یک فرهنگی کاشانی، مفتاح الحساب را ترجمه کرد

کاشان (پانا) - مترجم و مصحح کتاب مفتاح الحساب گفت: کتاب مفتاح الحساب در قاهره و دمشق انتشار یافته است، اما به فارسی ترجمه نشده بود که برای نخستین بار ترجمه، تصحیح و شرح مقالۀ پنجم آن همراه با زندگی، اوضاع و احوال شخصی و آثار مکتوب غیاث‌الدین جمشید کاشانی در ایران به چاپ رسید.

کد مطلب: ۸۸۲۵۸۳
لینک کوتاه کپی شد
یک فرهنگی کاشانی، مفتاح الحساب را ترجمه کرد

محمدرضا عرشی اظهار کرد: مفتاح الحساب، یکی از مهم‌ترین کتاب‌های ریاضی در دورۀ اسلامی است که نگارش آن از سال 824.ق تا 830.ق به طول انجامیده است و نویسندۀ کتاب اثر خود را به الغ‌بیگ فرزند و جانشین تیمور تقدیم می‌کند که به عنوان پادشاهی ستاره‌شناس، ریاضی‌دان و اهل علم و ادب معروف بوده است.

وی تصریح کرد: غیاث‌الدین جمشید کاشانی که با القاب بطلمیوس ثانی یا مولانای اعظم معرفی می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین ریاضیدانان، منجمان و زیج نویسان دوره اسلامی است که تا همین اواخر، کسی از کتاب‌هایش اطلاع نداشت تا اینکه در سال 1319 خورشیدی "سیدمحمد محیط طباطبایی" برای نخستین بار در کشور وی را به جامعه علمی ایران و جهان معرفی کرد.

مترجم و مصحح کتاب مفتاح الحساب، افزود: مقاله پنجم مفتاح الحساب نیمی از این کتاب است که ترجمه و تصحیح آن 10 سال به طول انجامید و با استفاده از روش بینابینی نسخه موجود در کتابخانۀ ملک در کنار نسخه‌های دیگری در کتابخانه‌های مرعشی، فیضیه و مدرسۀ سپهسالار برای ترجمه و تصحیح مورد بررسی و تحقیق قرار داده است.

این دانش‌آموخته تاریخ علم تصریح کرد: در ترجمه و شرح مقاله پنجم کتاب مفتاح الحساب 55 نسخه خطی منحصر به فرد در علم ریاضیات معرفی شده که در کتابخانه‌های مختلف از جمله کتابخانۀ ملک، مدرسۀ سپهسالار، کتابخانۀ ملی و آستان قدس رضوی، ظاهریۀ دمشق، جامع‌الکبیر صنعا یمن، اسکندریۀ مصر، برلین و پاریس موجود است.

عرشی گفت: ترجمه و تصحیح کتاب مفتاح الحساب غیاث‌الدین جمشید کاشانی که یکی از بزرگ‌ترین ریاضیدانان و منجمان قرن نهم هجری بوده توسط انتشارات ارمغان ادب در 582 صفحه و با قطع وزیری به قیمت 60 هزارتویمان به چاپ رسیده است.

به گزارش پانا، سومین نمایشگاه سراسری کتاب کاشان، به عنوان چهاردهمین نمایشگاه کتاب اصفهان با حضور 276 ناشر و نمایندگی از ساعت ۱۵ تا ۲۱ تا روز ۱۱ دی‌ماه در مصلا کاشان دایر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار