در گفت و گو با پانا

یاسر طالبی: مستند برای شوخی نیست

فیلم مستند فقط درباره حیات وحش نیست

تهران ( پانا) - یاسر طالبی‌ می‌گوید فیلمسازی مستند در ایران دلی است و مسئولان هنوز به چشم حیات وحش به آن می‌کنند.

کد مطلب: ۸۸۴۵۳۸
لینک کوتاه کپی شد
یاسر طالبی: مستند برای شوخی نیست

فیلم مستند «دلبند» از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی یاسر طالبی که اخیراً به موفقیت مطلوبی در جشنواره سینما حقیقت و در بسیاری از جشنواره‌های بین المللی مانند جشنواره جهانی فیلم مستند آمستردام IDFA که یکی از معتبرترین جشنواره‌ فیلم مستند در جهان به حساب می‌آید حضور یافته است.
یاسر طالبی کارگردان فیلم مستند «دلبند» در گفت و گو با خبرنگار پانا، درباره موضوع این فیلم گفت: این مستند قصه‌ زندگی دشوار اما دلخواه یک مادر هشتاد ساله و تنها به نام فیروزه است، پیرزنی که زندگی منحصر به فردی در دل رشته کوه‌های البرز دارد. او همراه با گله گاوهایش به تنهایی در دامنه کوه زندگی می‌کند و علی‌رغم اصرار فرزندان و دوستان خود حاضر نیست محل زندگی‌اش را ترک کند.
این کارگردان با اشاره به ایده ساختن فیلم «دلبند» گفت: همیشه اهل سفر و جست‌و جو بودم، دیدن لوکیشن‌های تازه و آدم‌های جدید بخشی از سفر است و برایم بسیار جالب است زیرا نگرش‌های جدید به من می‌دهند. متولد رشته کوه‌های البرز هستم و پیدا کردن فیروزه برایم کار دشواری نبود.
وی افزود: کشف رمز و راز زندگی فیروزه و نگرشی که نسب به حیوانات مخصوصاً به گاوهایش دارد و نحوه ارتباط برقرار کردن او با آن‌ها دلیل اصلی ساخت فیلم «دلبند» بود، چنان که خود او در جایی از فیلم می‌گوید: «طوری که گاو من رو می‌فهمه، آدمیزاد من رو درک نمی‌کنه!».

پیدا کردن «فیروزه» از خوش‌شانسی من بود

طالبی با اشاره به نگاهی که به سوژه‌ها دارد توضیح داد: بعضی از فیلمسازان دنبال آدم‌های تازه می‌گردند اما من به دنبال یک آدم معمولی که داستان زندگی‌اش خاص است‌ می‌گشتم که شانس به من رو کرد و فیروزه را پیدا کردم.
کارگردان فیلم «دلبند» در ادامه با اشاره به بستر زندگی فیروزه گفت: بودا می‌گوید «انسان فرزانه هرگز نمی‌درخشد» فیروزه زندگی معمولی دارد اما وقتی با او همراه می‌شوید متوجه متفاوت بودن بستر زندگی او می‌شوید، او گذشته را در امروز زندگی می‌کند. در ابتدا برای صحبت کردن با وی دوربین را با خودم به منزل او بردم اما هیچ پلانی نگرفتم. در ملاقات اول با ما اصلاً ارتباط نگرفت زیرا دغدغه‌های زندگی خودش را داشت و دائماً در حال کار بود، به‌همین دلیل تیم ما به این نتیجه رسید مستندی بسازیم که دخل و تصرفی در موضوع نداشته باشیم.
طالبی با اشاره به قهرمان ساختن کارگردان‌ها از سوژه‌هایشان تصریح کرد: سعی کردم زندگی فیروزه را همانطوری نشان دهم که واقعیت دارد، برای فیلمبرداری از یک لنز نرمال 50 چشمی استفاده کردم تا مخاطب با فیلم همراه شود. هنر خلاق یعنی سوژه را طوری نشان دهید که به اتفاق‌های پیرامون وی وفادار باشید تا مخاطب هم صداقت را درک کند.

فیلم مستند فقط درباره حیات وحش نیست!
این کارگردان جوان با اشاره به وضعیت سینمای مستند در ایران عنوان کرد: در ایران سینمای مستند حرفه‌ای نیست، 15 سال در عرصه رسانه ملی فعالیت می‌کنم و فکر می‌‌کنم در ایران فیلم مستند برای مسئولان شوخی است و هنوز به چشم حیات وحش به آن نگاه می‌کنند برای همین بخش اعظم کار فیلمسازان مستند دلی است.
وی با اشاره به توجهی که به فیلم مستند در جهان می‌شود توضیح داد: مستند در بخش جهانی تعریفی بسیار متفاوت با ایران دارد، یک بیزینس و بسیار تأثیر گذار است و بازار هدف هم متفاوت است و بعضی از شبکه‌ها فقط فیلم مستند پخش می‌کنند.
طالبی ادامه داد: با نگرش جهانی ساخت این فیلم را شروع کردیم در بسیاری از فستیوال‌های جهانی حضور پیدا کرد و اتفاقات خوبی هم برای آن افتاد. جشنواره‌های حقیقت و فجر در ایران بسیار مهم هستند زیرا مخاطبان ایرانی با آن همراه می‌شوند، حضور «دلبند» در این جشنواره‌ها برای من بهترین اتفاق است.
قابل ذکر است، عوامل تولید مستند «دلبند» عبارتند از فیلمبردار و کارگردان: یاسر طالبی، تهیه‌کننده: الهه نوبخت، پژوهشگر: علی رمضانی‌پاجی، نویسنده سرگذشت: فرزانه فتحی، صدابردار: میثاق مدانلو، صداگذار: حسین ابوالصدق، تدوینگر: رضا شیروانی، آهنگساز: اکبر رستگار، مدیر تولید: الهام نوبخت، مدیر تدارکات: صفر طالبی دادوکلایی، طراحی پوستر و رنگ‌آمیزی تصاویر: محمد رضایی، نقاشی پوستر: حمیدرضا درواری، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار