نگهداری 1187 اثر تاریخی در موزه مردم شناسی مهاباد

ارومیه(پانا)- سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: یکهزار و 187 قلم انواع اشیای فرهنگی - تاریخی و مطالعاتی در موزه مردم‌ شناسی این شهرستان برای بازدید عموم نگهداری می‌شود.

کد مطلب: ۸۹۹۹۲۶
لینک کوتاه کپی شد
نگهداری 1187 اثر تاریخی در موزه مردم شناسی مهاباد

غلامرضا عبده افزود: این تعداد اشیای تاریخی شامل 984 عدد شی اهدایی، 139 شی فرهنگی - تاریخی، 31 عدد شی مطالعاتی، 27 عدد شی غیرفرهنگی - تاریخی و پنج شی تقلبی است.


وی با بیان اینکه از نظر تعداد اشیای اهدایی، موزه مهاباد در سطح کشور کم ‌نظیر است و نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند، بیان کرد: موزه مردم‌شناسی مهاباد تنها موزه در جنوب آذربایجان‌غربی است که در داخل حمامی تاریخی به نام «حمام میرزا رسول» واقع شده است و قدمت آن به اواخر دوره صفویه برمی‌گردد.


عبده اظهار داشت: در این حمام جلوه هایی از فرهنگ غنی و قدیمی این منطقه به نمایش گذاشته شده است و لباس ها و پوشش های مختلف مردانه و زنانه برای آیین های مختلف و متداول منطقه در آن به چشم می خورد.


وی ادامه داد: قسمت های دیگری از موزه انواع ابزارآلات و ادوات مورد استفاده قدیمی در مشاغل مختلف کشاورزی، آهنگری، طبابت، پخت نان، سفالگری و مسگری و حتی ریسندگی و رنگرزی وجود دارد.


عبده اضافه کرد: همچنین انواع ظروف سفالی، مسی و مفرغی و انواع سکه های قدیمی که در این مناطق معمول بوده و امر داد و ستد با آنها صورت می گرفت و نام حاکمان دوران خود را به یادگار دارد، دیده می شود.


سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: بنای این موزه توسط فردی به نام میرزا رسول ساخته شده است و تا سال ۱۳۷۵ به عنوان حمام عمومی از آن استفاده شده است که در سال ۱۳۸۰ توسط اداره میراث فرهنگی خریداری و پس از 6 سال مرمت و بازسازی آن، در سال 1388 به عنوان موزه مردم‌شناسی افتتاح شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار