در همایش دفاع و امنیت در غرب آسیا مطرح شد

شمخانی: آمریکا در افغانستان 2 بار از من درخواست مذاکره کرد

مذاکره با طالبان منجر به مذاکره با داعش و النصره نخواهد شد

تهران (پانا) - دبیر شورای عالی امنیت ملی جزئیات جدیدی را از درخواست مذاکره ایالات متحده آمریکا با ایران درباره افغانستان ارائه کرد.

کد مطلب: ۸۸۴۱۹۰
لینک کوتاه کپی شد
شمخانی: آمریکا در افغانستان 2 بار از من درخواست مذاکره کرد

علی شمخانی که امروز در همایش دفاع و امنیت در غرب آسیا سخن می گفت بار دیگر به موضوع تحریم های آمریکا علیه ایران اشاره کرده است.

در حالی که آمریکایی‌ها در ماه‌های اخیر موضوع مذاکره با ایران را پیش کشیده‌اند و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی سال نو میلادی خود نیز گفته بود که ایران بالاخره درخواست مذاکره از آمریکا را خواهند داد و پای میز مذاکره با واشنگتن می‌نشینند،‌ شمخانی امروز از درخواست آمریکا برای مذاکره با ایران در سفر اخیرش به افغانستان خبر داد.

به گزارش تسنیم، دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه امروز دشمنان قادر به اجرای اقدام سخت علیه ایرن نیستند، اظهار کرد: «آن‌ها بی‌دلیل ما را تحریم می‌کنند و ای کاش در این باره هم راهبرد صحیحی اتخاذ می‌کردند. هدف آنها در زمان اوباما این بود که تمام پیچ‌و‌مهره های صنعت هسته‌ای ما را باز کنند. آنها به دلیل ناکارآمد بودن تحریم‌ها و عدم توانایی در اقدام نظامی با ما مذاکره کردند. البته آنها می‌دانند ایرانی های اهل مذاکره با آدم بی منطق نیستند و بعد از برجام هم بی‌اعتمادی به آن‌ها بار دیگر ثابت شد. ترامپ از تعهدات آمریکا در برجام و توافقنانه‌های سازمان ملل متحد عبور کرد.»

او ادامه داد: «در افغانستان آمریکایی‌ها دوبار برای مذاکره به من پیام دادند و دروغ می‌گویند که ما برای مذاکره به آن‌ها پیام می‌دهیم.»

شمخانی همچنین گفت: «امروز جان بولتون بر مبنای بولتن‌های منافقان تصمیم‌گیری می‌کند. این برای یک حکومت که ادعا داد زشت است که بولتن‌هایی که برای جلوگیری از ریزش نیرو توسط منافقان تهیه می‌شود، مبنای تصمیم‌گیری راهبردی علیه ایران قرار دهد. در مورد اسرائیل هم وضع به همین صورت است و آنها بر مبنای بولتن‌های غلط تصمیم‌گیری‌های راهبردی در مورد ایران انجام می‌دهند.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: «آقای بولتون لااقل واژه‌های بولتن منافقان را عوض کنید و عین همان جملات را در سند امنیت ملی خود وارد نکنید. مردم ما در سال 2018 در سایه راهبرد سیاست ثبات سازی که رهبر انقلاب شکل داده است با اقتدار ایستاده است و امروز از سوریه تا دریای سرخ و مدیترانه محل حضور ملت‌های آزاده منطقه شده است. سال جاری میلادی خروج اجباری آمریکا از منطقه ما کلید می‌خورد و در آینده آنها مجبور می‌شوند، مسیر خروج خود از خلیج فارس را آغاز می‌کنند.»

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مذاکره با طالبان منجر به مذاکره با سایر‌ گروه‌ها هم‌ می‌شود یا خیر، گفت: «حتما مذاکره با طالبان منجر به مذاکره با داعش و النصره نخواهد شد.»

شمخانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال اقدام نظامی علیه ایران، تاکید کرد: «ما آنقدر قدرتمند هستیم که هیچ‌کس نمی‌تواند به ما حمله کند، یک اقدام ‌‌ولو کوچک علیه ایران، کوچک نخواهد ماند.»

علی شمخانی دو هفته پیش به افغانستان سفر کرد، سفری که حاصل آن مذاکره طالبان با معاون وزیر امور خارجه ایران در ساختمان وزارت امور خارجه در تهران بود و ورود ایران به مذاکرات صلح افغانستان.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار