تشکل های دانش آموزی بهترین فرصت برای نقش پذیری دانش آموزان در مدرسه است

مشهد (پانا)- معاون پرورشی و فرهنگی ناحیه 4 آموزش و پرورش مشهد تشکل های دانش آموزی را بهترین فرصت برای نقش پذیری دانش آموزان در مدرسه عنوان کرد.

کد مطلب: ۸۹۷۲۷۴
لینک کوتاه کپی شد
تشکل های دانش آموزی بهترین فرصت برای نقش پذیری دانش آموزان در مدرسه است

علی اسماعیلى در گفت و گو با پانا اظهار کرد: نهاد امور تربیتی شجره طیبه‌ای است که به وسیله شهیدان گرانقدر انقلاب، شهیدان رجایی و باهنر، اسوه و الگوهای مدیریتی جمهوری اسلامی به عنوان یک جریان تربیتى در آموزش و پرورش وارد شد و تا امروز منشا تحولات عظیم در حوزه‌های مختلف بوده است. به فرمایش مقام معظم رهبرى" آموزش بدون پرورش، یک نسل را تباه می‌کند" و این جمله اهمیت کار پرورشى و امور تربیتى را در مدارس روشن می سازد.

وی ادامه داد: باعنایت به رشد سریع وخیره کننده علم وفناوری از الزامات موفقیت مربیان آشنایی با پیشرفت های علمی وداشتن مهارت است که بعضا این عدم هماهنگی درپاسخگویی به تکرر سوالات می تواند به عنوان یک چالش برای مربیان محسوب شود ون می شود با علم دیروز دانش آموز امروز رابرای فردا تربیت وآماده کرد.

اسماعیلی گفت: نسل جدید دانش آموزان، نسبت به نسل قبل بسیار هوشیارترند و از کنار مسائل ساده عبور نمی کند. برای رسیدن به پاسخ سوالات این نسل باید جواب های قانع کننده داشت و لازمه این پاسخگویی، داشتن اطلاعات کافی در زمینه های لازم، به روز بودن و تفکر صحیح در مربی پرورشی است تا بتواند با روش ها و برخوردهایش واقعا در ذهن و دل دانش آموز اثر کند. البته در این میان کمبود نیروى انسانى متناسب با تعداد جمعیت دانش آموزى یکى از مشکلات جدى و تاثیر گذار در برنامه هاى پرورشى است

وی با بیان اینکه دانش آموزان درتمام عرصه های تربیتی می توانند مشارکت داشته باشند افزود: این هنر مربی است که بتواند ازاین ظرفیت عظیمی که آموزش وپروش فراهم کرده استفاده بهینه داشته باشد و با ایفای نقش خود چه مقدار دانش آموزان برای مشارکت دربرنامه ها آماده کند.

معاون پرورشی ناحیه 4 مشهد گفت: در فعالیت ها ى درون مدرسه اى باید از دانش آموزان به عنوان نیروهای انسانی استفاده شود تا هم با مسئولیت ها آشنا شوند و هم اثر پذیری در کارهاى مدرسه بیشتر شود. بهترین فرصت برای تحقق این امر، تشکل های چهار گانه دانش آموزی است که هم باعث فعالیت دانش آموزان در مدرسه و هم سبب همیاری با معاون پرورشی می شود. با توجه به حوزه های مطمئن و کارشناسی شده این تشکل ها از قبیل سفیران سلامت، همیار مدیر، همیار معاون، خادمین صلاه و آمرین معروف و طبیعت یاران و ..... فرصت های مناسب مشارکت را فراهم می شود.

وی گفت: به مربیان و معاونین پرورشى توصیه شده که با طرح این سوال که چگونه دانش آموزان می توانند از کالای ایرانی حمایت کنند دانش آموزان را به تفکر وادار کرده و بعنوان سفیران تحقق این شعار در خانواده باشند همچنین در اهدا جوایز و هدایا از کالاهاى ایرانى استفاده شود .

اسماعیلی ادامه داد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تحول نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور را در بر دارد که یک بخش مهم آن به وزارت آموزش و پرورش مرتبط است ولى تحقق اهداف دستگاه تعلیم و تربیت در گرو مشارکت همگانی مردم، مسئولان و همه ارگان های دولتی و غیر دولتی است.

وی افزود: سازمانهایی مثل کمیته امداد در راستاى جشن هاى عاطفه و نیکوکارى که دستاوردهاى مفیدى در زمینه کمک به دانش آموزان نیازمند داشته و شهردارى با امضاى تفاهم نامه هاى پرورشى با اداره کل در زمینه آموزش حقوق شهروندى ، شبکه بهداشت در زمینه پایگاه هاى تغذیه سلامت ، حوزه علمیه در زمینه گفتمان هاى دینى همکارى داشته ایم .

اسماعیلی اظهار کرد: امیدوارم مربیان محترم با طراحی برنامه های تربیتی برای نسل امروز و نسلی که در آینده می خواهد زندگی کند و ایجاد هماهنگی بین عوامل تربیتى و توجه به نقش دانش آموزان در فعالیت های پرورشى که از اهداف نهاد امور تربیتی است ، تلاش و جدیت نمایند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار