روایت محسن هاشمی از جلسه با اسحاق جهانگیری درباره انتقال پایتخت

تهران (پانا) - رئیس شورای شهر تهران در مورد جلسه روز گذشته انتقال پایتخت با جهانگیری توضیحاتی را ارائه داد.

کد مطلب: ۸۹۸۸۵۱
لینک کوتاه کپی شد
روایت محسن  هاشمی از جلسه  با اسحاق جهانگیری درباره انتقال پایتخت

محسن هاشمی صبح امروز در حاشیه جلسه شورای شهر تهران با اشاره به جلسه روز گذشته‌اش با جهانگیری در خصوص بحث انتقال پایتخت گفت: سال‌هاست که در مورد انتقال پایتخت صحبت می‌شود و در جلسه دیروز نیز مجدد این بحث مطرح شد.

وی با بیان اینکه دبیرخانه وزارت راه و شهرسازی براساس مصوبات جلسات قبلی بحث انتقال را مطرح کرد اما مقرر شد که به روی ساماندهی تهران بزرگ بحث شود افزود: بند اول ساماندهی حمل و نقل عمومی بر پایه حمل و نقل ریلی بود که همگان تاکید داشتند که باید این مهم توسعه یابد.

وی افزود: در گزارشی از مشکلات حمل و نقل غرب تهران ارائه شد و اعلام شد روزانه ۱۳۰۰ خودرو از حومه و شهرهای اقماری به تهران سفر می‌کنند هرچند این مشکل در شرق تهران نیز وجود دارد. در این جلسه عنوان شد برای ساماندهی خودروهای تک سرنشین که روزانه به تهران سفر می‌کنند باید از روش حمل و نقل ریل پایه و انبوه بر همانند متروی کرج- تهران استفاده شود.

هاشمی با اشاره به سخنان خود در این جلسه گفت: من نامه‌ای که به رئیس جمهور در خصوص مترو نوشته بودم را مطرح کردم که تهران ۵۰۰ کیلومتر ریل آماده دارد و می‌توان از این ریل‌ها برای افزایش ظرفیت مسافران مترو به ۱۰ میلیون سفر در روز استفاده کرد. البته برای افزایش ظرفیت از ناوگان اتوبوسرانی به عنوان مکمل استفاده می‌کنیم.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه باید موضوع حمل و نقل ریل پایه را برای شهرهای اقماری جدی بگیریم، خاطرنشان کرد: از مزیت‌های تهران استفاده نمی‌کنیم در حالی که می‌توان با تأمین منابع و مواردی که در قانون پیش بینی شده مانند وظیفه وزارت نفت در خصوص کمک به مترو در ازای هر سفر ریلی و یا قوانین حمایتی دیگر استفاده کرد.

هاشمی تأکید کرد: توسعه حمل و نقل ریلی حومه در تمامی کلان شهرها به زودی مورد نیاز است و دولت باید قوانین حمایتی را اجرایی کند.

وی یادآور شد: مترو برای دولت و شهرداری به طور غیرمستقیم سودآور است اکنون تعداد کسانی که از آلودگی هوا می‌میرند از تعداد کسانی که در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، بیشتر شده است. در حالی که در همه جای دنیا از سوخت مالیات می‌گیرند ما در ایران به سوخت یارانه می‌دهیم و به حمل و نقل عمومی نیز چیزی نمی‌دهیم. در حالی که برای توسعه حمل و نقل عمومی نیاز به حمایت‌های دولت داریم که این حمایت‌ها در قانون نیز پیش بینی شده است.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: بر اساس قانون باید یک‌سوم از یارانه بلیت مترو را دولت پرداخت کند که اکنون چنین نمی‌کند. ما این را در بدهی‌هایشان منظور کرده و در تهاترها از آن استفاده می‌کنیم.

وی در باره اینکه نتیجه انتقال پایتخت در جلسه دیروز به کجا رسید؟ گفت: قرار شد کمیته‌ای کارشناسی بررسی‌های خود را ادامه دهد و در صورت رسیدن به نتیجه، این نتایج دنبال شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار