تسهیلات کمک کردیم. بیشتر این تسهیلات به مدارس مناطق کم‌برخوردار اعطا شد و امسال هم منتظریم اعتبار مناسبی برای این صندوق در نظر گرفته شود تا بتوانیم به مدارسی که مشکل دارند، کمک کنیم.»

او از اجاره‌ای بودن بیش از 85 درصد مدارس غیردولتی خبر داد و گفت: «مطلقا، با این گرانی ما اجازه ندادیم این مدارس شهریه اضافه کنند. در شهر تهران حدود 34 مدرسه شهریه اضافه گرفته بودند که با عنوان تخلف پرونده‌ آن‌ها را به شورای نظارت داده‌ایم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار