5 چهره 5 جنجال؛ نمایندگانی که سال97 #هشتگ شدند

تهران (پانا) _ روندی که یک نماینده مجلس شورای اسلامی در ایران برای تبدیل شدن نامش به یک هشتگ باید طی کند، سخت و پیچیده نیست، یک جمله کوتاه یا یک اقدام نابجا می‌تواند از شما یک هشتگ پرطرفدار بسازد و چنان تاثیری بر نوع نگاه افکار عمومی بگذارد که آثار آن تا سال‌ها پابرجا بماند.

کد مطلب: ۹۰۱۶۲۲
لینک کوتاه کپی شد
5 چهره 5 جنجال؛ نمایندگانی که سال97  #هشتگ شدند

«نمایندگی مجلس در ایران کار ساده‌ای نیست»، این عبارتی است که یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در وصف شغل خود به کار می‌برد. اشاره او به واکنش‌هایی است که بعضا در پی یک اظهارنظر کوتاه و شاید نسنجیده نمایندگان ایجاد می‌شود، واکنش‌هایی که بعضا به داخل مرزهای کشور ختم نمی‌شود و ابعاد بین‌المللی پیدا می‌کند.

بسیاری نمایندگان فعال مجلس ایران سابقه تبدیل نام خود به هشتگ شبکه‌های اجتماعی را در کارنامه دارند ولی با این تفاوت که برخی از این هشتگ‌ها برای دفاع از آن نماینده است و برخی دیگر برای مخالفت با او.

در مجلس دهم، محمد رضا عارف از جمله نمایندگانی است که گاه و بی‌گاه نامش با کلیدواژه «سکوت» در شبکه‌های اجتماعی به چشم می‌خورد. پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران نیز بعد از آن نطق سیزدهم شهریور ماه خود توانست برای مدتی هم که شد شبکه اجتماعی توئیتر را به خود معطوف کند با این تفاوت که رقابت سختی بین موافقان و مخالفان اظهارات او وجود داشت. علی مطهری و مسعود پزشکیان در کنار علی لاریجانی، رئیس 12 ساله بهارستان نیز از دیگر نمایندگانی محسوب می‌شوند که مدتی را در صدر هشتگ‌های فارسی زبانان توئیتر گذرانده‌اند.

در این بین سال گذشته پنج نماینده بیش از سایر همکاران خود در شبکه اجتماعی توئیتر جنجال‌آفرین شدند، پنج نماینده‌ای که هر دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرای مجلس در آن سهیم هستند، دو نفر آنان از اعضای فراکسیون امید و سه نفر از اصولگرایان بهارستان محسوب می‌شوند.

مرد #هزارویک_ادعا

نام جواد کریمی قدوسی، نماینده عضو جبهه پایداری مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با ادعاهای بی‌پایان علیه اصلاح‌طلبان و دولت‌های یازدهم و دوازدهم گره خورده است. او گاهی علیه سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات و دیدار او با پادشاه سابق عربستان ادعاهایی را مطرح می‌کند ولی حتی یک برگ سند ارائه نمی‌کند، گاهی نیز تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان را که رهبر انقلاب اسلامی آنان را «امین» خواندند، «جاسوس» می‌نامد.

این اظهارات کریمی قدوسی تقریبا ماهی چند بار نام او را به هشتگی در شبکه‌های اجتماعی تبدیل می‌کند با این تفاوت که انتقادات به او از سوی اصولگرایان نیز مطرح می‌شود.

او در آخرین ادعای جنجالی خود در سال 97 گفته بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان با جاسوس MI6 تماس تلفنی داشته که سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صوت این گفت‌وگو را برای او پخش کرده است.

این ادعا به سرعت از سوی سپاه پاسداران طی اطلاعیه‌ای رسمی تکذیب شد. در بخشی از این بیانیه آمده است که «حق پیگیری حقوقی علیه ادعاهای خلاف واقع برای سپاه پاسداران محفوظ است.» (اینجا بخوانید)

همچنین لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری گفت که نهاد ریاست جمهوری از او به دلیل اتهام علیه حسن روحانی شکایت کرده است.

هنوز مشخص نیست تکلیف شکایت رئیس‌جمهوری فعلی کشورمان از کریمی قدوسی به نتیجه می‌رسد یا همچون پرونده شکایت رئیس دولت اصلاحات از او به نتیجه مشخصی ختم نمی‌شود ولی آنچه واضح است، این است که ادعاهای کریمی قدوسی را پایان نیست.

او همواره مدعی است که اطلاعاتی دارد که سایر نمایندگان از آن بی‌بهره‌اند و هرگز سخن دروغ به زبان نمی‌آورد ولی هرگز یک برگ سند از ادعاهای خود ارائه نمی‌کند.

جالب اینکه کریمی قدوسی برخلاف ذوالنوری که با خبرنگاران اصلاح‌طلب به گفت‌وگوهای چالشی می‌پردازد، هرگز حاضر به گفت‌وگو با خبرنگاران اصلاح‌طلب پارلمانی کشور نیست و با به کار بردن واژه‌هایی نظیر «زنجیره‌ای» از پاسخ به سوالات خبرنگاران طفره می‌رود.

باید دید در سال 98 ادعاهای کریمی قدوسی علیه دولت و اصلاح‌طلبان پایان می‌یابد یا اینکه به تکرار ادعاهای خود می‌پردازد.

خودکشی #زهرا_نویدپور

اگر مساله درباره قدوسی و سه نماینده دیگر این لیست پنج نفره عمدتا مربوط به اظهارات آنان است، موضوع سلمان خدادادی، نماینده مردم ملکان که ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی را عهده‌دار است، از اساس چیز دیگری است.

موضوع زمانی دوباره سر زبان‌ها افتاد که در دی ماه 97، زهرا نویدپور، دختری که مدعی شده بود در 24 سالگی و در سال 93 زمانی که برای کار به دفتر این نماینده رفته و مورد تجاوز قرار گرفته است، خودکشی کرد. این خودکشی دوباره پرونده خدادادی را به تیتر نخست خبرگزاری‌ها بدل کرد و به نظر می‌رسد به زودی به نتایج قطعی و مشخص برسد.

حاشیه‌های این نماینده نزدیک به اصلاح‌طلبان مجلس دهم، به این دوره باز نمی‌گردد. او سابقه حضور در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی را در کارنامه دارد و بسیاری از سوالات مربوط به این نماینده از همان زمان آغاز شده است.

بعد از انتخاب خدادادی به عنوان نماینده مردم ملکان برای حضور در هشتمین دوره مجلس، با اعتراض فاطمه آلیا و فاطمه رهبر ابتدا به اعتبارنامه نمایندگی او رد می‌شود ولی با همراهی نمایندگان ترک‌زبان مجلس به ویژه مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس دهم ورق برمی‌گردد. علی لاریجانی که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت دستور غیرعلنی شدن جلسه را داد و پس از حدود 35 دقیقه، نمایندگان به اعتبارنامه نمایندگی خدادادی رای مثبت دادند.

خدادادی با حکم شورای نگهبان رد صلاحیت شد و نتوانست در انتخابات نهمین دوره مجلس شرکت کند ولی برای حضور در مجلس دهم صلاحیتش مورد تایید قرار گرفت و با لیست امید، وارد بهارستان شد.

چندی پیش (چهارشنبه - 22اسفند97) رکنا در خبری اختصاصی نوشت که حکم بدوی دادگاه خدادادی صادر شده است و این نماینده مجلس به «اتهام تجاوز و رابطه نامشروع با زهرا نویدپور به 99 ضربه شلاق، 2 سال تبعید و 2 سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شده است.»

این خبر به محض انتشار با واکنش‌های گسترده رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد ولی برخی اعضای هیات رئیسه مجلس و محمدجواد جمالی، سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی صراحتا «خبر صدور حکم در دادگاه بدوی برای سلمان خدادادی را تکذیب کردند.»

تکذیب نمایندگان مجلس چندی بعد (جمعه - 24 اسفند 97) از سوی غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران تکذیب شد.

این مقام مسئول قضایی در اظهاراتی که خبرگزاری قوه قضائیه (میزان) آن را منتشر کرد خبر خبرگزاری رکنا مبنی بر صدور حکم برای سلمان خدادادی را بدون نام بردن از او تایید می‌کند ولی همزمان می‌گوید که این حکم، «حکم بدوی بوده و غیرقطعی است.»

بر اساس قانون آیین‌دادرسی، سلمان خدادادی از زمان صدور حکم دادگاه بدوی (22 اسفند بر اساس ادعای رکنا) 20 روز فرصت دارد تا به این حکم اعتراض کند تا پرونده مجددا در دادگاه تجدیدنظر بررسی شود و در غیر این صورت حکم صادر شده قطعی خواهد بود.

تا لحظه نگارش این گزارش هیچ خبر جدیدی درباره پرونده سلمان خدادادی رسانه‌ای نشده است و باید دید حواشی اطراف این نماینده پس از رسیدگی‌های دستگاه قضایی کشورمان تایید خواهد شد یا خیر.

داستان #بهاره

محمد جواد ابطحی، نماینده مردم خمینی‌شهر در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود. او از جمله نمایندگان مخالف دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی است به طوری که کمتر طرح استیضاح وزرا یا سوال از رئیس‌جمهوری را می‌توان در بهارستان یافت که نام ابطحی در آن وجود نداشته باشد.

مخالفت‌های ابطحی با دولت یا مواضع بعضا تند او هزینه‌های چندانی در توئیتر برای او به همراه نداشت تا اینکه موضوع تجاوز به کودک خردسال افغانستانی در خمینی‌شهر اصفهان را رضا جعفری، رئیس اورژانس اجتماعی ایران، رسانه‌ای کرد.

او در اظهاراتی که ایلنا آن را منتشر کرد خبر از «تجاوز سه مرد در خرابه‌ای» به این کودک خردسال داد.

این خبر به سرعت مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت و عمده کاربران خواستار برخورد قاطع دستگاه قضایی کشورمان با متجاوزان شدند ولی در این بین محمدجواد ابطحی با یک نامه که پایگاه اطلاع‌رسانی‌اش آن را منتشر کرد، به سیبل انتقادات بدل شد.

او در این نامه صراحتا از انوشیروان محسنی بندپی که آن زمان ریاست سازمان بهزیستی کل کشور را برعهده داشت و حالا به عنوان استاندار تهران مشغول فعالیت است، می‌خواهد که رئیس اورژانس اجتماعی کشور را به دلیل «رسانه‌ای کردن موضوع و سوء استفاده رسانه‌های ضد انقلاب از کار برکنار کند».

اوضاع زمانی برای ابطحی سخت‌تر شد که او از اظهارات خود عقب نکشید و در گفت‌وگوی خود با پانا که در تاریخ بیست‌وسوم خرداد ماه منتشر شد، صراحتا از موضع پیشین خود دفاع کرد و همین باعث شد تا در فضای مجازی بار دیگر به شدت مورد توجه قرار بگیرد.

#پاس_گل_به_ترامپ

مجتبی ذوالنوری،نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از آن جنس نمایندگانی است که هرچند روز یکبار با اقدام یا اظهاراتی به شبکه‌های اجتماعی باز می‌گردد.

او به زعم خودش «تنها نماینده‌ای بود که شش ماه تمام برای سوال از حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان تلاش کرد» و سرانجام نیز او را به بهارستان کشاند تا روحانی بعد از محمد احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم، دومین رئیس‌جمهوری ایران اسلامی باشد که برای پاسخ به سوالات نمایندگان به صحن علنی مجلس شورای اسلامی می‌آید.

ذوالنوری مدتی نیز با همراهی حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده اصولگرای شاهین‌شهر اصفهان، پیگیر طرح عدم کفایت رئیس‌جمهوری بود که با مخالفت‌های گسترده کاربران فارسی زبان شبکه‌های اجتماعی مختلف به ویژه توئیتر مواجه شد.

پیگیری طرح عدم کفایت رئیس‌جمهوری توسط اصولگرایان مجلس شورای اسلامی محدود به همان یک بار نبود و 20 بهمن ماه 97 ذوالنوری برای بار دوم تلاش کرد طرحی را برای عدم کفایت رئیس‌جمهوری تهیه و به سرانجام برساند. این طرح نیز همچون بار نخست شکست خورد و جز برخی اصولگرایان تندروی بهارستان، فرد دیگری حاضر به امضای آن نشد. (اینجا را بخوانید)

این نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، همواره جزء مخالفان برجام محسوب می‌شود به طوریکه در نخستین جلسه علنی بعد از خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای با همراهی سایر اعضای جبهه پایداری مجلس، توافق هسته‌ای را در صحن علنی به آتش کشید.

با این حال ذوالنوری تنها نماینده‌ای است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی ایالات متحده آمریکا مشخصا به اظهارات او اشاره کرده است.

تیرماه بود که روزنامه اعتماد اظهاراتی را به نقل از ذوالنوری منتشر کرد که او صراحتا از اعطای تابعیت به فرزندان مقامات ایرانی در جریان توافق برجام خبر می‌دهد. او گفت: «وقتی آقای اوباما در جریان بحث برجام تصمیم گرفت به آقایان (اعضای دولت و نزدیکان به آن ) حال بدهد به 2500 نفر از ایرانیان تابعیت اعطا کرد و برخی آقایان و مسئولان با یکدیگر مسابقه گذاشتند که فرزندان‌شان جزء این 2500 نفر باشند. امروز اگر این افراد از آمریکا خارج شوند مشخص می‌شود که چه کسانی زد و بند دارند و منافع ملی را به آبنبات آمریکا می‌فروشند.»

پس از انتشار این سخنان که البته در داخل چندان با همراهی مواجه نشد، شبکه خبری فاکس نیوز که جزء معدود رسانه‌هایی موثر آمریکایی محسوب می‌شود که به نئومحافظه‌کاران و ترامپ نزدیک است، به بازنشر این گفته‌ها پرداخت و در گزارشی به نقل از ذوالنور مدعی شد که در جریان مذاکرات هسته‌ای برجام، آمریکا به 2500 نفر از ایرانیان از جمله خانواده مقامات ایرانی امتیاز شهروندی آمریکا را اعطا کردند.

فاکس نیوز در ادامه گزارش خود نوشت: «ذوالنوری در این مصاحبه از کسی نام نبرد اما اکنون فرزندان چندین نفر از مقامات فعلی و پیشین ایران در آمریکا زندگی می‌کنند.»

این شبکه خبری که به مانند ترامپ علاقه ویژه‌ای به زیر سوال بردن برجام و همچنین ضربه زدن به دستاوردهای دولت اوباما در عرصه سیاست خارجی و داخلی دارد، نتوانست از این حقیقت بگذرد که مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد و همچنین به این موضوع اذعان کرد که «معلوم نیست منظور آقای ذوالنوری بحث شهروندی است یا گرین کارت.»

بعد از فاکس‌نیوز نوبت به شخص ترامپ رسید که در صفحه شخصی خود در توئیتر بدون نام‌ بردن از ذوالنوری به اظهارات او استناد کند. او نوشت: «به تازگی مشخص شده است که دولت اوباما در جریان مذاکرات وحشتناک بر سر توافق هسته‌ای با ایران به ۲۵۰۰ ایرانی شامل مقامات دولتی حق شهروندی اعطا کرده است، چقدر این مساله بد و بزرگ است.»

این اظهارات ذوالنوری از سوی مقامات مسئول در وزارت امور خارجه ایران، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و مسئولان وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در دولت اوباما رسما تکذیب شد ولی ذوالنوری هرگز اظهارات خود را تکذیب نکرد و در پاسخ به اصرار خبرنگاران تنها گفت که «مدارک اظهارات خود را عندالاضطرار منتشر خواهد کرد.»

از آن زمان تا کنون حدود نه ماه می‌گذرد ولی سندی در این باره ارائه نشده است.

عصبانیت نماینده و چالش ادعای #سرقت_علمی

اگر چهار نماینده دیگر این لیست پنج نفره گاه و بی‌گاه در شبکه‌های اجتماعی حضور داشتند و با واکنش‌های عمدتا منفی کاربران آشنایی دارند، محمدباسط درازهی، نماینده نزدیک به اصلاح‌طلبان مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی از این قاعده مستثناست.

او به واسطه یک کلیپ و یک عصبانیت یک‌شبه به صدر جدول هشتگ‌های توئیتر فارسی رسید. بیست‌وششم آذرماه یک کلیپ حدودا دو دقیقه‌ای را یک مامور گمرک ضبط و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد.

قضیه از این قرار بود که درازهی که برای انجام کار خود با همراهی فردی دیگر که برخی رسانه‌ها او را «دلال مشهور» معرفی کرده‌اند، به گمرک رفت و زمانی که با درهای بسته مواجه شد، به جدال لفظی با ماموران گمرک پرداخت و در نهایت واژگانی به کار برد که با عصبانیت مراجعان حاضر در صحنه مواجه شد. در بخشی از این کلیپ مامور گمرک به درازهی می‌گوید که از او دستور نمی‌گیرد ولی در پاسخ با عصبانیت و فحاشی نماینده سراوان مواجه می‌شود.

یکی از افراد حاضر در صحنه که جوانی است با کاپشن مشکی، درازهی را به بیرون از اداره گمرک فرستاد که به واسطه همین اقدام خود با تشویق کاربران فارسی زبان مواجه شد.

این کلیپ و اتفاقات رخ‌داده باعث برگزاری جلسه غیرعلنی در مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر اقتصاد شد. بعد از این جلسه غیرعلنی نمایندگان از عذرخواهی وزیر اقتصاد از درازهی خبردادند که چندساعت بعد روابط عمومی وزارت اقتصاد صراحتا این خبر را تکذیب کرد.

این پایان ماجرا نبود و بعد از حاشیه‌های ایجادشده به واسطه انتشار کلیپ توهین محمدباسط درازهی، نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی به مامور گمرک و واکنش گسترده کاربران فارسی زبان شبکه‌های اجتماعی، اتهام سرقت علمی او از سوی یکی از کاربران توئیتر مطرح شد که با بازخوردهای فراوانی همراه بود.

چندی بعد ولفراد بوگارد، استاد دانشگاه فرایبورگ، با انتشار پستی در صفحه فیسبوک خود تایید کرد که مقاله‌ای که با نام محمدباسط درازهی مطرح شده، به قلم او تهیه شده است. این استاد آلمانی همچنین اعلام کرد که از وقوع چنین رخدادی بی‌خبر بوده و نسبت به وقوع آن ابراز تاسف کرد.

او نوشت: «امروز من درباره یک مسأله بسیار غم‌انگیز در زندگی علمی مان مطلع شدم. گروهی در ایران با مقاله‌ای مربوط به دو سال پیش را منتشر کردند که کپی دو مقاله ما بوده است که چند سال پیش منتشر کردیم. به نظر می‌رسد این یک مسأله بزرگ است و یکی از نویسندگان این مقاله کپی شده از روی کار ما عضو مجلس نمایندگان جمهوری اسلامی ایران است.»

این استاد آلمانی در ادامه پست خود در فیسبوک لینک مقاله‌های خود و مقاله آقای باسط درازهی و دو نفر دیگر را در صفحه فیسبوک گذاشته و از همه خواسته که برای اطلاعات بیشتر این مقاله‌ها را با هم مقایسه کنند.

درازهی نیز در واکنش به اظهارات این استاد آلمانی، موضوع را به اشتباه یک دانشجو ربط داد و تاکید کرد که نقشی در تهیه این مقاله نداشته است. (اینجا را بخوانید)

موضوع درازهی قرار شد در فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی بررسی شود ولی هرگز نتیجه این بررسی‌ها به رسانه‌ها اعلام نشد.

برخلاف فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نتیجه رسیدگی خود به این پرونده را اعلام کرد. علیرضا سلیمی، عضو این هیات به خبرنگاران گفت که درازهی به «کسر از حقوق و درج در پرونده» محکوم شده است. (اینجا بخوانید)

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار