دو پروژه بند خاکی شل آباد و شهنه خوسف به مناقصه رفت

خوسف ( پانا ) ـ تور خبرنگاران استان به منظور بازدید از بزرگترین سازه آبخیزداری شرق کشور در منطقه آرک و بین آباد خوسف با همکاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان و شهرستان خوسف برگزار شد.

کد مطلب: ۸۸۵۰۹۰
لینک کوتاه کپی شد
دو پروژه بند خاکی شل آباد و شهنه خوسف به مناقصه رفت

ساخت دو پروژه بند خاکی شل آباد و شهنه در دهستان خوسف با اعتبار دو میلیارد و 100 میلیون ریال از اعتبارات استانی به مناقصه رفته و بند خاکی کمر سبز دهستان قلعه زری نیز در نوبت بعدی قرار دارد.

علیرضا نصرآبادی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اعلام این خبر در مورد مشخصات و اعتبارات بزرگترین سازه آبخیزداری شرق کشور گفت: در سال 96 با تهیه طرح و پیگیری های نماینده مردم شهرستان های بیرجند ، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی حرکتی جدید در بحث آبخیزداری کشور اتفاق افتاد که از صندوق توسعه ملی اعتبار خاصی اختصاص یافت و در استان خراسان جنوبی در 11 شهرستان استان 26 پروژه و چهار طرح ملی تعریف شد و پس از تخصیص اعتبار شروع به کار شد که بزرگترین سازه آبخیزداری شرق کشور در منطقه آرک و بین آباد خوسف در شهریور ماه گذشته ( هفته دولت ) با اعتبار 12 میلیارد ریال کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن در نیمه مهر ماه شروع و در مدت سه ماه با حجم خاک ریزی 91 هزار متر مکعب ، 13 متر ارتفاع و 200 متر طول تاج با حجم آبگیری بیش از دو هزار متر مکعب احداث و تکمیل شد.

نصرآبادی افزود : با احداث این سازه خاکی آرزوی ۴۰ ساله مردم منطقه محقق ‌شد و ۲۶۰ خانوار مردم روستاهای بین آباد ، آرک ، حامی ، دهن رود به صورت مستقیم و دیگر روستاهای پایین دست تا شل آباد ، طوطی ، نیروی هوایی و دشت خور از مزایای آن بهره مند خواهند شد .

او با تقدیر از مشارکت و خود یاری مردم منطقه ، فرمانداری و منابع طبیعی خوسف افزود: در سالگرد 40 سالگی انقلاب این پروژه به نمایندگی از 26 پروژه استان با حضور مسئولان در دهه فجر به بهره برداری می رسد.

محمد شفیعی فرماندار خوسف نیز در جمع اصحاب رسانه از همدلی و همکاری مردم منطقه تقدیر کرد و گفت: با توجه به اینکه شغل بیشتر مردم شهرستان خوسف کشاورزی و دامداری است ، معیشت و زندگی مردم به آب وابسته می باشد که با وجود پراکندگی روستاها از اواخر سال گذشته اقدامات خوبی در نگه داشت و بهره وری آب و خاک در سطح شهرستان انجام شده که یکی از مهمترین آن احداث سازه خاکی در منطقه آرک و بین آباد و همچنین سازه خاکی سیوجان می باشد.

شفیعی با اعلام اینکه هفت پروژه دیگر آبخیزداری بر روی رودخانه های شهرستان نیاز است ، افزود: برای سال آینده پروژه رود شاهرود در دستور کار می باشد تا از هدر رفت آب باران جلوگیری و علاوه بر تامین آب کشاورزی بتوانیم در صنعت نیز از آن استفاده کنیم.

او یادآور شد: حدود 150 بند و پشته خاکی نیز در بالا دست قنات ها و چشمه های عشایری برای دام ها و شتران و همچنین 63 قنات و چشمه با کمک اعتبارات داخلی شهرستان با همکاری اداره های منابع طبیعی و آبخیزداری ، عشایر و امکانات فرمانداری احیاء شده و زندگی به روستاها برگشته است ضمن اینکه با وجود خشکسالی ها باید برای 10 تا 20 سال آینده مراتع دام و شتر منطقه را تامین کنیم.

مهدی کرباسچی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خوسف هم در بازدید از یکی از گابیون های ساخته شده در بالا دست این سازه خاکی گفت: در سال های گذشته به منظور ذخیره سازی آب در بالا دست قنات روستای بین آباد و آرک پنج گابیون سنگ و ملاتی ساخته شده که با کمترین بارندگی آبگیری و کمک خوبی به قنات ها می کند.

کرباسچی افزود: در بارندگی آذر ماه گذشته این سازه خاکی در حال ساخت نیز مقداری آبگیری شد که آب قنات بین آباد پنج برابر شد.

در بازدید خبرنگاران از قنات روستای بین آباد که مردم روستا ، اعضای شورا و دهیار نیز حضور داشتند چند نفر از آنها با خوشحالی و تقدیر از نماینده مردم شهرستان های بیرجند ، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی ، مسئولان منابع طبیعی و فرمانداری گفتند: با وجود خشکسالی و کمبود آب کشاورزی جمعیت 75 خانواری روستای بین آباد به 20 خانوار رسیده که با احداث این سازه خاکی با وجود بارندگی های کم آب قنات پنج برابر شده و ان شاء الله با این وجود امسال همه مزارع کاشته و بعضی از مردم و جوانان به روستا برگشته و شروع به نهال کاری و احداث باغ کرده اند و مهاجرت معکوس شروع شده است.

اسماعیلی از اهالی روستا در مورد خود یاری و همکاری مردم در احداث پروژه گفت: مردم همت کردند و خودم یک بند در مسیر داشتم که سالی چند تن خربزه از آن برداشت می کردم و آن را واگذار کردم تا همه مردم استفاده کنند .

تاجدینی دهیار روستای بین آباد هم گفت: در سال گذشته استخر روستا با 20 ساعت آب می شد ولی با وجود بارندگی های کم هم اکنون هفت ساعته آب می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار