در گفت‌وگو با پانا

علیزاده طباطبایی: حکم شهردار فاقد صلاحیت نباید صادر شود

تهران (پانا) - سید محمود علیزاده طباطبایی،حقوقدان و وکیل دادگستری و عضو شورای اول شهر تهران، تاکید کرد که قانون اجازه نمی دهد وزیر کشور انتخاب فردی را که فاقد شرایط مندرج در آیین‌نامه احراز صلاحیت سمت شهرداری است، تائید کند، بدین ترتیب حکم افرادی که فاقد صلاحیت هستند، نباید از سوی وزیر کشور تائید شود.

کد مطلب: ۸۹۴۴۸۰
لینک کوتاه کپی شد
علیزاده طباطبایی: حکم شهردار فاقد صلاحیت نباید صادر شود

اخیرا هیات وزیران به استناد ماده (۸۲) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ آیین‌نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار را تصویب کرد. طبق این آیین‌نامه، شوراهای اسلامی شهرها موظفند ظرف یک ماه پس از رسمیت یافتن، شهردار مورد نظر خود را بر اساس ضوابط و شرایط موضوع این آیین‌نامه، انتخاب و صورتجلسه مصوبه شورا را به همراه مدارک و مستندات مورد نیاز، جهت صدور حکم انتصاب به مرجع صدور حکم ارایه کنند.

در این آیین‌نامه شروط لازم برای انتخاب شهردار به‌طور مفصل بیان شده در ماده ۳ آمده است: «کسانی را می‌توان به سمت شهردار انتخاب کرد که دارای شرایط زیر باشند: «الف - تابعیت جمهوری اسلامی ایران ب- حداقل سی سال سن تمام پ- انجام خدمت وظیفه عمومی (دوره ضرورت با داشتن معافیت دایم در زمان صلح برای مردان ت- اعلام اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی ث- نداشتن محکومیت کیفری مؤثر. ج- عدم اعتیاد به مواد مخدر و روان گردان و دخانیات. ج- حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مرتبط و سابقه اجرایی به شرح زیر: ...»

عضو شورای اول شهر تهران تاکید کرد: بدین صورت اگر فردی که از سوی شورای شهر انتخاب می‌شود، فاقد شرایط مندرج در این آیین‌نامه باشد شود وزیر کشور پس از بررسی‌های لازم حکم وی را امضا نخواهد کرد.

علیزاده طباطباییدر پاسخ به این سوال که در صورت تخلف شورا در انتخاب شهردار آیا احتمال انحلال شورا وجود دارد یا خیر؟ گفت: این موضوع به سادگی نمی‌تواند به انحلال شورا منتهی بشود چراکه انحلال شورا از اختیارات هیات عالی حل اختلاف است که اعضای آن معاون دادستان، معاون وزیر کشور، معاون رئیس‌جمهوری، رئیس شورای عالی استان‌ها هستند.

این حقوقدان اضافه کرد: دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور، وزرات کشور و شورای عالی استان‌ها باید در انتخاب شهردار از سوی شورای شهر نظارت کنند و اگر شورا به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کند این موضوع را می‌توان در هیات حل اختلاف قوا مطرح کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار