در گفت وگو با پانا:

مدیرکل دفتر صادرات محصولات کشاورزی: مشکلات تنظیم بازار را به گردن صادرات نیندازیم

تهران (پانا) - مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه نمی‌توان بدون آمار درست و منطق اقتصادی در مورد صادرات برنامه‌ریزی یا سیاست‌گذاری کرد می‌گوید با افزایش نرخ ارز هزینه‌های تولید شامل کود، سم ، بذر، بسته‌بندی، کارتن و سایر ملزومات تولید در بخش کشاورزی و سایر بخش‌های اقتصادی نیز افزایش یافته است و نباید مشکلات تنظیم بازار را به گردن صادرات انداخت.

کد مطلب: ۸۸۳۸۲۱
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل دفتر صادرات محصولات کشاورزی: مشکلات تنظیم بازار را به گردن صادرات نیندازیم

محمود بازاری در گفت وگو با خبرنگار پانا درباره تاثیر کاهش نرخ ارز بر روند تولید کارخانجات گفت: در بسیاری از صنایع کشور از جمله صنعت غذا ظرفیت‌های بسیار خوبی ایجاد شده است و ظرفیت‌های مناسبی علاوه بر تامین تولید داخل به وجود آمده است که یکی از دلایل آن ایجاد ظرفیت با هدف تولید صادراتی بوده است.

وی ادامه داد: اقتصاد ایران باید بتواند از ظرفیت تولید کارخانه‌هایی که سرمایه‌گذاری‌های کلانی هم برای آن انجام شده است، استفاده کند. تامین مواد اولیه برای واحدهای تولیدی یکی از مهمترین‌ فاکتورهایی است که امکان استفاده از ظرفیت تولید را برای فعالان اقتصادی فراهم می‌کند اما اکنون مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت گفت:‌ روان‌سازی تولید در کارخانجات و واحدهای تولیدی علاوه بر صادرات نقش مهمی در توسعه و ایجاد اشتغال دارد و این همان موضوعی است که دولت در برنامه‌ریزی‌های خود بر آن تاکید جدی دارد.

حساسیت بر صادرات و واردات نباید تولید را مختل کند

بازاری گفت:‌ باید موانعی که اکنون واحدهای تولیدی با آن مواجه هستند برطرف شود و در ثبت سفارش و رویه‌های تخصیص ارز و ردیابی محصول باید در عین دقت وضعی فراهم شود که تولید را در داخل مختل نکند.

وی اظهار کرد: قابلیت ردیابی آن دسته از کالاهایی که ارز 4200 تومانی دریافت می‌کنند چندان فراهم نیست. این که تولیدکننده بخواهد منتظر ارز بماند تا بتواند مواد اولیه را وارد کند، ممکن است تولید را مختل کند.

بازاری ادامه داد:‌ تولیدکننده نمی‌تواند خط تولید را متوقف کند و اگر بخواهد از محل ارز حاصل از صادرات این کار را انجام دهد نیز زمان‌بر است. این موضوع‌ها دشواری‌هایی است که تولید‌کنندگان برای تامین مواد اولیه با آن مواجه هستند و لازم است دولت در این خصوص تدابیری بیاندیشد.

بازاری در مورد بالارفتن قیمت برخی از محصولات کشاورزی و غذایی در کشور و ارتباط آن با صادرات گفت: برخی از محصولات مانند خرما از جمله محصولاتی است که صادرات آن افزایش یافته است. ایران دومین کشور تولیدکننده خرما در جهان است و در مجموع صادرات خرمای کشور از یک میلیون و 200 هزار تن خرمای تولیدی حدود 150 هزار تن است که بیشتر ارقام صنعتی خرما است. البته در سال‌های اخیر در برخی از بازارها تلاش شده است و سهم مناسبی به دست آمده است.

وی ادامه داد: با افزایش نرخ ارز قیمت صادراتی بسیاری از کالاها نیز افزایش یافته و طبیعی است که جذابیت صادرات افزایش یافته است.

وی با اشاره به کاهش قابل توجه تولید پسته در کشور گفت: افزایش نرخ ارز بر تولید و قیمت تمام‌شده تاثیر داشته است و اگرچه نمی‌توان تاثیر تقاضای صادراتی را بر قیمت‌ها نادیده گرفت اما نباید همه مشکلات افزایش قیمت را به تقاضای صادراتی نسبت داد.

با صادرات هوشمندانه رفتار شود

مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی با تاکید بر اینکه ارز صادراتی از جمله ظرفیت‌های مناسب کشور است، گفت: هر محدودیتی در منابع نفتی کشور موضوع صادرات و بازگشت ارز حاصل از صادرات را جدی‌تر می‌کند و به دستگاه‌های اجرایی نیز اعلام شده است که باید با صادرات هوشمندانه برخورد شود و نباید تمام موضوع‌های تنظیم بازار به صادرات ربط داده شود.

وی با بیان اینکه در مجموع در 9 ماهه ابتدایی امسال مجموعه کالاهای صادراتی با 5 درصد افزایش همراه شده است، گفت:‌ در 8 ماه ابتدایی امسال ارزش کالاهای صادراتی در صنایع غذایی با افزایش 18 درصدی همراه بوده است و آمار و ارقام نباید کشور را از مسیر برنامه‌ریزی درست دور کند. باید تشویق کنیم تا صادرات در کشور افزایش یابد. در بخش کشاورزی و در بسیاری از محصولات باغداران و کشاورزان از صادرات خشنود هستند.

بازاری گفت: با افزایش نرخ ارزهزینه‌های تولید شامل کود، سم ، بذر، بسته‌بندی، کارتن و سایر ملزومات تولید در بخش کشاورزی و یایر بخش‌های اقتصادی نیز افزایش یافته است و نباید مشکلات تنظیم بازار را به صادرات وصل کرد.

وی افزود: نمی‌توان بدون آمار درست و منطق اقتصادی در مورد صادرات برنامه‌ریزی یا سیاست‌گذاری کرد.

مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی گفت:‌ هیچ چیز برای کشور در وضع کنونی مناسبتر از تولیدصادراتی نیست و این تجربه درسال‌های گذشته نیز وجود داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار