گام بلند اروپا برای ترمیم روابط با ایران؛ SPV «چند روز آینده» راه‌اندازی می‌شود

تهران (پانا) – بعد از حدود یک سال کش‌وقوس و مذاکره، مسئولان اروپایی خبر از راه‌اندازی کانال ویژه مالی اروپا برای ایران به منظور تجارت با کشورهای اروپایی و دور زدن تحریم‌های ایالات متحده آمریکا در چند روز آینده می‌دهند.

کد مطلب: ۸۸۸۶۱۹
لینک کوتاه کپی شد
گام بلند اروپا برای ترمیم روابط با ایران؛ SPV «چند روز آینده» راه‌اندازی می‌شود

فدریکا موگرینی، مسئولان سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که کانال ویژه مالی اروپا برای ایران تا پایان سال 2018 میلادی رونمایی خواهد شد ولی این مهم محقق نشد تا هشدارهای تهران رنگ و بوی تند‌تری به خود بگیرد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در اظهاراتی تاکید کرده بود که تهران منتظر تصمیم اروپا نخواهد ماند و اقدامات لازم را برای ایستادگی در برابر تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده آمریکا انجام خواهد داد.

بعد از این اظهارات مسئولان ایرانی، مقامات اتحادیه اروپا در اظهاراتی تاکید کردند که SPV تا پایان ژانویه، رونمایی خواهد شد.

بیست و هفتم دی ماه یک سخنگوی اتحادیه اروپا که نخواست نامش فاش شود در اظهاراتی تاکید کرد که کانال ویژه مالی اروپا برای ایران در آستانه راه‌اندازی است و به زودی این مسئله محقق خواهد شد.

او در اظهاراتی که رویترز آن را منتشر کرد تاکید کرد که هیچ جایگزین صلح‌آمیز دیگری برای برجام وجود ندارد.

این مقام اروپایی ادامه داد: «اتحادیه اروپا برای حفظ برجام، راهکار‌های محکمی را در نظر گرفته است. ما قوانین مسدودسازی و تسهیلات مالی بانک سرمایه‌گذاری اروپا را به روز رسانی کردیم. همچنین اعضای اروپایی برجام، فرانسه، آلمان و انگلیس به حفظ و نگهداری مراودات مالی موثر با ایران، به ویژه برای ایجاد کانال مالی ویژه موسوم به SPV متعهد هستند».

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در همین زمینه روز گذشته از احتمال برقراری سریع SPV یا سازوکار ویژه مالی ایران و اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا خبر داد.

او که به کمیته روابط خارجی پارلمان فرانسه رفته بود، در اظهارات خود اعلام کرد که انتظار می‌رود که این کانال تا چند روز دیگر برقرار شود.

از سوی دیگر رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی اعلام کرد که اتحادیه اروپا می‌تواند رسما در ماه جاری میلادی این مکانیزم را راه‌اندازی کند.

این دیپلمات‌ها در عین حال گفته‌اند: «اما به این دلیل که جزئیات فنی هنوز نیاز به کار دارد این سازوکار برای چندین ماه کار نخواهد کرد.»

سازوکار ویژه پرداخت مالی که از پشتیبانی فرانسه، آلمان و بریتانیا برخوردار است راه حلی بود که اروپا بعد از خروج آمریکا از توافق اتمی با ایران (برجام) برای تسهیل مبادلات غیر دلاری با این کشور پیشنهاد کرد.

دوویچه‌وله به نقل از وزیر امور خارجه فرانسه آورده است که این کانال ویژه مانند «شرکت تسویه وجوه» عمل کرده و امکان بهره‌مندی ایران از برخی منابع نفتی خود با واحد پولی یورو را مهیا می‌سازد. همچنین تهران می‌تواند همزمان تولیدات ضروری خود را از سه شریک اصلی اروپایی‌اش خریداری کند.

سازوکار مالی پیشنهادی امکان مبادله کالا میان ایران و اروپا را از طریق یک نظام اعتباری را پدید می‌آورد. کشورهای اروپایی امیدوارند، از این طریق بتوانند بدون نیاز به بانک‌های اروپایی برای پرداخت پول به ایران با این کشور تجارت کنند.

پیش از این نیز خبرگزاری روسی اسپوتنیک به نقل از دیپلمات‌های فرانسوی آورده بود که این کشور میزبانی کانال ویژه مالی با ایران را پذیرفته است.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز پیشتر تاکید کرده بود که کانال ویژه مالی اروپا برای ایران در هفته‌های پیش‌رو رونمایی خواهد شد. او همچنین از مسئولان تهران خواسته بود که به توافق هسته‌ای پایبند بمانند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار