جانشین بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء (عج) کشور گفت:

رشادت غواصان عملیات کربلای ۴ در صفحه تاریخ جنگ به یادگار خواهد ماند

همدان (پانا) - جانشین بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء (عج) کشور با بیان این که عملیات کربلای چهار، سال سرنوشت جنگ را تعیین کرد، حفظ ارزش ­ها و آرمان­ های انقلاب اسلامی را رسالتی مهم بر دوش مسئولین دانست.

کد مطلب: ۸۸۵۳۰۸
لینک کوتاه کپی شد
رشادت غواصان عملیات کربلای ۴ در صفحه تاریخ جنگ به یادگار خواهد ماند

نوروز سال ۴۸ برای خانواده زمردیان ایام به یاد ماندنی است زن و شوهری که از موهبت شنوایی و گویایی محروم­ بودند صاحب فرزندی شدند که اقوام را به جهت شکرانه سلامت کامل جسمانی غرق در شور و شوق کرد، محمد جواد تحت تعالیم اسلامی به دوره نوجوانی رسید و هنوز از صورتش مویی نروییده بود که راهی جبهه های حق علیه باطل شد و بعد از گذراندن دوره ­های آموزشی به عنوان تخریب چی غواص، به عضویت گردان تخریب لشکر ٣٢ انصارالحسین درآمد.
هنگامی که عملیات کربلای ٤ فرارسید به دلیل شرایط منطقه عملیاتی و قرائن و شواهد، حاکی از به شهادت رسیدن نیروهای عمل کننده بود و به خاطر این که خبری از محمد جواد نیز نیامده بود او را به عنوان شهید مفقودالاثر اعلام کردند.
تابستان ٦٦ در منطقه عملیاتی کربلای ٤ پیکری یافت شد که شباهت بسیار زیادی به محمد جواد زمردیان داشت، خانواده به معراج الشهدا اعزام شدند و بعد از شناسایی و تأیید پزشکی قانونی مراسم تشییع و تدفین انجام شد.
چندین سال گذشت و هر پنج شنبه پدر و مادر شهید به گلزار شهدا رفته و برسر مزار فرزند شهیدشان آرام می گرفتند تا این که با آزادی اسرا و در کمال ناباوری بعد از ٤٤ ماه محمد جواد به میهن بازگشت.
این گفت و گو، گوشه ای از خاطرات محمد جواد شانزده ساله­ ای است که با درایت و از خودگذشتگی او و هم سنگرانش در طول هشت سال دفاع مقدس حماسه ای ماندگار رقم خورد که با گذشت سال ها هنوز غیرت و مردانگی نسل آن ها پایانی ندارد.
محمدجواد زمردیان در گفت و گو با خبرگزاری پانا گفت: دفاع مقدس آن چنان حماسه بزرگی است که بعد از گذشت سال ها هنوز با بازگشت پیکر شهدای والا مقام به خاک میهن، زنان و مردان این سرزمین با هر نوع گرایش و عقیده ای آن چنان حماسه ای در تشیع پیکر آن ها خلق می کنند که موجب احیای انقلاب اسلامی می شود و کسانی که هشت سال دفاع مقدس را مورد نقد قرار می دهند کسانی هستند که هرگز در این عملیات ها حضور نداشتند و حتی یک روز هم نتوانسته اند شرایط زندگی یک جانباز را درک کنند.
او گفت: در سال های دفاع مقدس هر سال یک عملیات بزرگ انجام می شد از این رو با توجه به شرایط منطقه عملیاتی و برنامه ریزی فرماندهان، عملیات کربلای ٤ با برنامه ریزی دقیق در دستور کار قرار گرفت.
زمردیان با اشاره به این که شرایط کشور در سال ۱۳۶۵ شرایط خاصی بود گفت: عملیات طراحی شده، دست آوردهای آن و منطقه عملیاتی مورد نظر در تعیین سرنوشت جنگ بسیار مؤثر بود.
زمردیان با یادآوری ورود آشکار امریکا، نفوذ ستون پنجم در لایه های مختلف، آگاهی از اطلاعات عملیات توسط منافقین و انتقال آن به دشمن و فعل و انفعالات امریکا در خلیج فارس با حضور ناوگان های خود، افزود: از دلایلی که باعث شد تا این جنگ در شرایط سخت قرار گیرد می توان به عدم وجود امکانات و تجهیزات نظامی و کسری خزانه دولت برای ادامه جنگ اشاره کرد که در نهایت ایران را با مشکل جدی روبرو ساخت.
در آن زمان صحبت هایی از قطع نامه به میان آمده بود اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده بود و از طرفی فراخوان کم نظیر سپاهیان محمد رسول الله و جمع شدن یک صد رزمنده در استادیوم آزادی نوید یک عملیات سراسری را به دشمن می داد.
او با بیان این که رزمندگان هشت سال دفاع مقدس با بصیرت و آگاهی نسبت به حفظ جمهوری اسلامی در عملیاتی که دشمن نسبت به آن هوشیار و حساس شده بود، حضور پیدا کردند گفت: ما انتظار داریم از این عملیات که نقش مؤثری در موفقیت عملیات کربلای ۵ داشت به عنوان عملیات فریب یاد نشود.
او از غواصانی یاد کرد که با علم به هوشیاری دشمن آن چنان نقش آفرینی کردند که دشمن کوچک ترین شکی به عده و عوده نیروهای عمل کننده نکرد و همین امر باعث شد تا در عملیات بعدی غافلگیر شوند.
زمردیان افزود، با گذشت سال ها پس از اتمام جنگ هنوز پیکر برخی از این شهدا یافت نشده است و خانواده های آن ها همچنان چشم به راه فرزندان خود هستند، پس روا نیست که بگوییم این عزیزان در عملیاتی به شهادت رسیدند که برای فریب دشمن طراحی شده بود.
او ادامه داد: البته فریب دشمن یک اصل نظامی و کاملاً درست است که در طول سال های دفاع مقدس تحت عنوان عملیات ایضایی از آن یاد می شد، عملیات ایضایی با اهداف از پیش تعیین شده انجام می شود بدون این که خود رزمندگان مطلع از این تاکتیک باشند لیکن نه عملیاتی که در کربلای ٤ انجام شد و به روشی که در روزهای گذشته نقل محافل شده بود.
زمردیان در ادامه گفت: در تاریخ ایران از زمان عهد صفوی تا حکومت پهلوی بخش های مهمی از خاک میهن به خاطر بی کفایتی زمام داران جدا شده است که می توان از بحرین به عنوان آخرین بخش آن در حکومت پهلوی نام برد اما رزمندگان و ملت بزرگ ایران به جهت جان فشانی شهدای عزیز و آگاهی و ایمان خود و درایت حضرت امام (ره) اجازه ندادند ذره ای از خاک این مرز وبوم در اشغال دشمن بماند.
زمردیان در پاسخ به تفاوت دیدگاه نسل گذشته و امروز به خبرنگار پانا گفت: با توجه به عدم وجود امکانات در گذشته و پیشرفت امکانات امروزی و همچنین با وجود اقلیت های غرب زده که در جامعه شاهد آن هستیم تا به امروز با فردی روبرو نشده ام که با شنیدن نام شهید به آن هتک حرمت کند به حمدالله جوانانی که امروز در جامعه می بینیم کم تر از نسل دفاع مقدس نیستند و نمونه های ایشان را می توان در جبهه های مختلف مانند مدافعان حرم، توفیقات علمی و ورزشی و ... شاهد بود.
او با انتقاد از مسئولین مبنی بر این که چرا در کتب درسی امروز آن طور که باید و شاید به موضوع دفاع مقدس نپرداخته اند، گفت: آموزش و پرورش باید زنگ حماسه را در مدارس برگزار کند تا نسل جدید با آرمان های انقلاب اسلامی بیشتر آشنا شوند همچنین در دانشگاه درس آشنایی با دفاع مقدس نباید به صورت دو واحد اختیاری باشد بلکه باید از واحدهای اجباری باشد تا نسل امروز با دستاوردهای انقلاب بیشتر آشنا شوند و قدردان انقلاب و خون شهدا باشند.
زمردیان اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی به دلیل کاهلی برخی از مسئولین اهداف انقلاب اسلامی آن طور که انتظار می رفت دنبال نشد چون نتوانستیم اهداف را متناسب با منافع جمهوری اسلامی ایران پیش ببریم.
او ادامه داد: مردم به خاطر نارضایتی از وضعیت دوران پهلوی انقلاب کردند اما جامعه امروز با اهداف انقلاب فاصله گرفته است و در حال حاضر برخی برای تأمین معاش خود مجبور به داشتن چند شغل هستند.
زمردیان در پایان گفت: مردم سهم خود را برای انقلاب انجام داده و می دهند لیکن حال نوبت مسئولین است، مسئولینی که به مانند رزمندگان شبانه روز و خالصانه برای رفع مشکلات مردم و حفظ آرمان های نظام تلاش مجاهدانه کنند و چنانچه نمی توانند، بدون تعارف صندلی های این مسئولیت خطیر را در هر جایگاه و هر رکنی از قوای سه گانه که هستند اشغال نکنند.
انتظار خانواده های شهدا، ایثارگران عزیز، ارواح پاک و مطهر شهیدان و حضرت امام (ره ) تحقق تمدن نوین اسلامی است که این گونه تلاش، زیبنده ام القرایی اسلام نمی تواند باشد.
/معصومه جدی-مریم پیری/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار