موسی لاری: حضور جریان اصلاح‌طلبی در جامعه یعنی حضور اعتماد و امید

تهران (پانا) - وزیر کشور دولت اصلاحات تاکید کرد پیوند اسلامیت و جمهوریت آن دستاوردی بود که انقلاب شکوهمند اسلامی ما برای ملت به ارمغان آورد.

کد مطلب: ۸۹۰۳۹۵
لینک کوتاه کپی شد
موسی لاری: حضور جریان اصلاح‌طلبی در جامعه یعنی حضور اعتماد و امید

عبدالواحد موسوی لاری در دومین کنگره حزب مجمع فرهنگیان ایران اسلامی که صبح امروز برگزار شد با تسلیت ایام فاطمیه و تبریک دهه مبارک فجر چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی گفت: «به معلمان عزیز تبریک می‌گویم که در آخرین نظرسنجی‌هایی که درباره سرمایه اجتماعی صورت گرفته است همچنان در صدر گروه‌های مرجع هستند و این نشان می‌دهد که جایگاه معلم با همه فراز و فرودها و تنگناها و مشکلاتی که خواسته و ناخواسته برای ملت پیش آمده است همچنان اعتماد عمومی به معلم و جایگاه معلم حفظ شده است.»

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز ادامه داد: «امیدوارم با کمک شما عزیزان شاهد بازیابی اعتماد عمومی کل مجموعه های خدمتگزار باشیم.»

او افزود: «پرداختن به کارنامه و ارزیابی راه طی شده یک ضرورت است، فکر می‌کنم در هر گامی که انسان‌ها بر می‌دارند اگر یک قدم به جلو بر می‌دارند باید یک نگاهی هم به پشت سر داشته باشند تا بدانند گام‌های قبلی را چگونه برداشته‌اند و چگونه حرکت کرده‌اند. روزی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر عنوان نظامی بود که جایگزین نظام سلطنتی شد. بنیانگذار نظام بسیار بر روی این واژه تأکید داشتند. خیلی از واژه‌های دیگر هم مطرح شده بود اما پیوند اسلامیت و جمهوریت آن دستاوردی بود که انقلاب شکوهمند اسلامی ما برای ملت به ارمغان آورد؛ مردمی که مسلمان بودند و می‌خواستند نظامی داشته باشند که خود در اداره آن سهیم شریک باشند.»

موسوی لاری در ادامه با اشاره به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی گفت: «امروز ما چهلمین سال آن پیروزی را پشت سر می‌گذاریم. آن نقطه‌های سفید انقلاب را هیچ کسی نمی‌تواند از تاریخ این ملت پاک کند. ما در این 40 سال فراز و فرودهای زیادی داشته‌ایم.»

او افزود: «امروز در آستانه دهه مبارک فجر چهلمین سال انقلاب اگر بخواهیم خودمان یک بار کارنامه را بررسی کنیم، چقدر می توانیم خودمان نمره قبولی بدهیم؟ آیا واقعا آنچه در آموزش و پرورش ما می‌گذرد و نیروهای جوانی که وارد جامعه می‌شوند و معلمان جوان کارنامه‌ای است که مورد قبول شما معلمان است؟ ما روحانیون خطبه‌ها و موعظه‌ها و نماز جمعه را آنگونه که شایسته جامعه است اداره می کنیم؟»

وزیر کشور دولت اصلاحات ادامه داد: «ما سند قانون اساسی را در اختیار داریم یکی از شاهکارترین ویژگی های انقلاب اسلامی این بود که با تأکید امام خیلی سریع ساختارها شکل گرفت، کمتر انقلابی است که این‌قدر سریع قانون اساسی برای آن تدوین شود و ملت در آن شرکت کنند.»

او افزود: «دو عالم یعنی آقایان منتظری و بهشتی در تدوین قانون اساسی سهم وافر و تأثیرگذاری داشتند و قانون اساسی را متناسب با آن روز بسیار خوب و جامع تدوین کردند. اگر امروز بخواهیم بررسی کنیم قانون اساسی چقدر تا امروز مورد عمل بوده است، جای تامل بیشتر دارد. قانون اساسی جایگاه ملت را خوب دیده است. اصل هفتم قانون اساسی اداره کشور را براساس نظر مردم اعلام می‌کند. من معتقدم این قانون اساسی کماکان ظرفیت لازم را برای اداره کشور دارد البته اگر مورد عمل قرار بگیرد.»

موسوی لاری به اصل 110 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: «اصل 110 قانون اساسی هم شرایط و هم وظایف رهبر را تعیین کرده است مجلس خبرگان یا باید ناظر اوصاف رهبر یا باید وظایف رهبر یا هر دو باشد. مجلس خبرگان باید نماد حضور کارشناسان در حوزه فقاهت و مسئولیت‌هایی چون انتصاب رئیس قوه قضائیه و . . . باشد. این ترکیب مجلس خبرگان باید تأمل در آن شود و از این تک‌بعدی بودن به جامع بودن تغییر پیدا کند.»

این شخصیت جریان اصلاح طلبی به شورای نگهبان و دولت در انتخابات هم اشاره کرد و گفت: «قانون اساسی نقش شورای نگهبان را نظارت نقش دولت را اجرا بیان کرده است، تداخل این دو دستگاه باهم قاعدتاً محصول و نتیجه را از بین می برد و مجلس آن صلابت لازم را نخواهد داشت به نظر من در چهلمین سال پیروزی انقلاب مشخص کردن نظارت و اجرا بسیار لازم است.»

موسوی لاری به قانون انتخابات اشاره کرد و گفت: «قانون انتخابات از سوی دولت تقدیم مجلس می شود و من خواهش می‌کنم شما کاری کنید که نه ناظر در کار اجرا دخالت کند و نه کار اجرا بدون نظارت انجام شود. متأسفانه آنچه در سال های اخیر اتفاق افتاده نشان می دهد که این کار چنانکه باید باشد نیست. زمانی که من وزیر کشور بودم طرحی را برای اختیارات بیشتر به شوراها به مجلس بردم اما متأسفانه موفق به تصویب آن نشدم و اکنون از مجلس کنونی تقاضا دارم تا این کار را انجام دهند. نتیجه واگذار کردن اختیارات بیشتر به شوراها تقویت بعد جمهوری نظامی است که ما به آن افتخار می کنیم.»

موسوی لاری با بیان اینکه توجه به قانون اساسی به عنوان عامل پیوند نیروهای فعال در جامعه در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ضروری است، گفت: «ما چه بخواهیم چه نخواهیم جامعه به دو جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی تقسیم شده است و دو تشکل جمنا و شورای عالی اصلاح‌طلبان شکل گرفته است. آن یکی مدعی است که نماد حضور جریان اصول‌گرایی است و این یکی معتقد است که نماد حضور جریان اصلاح‌طلبی است. داشتن تشکل یعنی شناسنامه‌دار کردن تفکر، ما به آن چه که در آن سوی ماجرا است دسترسی نداریم اما اصلاح طلبی می گوید ما به عنوان یک مجموعه معتقدیم که باید بخشی از رفتارها، کنش‌‌ها و سلیقه‌‌ها تغییر کند تا بتوانیم جامعه را متناسب با اوضاع روز اداره کنیم اصلاحات یعنی اصلاح در رفتار، کردا و گفتار. اگر امروز با کاهش سرمایه اجتماعی و کاهش اعتماد عمومی روبه‌رو هستیم باید آن را از طریق اصلاح ساختار و رفتار دوباره باز یابیم.»

وزیر کشور دولت اصلاحات افزود: «اگر به اصلاحات درون نظام تن ندهیم گر چه ممکن است برای مدت کوتاهی بر روی نابسامانی‌ها سرپوش گذاشته شود، در مدتی بعد این مسئله به شکل دیگری مطرح می شود.»

او اصلاحات را ضرورت دانست و گفت: «اصلاحات برای استحکام و اقتدار نظام ضرورت دارد، حضور جریان اصلاح‌طلبی در جامعه یعنی حضور اعتماد و امید. اینکه رقبا فکر می کنند با محدود کردن و زیر سوال بردن به تخریب جریان اصلاح‌طلبی و اصلاح‌طلبان کمک می‌کنند به نظر من اشتباه می کنند. جریان اصلاحات اگر چه رقیب اصلاحات مقابل باشد اما دشمن نیست. اینکه هر کسی بتواند حرفش را بزند اینکه حرفی از فیلتر و فیلترینگ نباشد اینکه بتوانیم با دنیا ارتباط خوب و تعامل خوب داشته باشیم چیز بدی نیست، رقبای ما باید کمی تأمل کنند گاهی جریان معاند برانداز بیرون نظام با همین مخالفان داخل یک صدا می‌شوند در کوبیدن اصلاح طلبان؛ چرا؟ آخر چطور می شود که این برجام که ترامپ دشمن ما با آن آنگونه مخالف است و جریانی هم در داخل همانطور مخالفت می‌کند؟ من هم نمی‌گویم که برجام یک معاهده آسمانی است هر معاهده‌ای ممکن است نقص هایی داشته باشد.»

موسوی لاری گفت: «اصلاح طلبی ویژگی‌اش این است که مطلق‌انگاری در آن نقشی ندارد و همه چیز نسبی است. جریان اصلاح‌طلب برای حفظ اسلام باید حفظ شود و رمز موفقیت اصلاح طلبان هم در این است.»

او در ادامه گفت: «ما در جریان شورای عالی اصلاح‌طلبان حدود 28 حزب در کشور داریم و تعدادی چهره‌های تأثیرگذار، اینها دور هم جمع شده اند که ما می خواهیم جریان اصلاح طلبان را کمک کنیم تا جلو برود. یک حرف این است وقت ما یک صدا هستیم چرا 28 حزب داریم؟ جواب آن این است که ما اختلاف سلیقه را رسمیت شناخته‌ایم به همین خاطر 28 حزب داریم. همچنین ما قدر مشترک ها داریم که در زیر سقف جمع شده‌ایم و باید به این قدر مشترک ها اضافه کنیم. امیدوارم خداوند به ما کمک کند تا راه را عوضی نگیریم نه راه غلط برویم نه غلط راه برویم، من امیدوارم خداوند کمک کند که پاسدار انقلاب و خون شهدا باشیم و اختلاف و اشتباه دوری کنیم تا به مقصد برسیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار