رضایی:رفتار FATF و اروپا می‌تواند در تصمیم مجمع درباره پالرمو و CFT اثرگذار باشد

تهران (پانا) ـ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اعتقاد دارد که رفتار دولت های اروپایی ممکن است در تصمیم گیری نهایی این مجمع درباره سرنوشت لوایح موسوم به پالرمو و CFT اثر گذار باشد.

کد مطلب: ۸۹۸۱۰۵
لینک کوتاه کپی شد
رضایی:رفتار FATF  و اروپا می‌تواند در تصمیم مجمع درباره پالرمو و CFT اثرگذار باشد

محسن رضایی در نشست خبری امروز (شنبه 11 اسفند) گفت: «مجلس شورای اسلامی بر مصوبه پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو اصرار کرد و این مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام آمد. در مجمع چندین جلسه روی این مصوبه مجلس وقت گذاشتیم و بحث کردیم.»

او افزود: «این مصوبه از تمام جوانب اقتصادی، آثار اقتصادی، بعد بین‌المللی و تعهداتی که ایران می‌دهد و همچنین از بعد سیاسی و امنیتی مورد بحث قرار گرفته است، مخالفان و موافقان فرصت کافی پیدا کردند تا نظرات خود را بیان کنند، همچنین نمایندگان مجلس و وزراء و نمایندگان دولت نیز نظرات خود را اعلام کردند.»

دبیر تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: «پس از ارسال مصوبه جدیدی از سوی مجلس با عنوان CFT به مجمع تشخیص مصلحت نظام ، برخی از اعضا بین این دو مصوبه ارتباطاتی را ملاحظه کردند که تصمیم‌گیری در هر کدام بدون توجه به دیگری مورد ایراد قرار گرفت و پیشنهاد شد که چون احتمالاً هم‌پوشانی‌هایی وجود دارد فرصت دیگری را برای بررسی هر دو مصوبه باهم لحاظ کنیم.»

او ادامه داد: «لذا برخی از اعضاء پیشنهاد تأخیر دادند که کمیسیونی مرکب از هر سه کمیسیون اقتصادی، سیاسی و حقوقی و قضایی مجمع تشکیل جلسه دهند تا اعضاء بتوانند در مورد این دو مصوبه مجمع اعلام نظر کنند. براساس آئین‌نامه اگر کمیسیونی پیشنهاد تأخیر دهد خود رئیس مجمع می‌تواند آن را لحاظ کند اما از آنجایی که شرایط ایجاب می‌کرد که رأی‌گیری در این زمینه انجام شود این تأخیر به رأی گذاشته شد تا بررسی لایحه پالرمو با تأخیر صورت گیرد. همه کارشناسان CFT نیز نظراتشان را اعلام کردند که این موضوع به رأی گذاشته شد و قریب به اتفاق نظر دادند که مجمع تشخیص بررسی بیشتری را انجام دهد. نمایندگان مجلس و دولت نیز رأی به تأخیر در بررسی دادند.»

او افزود: «بنابراین مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم گرفت که کار روی مصوبات پالرمو و CFT را ادامه دهد و احتمالاً در سال جدید در جلسات مجمع تشخیص این بحث ادامه پیدا خواهد کرد. البته چند نکته بسیار مهم است یکی اینکه اگر رفتار FATF سازنده باشد می‌تواند مورد توجه مجمع قرار گیرد؛ در فاصله بین دو جلسه‌ای که داشتیم FATF در بیانیه‌ای عمومی در مورد ایران از یک‌سو از اقدامات ایران تقدیر کرده و از طرف دیگر با ابهام در مورد اقدامات ایران برخورد کرده است. هر چه رفتار FATF سازنده باشد می‌تواند تأثیرگذار باشد.»

رضایی ادامه داد: «از طرف دیگر رفتار اروپایی‌ها اهمیت دارد و می‌تواند روی اعضای مجمع مؤثر باشد و فعلاً از رفتار آن‌ها راضی نیستیم زیرا به تعهداتی که در برجام دادند عمل نکردند، اینکه شرکتی با سه هزار یورو راه‌اندازی کردند که می‌تواند در سال نزدیک به یک میلیارد دلار با ایران تهاتر کند کفایت نمی‌کند زیرا در برجام تعهدات بسیار مهمی برای اروپایی‌ها وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌‌ها خرید و فروش نفت ایران است و دیگری تأسیس شعبات بانکی ایران که متأسفانه در این مسیر بن‌بست‌هایی وجود دارد اما در نهایت رفتار اروپایی‌ها می‌تواند در نظرات اعضای مجمع تأثیرگذار باشد.»

رضایی خاطرنشان کرد: «البته ما به رصد رفتار اروپایی‌ها و FATF ادامه می‌دهیم، همچنین بیانیه FATF را به کمیته حقوقی مجمع سپرده‌ایم تا این بیانیه را بصورت دقیق از نظر حقوقی رسیدگی کنند.»

او ادامه داد: «اینکه برخی‌ها در کشور از تأخیرات مجمع انتقاد می‌کنند به نظر ما درست نیست. هر نوع تصمیم‌گیری عجولانه ممکن است خسارات زیادی را به کشور ما وارد کند در حالی که هر چند تصمیمات پخته‌تر باشد مؤثرتر است، در ضمن باید به دیپلماسی کشور فرصت دهیم. به هر حال کسانی که معتقد هستند که ایران باید تعهداتی را انجام دهد خود آن‌ها نیز باید اقداماتی انجام دهند و نمی‌شود ایران بصورت یک‌طرفه گام‌هایی را بردارد اما طرف مقابل هیچ ضمانتی به ایران ندهد بنابراین این تأخیرها می‌تواند سازنده و مفید باشد.»

دبیر تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: «کما اینکه خیلی‌ها می‌گفتند که اگر تا بهمن ماه پالرمو را تأیید نکنیم اتفاقاتی می‌افتد خب آن‌ها به بیانیه عمومی FATF نگاه کنند و می‌توانند قضاوت کنند که اگر تأخیرها منطقی و کارشناسانه باشد و روی حساب و کتاب باشد منافع زیادی برای جامعه دارد. به هر حال اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام جز به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌کنند و امروز معیشت مردم برای ما در اولویت اول است.»

او ادامه داد: «به این کنوانسیون‌ها از این بعد نگاه می‌کنیم که آیا راه اقتصادی ایران را باز می‌کند یا می‌بندد، هر تصمیمی که موجب وضع اقتصادی بهتر کشور باشد بدون شک آن مورد نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد بود و به هر حال در این جلسه نمایندگان دولت و مجلس قریب به اتفاق تأیید کردند تا وقت بیشتری برای بررسی این مصوبات گذاشته شود.»

آملی لاریجانی جواب روحانی را داده است

او در پاسخ به اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری درباره بررسی لوایح چهارگانه گفت: «آقای آملی لاریجانی جواب صحبت‌های ایشان را دادند من تکرار نمی‌کنم. اما این حرف حرف دوستانه و قانونی هم نیست. اینکه چرا ایشان در جلسات مجمع حاضر نمی شوند را باید از خودشان سوال کنیم .»

رضایی درباره اینکه رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس از موافقان جدی لوایح موسوم به FATF هستند دلیل اینکه در جلسات مجمع شرکت نمی‌کنند و سعی می‌کنند که از تریبون‌های عمومی برای اعلام نظرات خود در این زمینه استفاده کنند گفت: «این مباحث را باید از خودشان سوال کنید به هر حال رئیس‌جمهوری هم جزء اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است و ایشان می‌تواند بسیاری از نظراتی را که دارد در جلسات مجمع اعلام کند و نظر مخالف و موافق را بشنود.»

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «در یک سال اخیر اقداماتی را علیه مجمع می شنویم که کاملا مشکوک است. در بحث هیأت نظارت گفتند شورای نگهبان دوم در راه است.»

وی افزود: «در بررسی پالرمو هم می‌خواهند بدون کار کارشناسی عمیق، تصمیم‌گیری صورت بگیرد. یا از قول من نقلی کرده‌اند که جوابش را دادم. فکر می کنیم عده ای نگران نظارت مجمع هستند؛ چراکه میلیاردها دلاری که بدون حساب و کتاب از بانک مرکزی بیرون آمده، جلویش گرفته می شود.»

رضایی در پاسخ به پانا درباره تأثیر و بازخورد این تصمیم گرفتن در وجهه بین‌المللی نظام،‌ گفت: «به هر حال در هر تصمیمی باید نظر همه کارشناسان کشور را گوش دهیم و برای آن راهکار پیدا کنیم، راهکاری برای مجمع مهم است که به نفع ایران تمام شود و مجمع به دنبال این راهکار است.»

او ادامه داد: «شرایط کشور ما مانند کشورهای دیگر نیست که به این کنوانسیون‌ها پیوستند، هیچکدام از کشورهایی که به FATF پیوستند شرایط ایران را ندارند و در تحریم‌های سنگین مانند ایران قرار نداشتند بنابراین نباید عده‌ای ایران را با کشورهایی که به این کنوانسیون‌ها پیوستند یکی بدانند، شاید اگر در تحریم نبودیم و ضرب‌الاجلی در کار نبود می‌توانستیم به سرعت تصمیم‌ بگیریم همین شرایط خاص ایجاب می‌کند که پیچیدگی مسئله را بهتر و کارشناسانه‌تر بررسی کنیم.»

رفراندوم درباره FATF به نوعی مغایر قانون اساسی است

دبیر تشخیص مصلحت نظام درباره اینکه برخی از کارشناسان معتقدند پیوستن ایران به FATF را به رأی عمومی مردم بگذاریم، گفت: «وقتی که نظام سیاسی کشور همه پیش‌بینی‌ها را برای برون‌رفت از بن‌بست انجام داده است این پیشنهادها به نوعی مغایرت با قانون اساسی است، وقتی در قانون اساسی آمده است که اگر مجلس مصلحتی را تشخیص دهد باید به مجمع بگوید. اگر به مجمع تشخیص مصلحت نظام اجازه ندهیم وظیفه قانونی خود را انجام دهد عملاً قانون اساسی کشور را زیرپا گذاشته‌ایم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار