*ژاله لیموچی

اهمیت M.B.T.I در کسب وکار ورفتار اجتماعی

ام بی تی ای یکی از کامل‌ترین، معتبرترین و به روز ترین ابزار شناخت انسان است و یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های این علم ارتباط موثر است.

کد مطلب: ۸۸۱۳۵۶
لینک کوتاه کپی شد
اهمیت M.B.T.I در کسب وکار ورفتار اجتماعی

ارتباط موثر دو قسمت است:
1_ ارتباط موثر با خودم( دنیای درون ام)
2_ارتباط موثر با دیگران( دنیای بیرونم)


ارتباط موثر با خودم( دنیای درون ام):
با استفاده از علم (M.B.T.I) و شناخت خود توانایی انتخاب رشته و موضوع تحصیلی متناسب با استعداد ها و توانمندی های ذاتی خود را پیدا میکنم، آیا من در رشته ادبیات قوی تر هستم یا تجربی یا احتمال دارد انسان فنی باشم و استعداد ها ی من در رشته مهندسی طبیعی نشان میدهند و همچنین این آگاهی را به ما بدهد که شانس واقعی زندگی من کجاست و فرصت های طلایی خود را پیدا کنیم. من در چه شغلی توانایی پیشرفت با تلاش کمتر و لذت را دارم اینکه من آدم تحلیل گری هستم یا نه تمایل من بیشتر به کمک به انسان ها است مثل پرستاری، روانشناسی یا آتش نشانی یا ممکن است آدم مدیر و مدبر باشم و خیلی قاطع و ....
پس زمین بازی خود را پیدا میکنیم اینکه کجا تحصیل کنیم سرمایه گذاری کنیم و کجا دنبال موفقیت باشیم پس احتمال خطا رفتن و اشتباه کمتری همراه است و هزینه های کمتری بابت انتخاب های اشتباه ام در زندگی پرداخت میکنیم.

ارتباط موثر با دیگران( دنیای بیرونم)
M.B.T.Iبا دیگران(دنیای بیرون ام) باعث ایجاد ارتباط بهتری در خانواده، دوستان، همکاران و حتی روابط عاطفی ما می شود
M.B.T.I کمک میکند که از تنش ها و سوء تفاهم که از تفاوت زاویه دید ما نسبت به مسائل و مشکلات به وجود می آید جلوگیری شود. پس وقتی به تیپ شخصیتی طرف مقابل ام در هر جایگاهی آگاه باشم متناسب با تیپ اش توقع دارم میدانم چه نیاز های دارد و چطور میتوانم اعتماد و رضایت قلبی او را جلب کنم.
یکی از کاربردهای مهم ام بی تی آی در فضای کسب و کار است :
در فضای کسب و کار از M.B.T.I بیشتر در زمینه متقاعد سازی استفاده می شود. با شناخت و آگاهی از خصوصیات رفتاری و نیازهای شخص مقابل تان خیلی راحت تر می توانید ایده یا محصول خود را به فروش برسانید و طرف را راضی به پذیرش کنید شما با درک درستی از خواسته های مشتریان محصول را در قالب آن نیاز ها ارائه بدهید پس موفق تر هستید.
اگر شما کار آفرین هستید با پیدا کردن موقعیت ها فرصت های شغل متناسب با خودتان به کارمندان متناسب با شغل و کسب و کار خود نیاز دارید که M.B.T.Iکمک میکند بهتر ین افراد را در متناسب ترین سمت ها استخدام کنید یا اگرکارمند داریم چینش متناسب داشته باشیم و برای این کار از روش مهندسی معکوس استفاده میکنیم یعنی آن موقعیتی که دنبال فرد مناسب هستیم را کاملا فراهم میکنیم که چه توانمندی های نیاز هست و شروع به پیدا کردن تیپ شخصیتی آن سمت شغلی می کنیم و بر اساس تیپی که تشخیص دادیم دنبال فرد مورد نظر هستیم.
M.B.T.I دید درستی نسبت به انسان های اطراف به من می دهد و به بهبود روابط من در موقعیت های گوناگون کمک میکند.

با M.B.T.I و شناخت استعداد های ذاتی و استفاده بهتر در موقعیت های متناسب تر به موفقیت های بیشتری می رسیم پس M.B.T.I کمک می کند که زمین بازی خود را پیدا کنیم و در ان جا شروع به درخشیدن کنیم شما اگربهترین فوتبالیست بودید دلیل نمیشود که در زمین بسکتبال قهرمان باشید .
پس با M.B.T.I متوجه می شوید که هر خواستنی توانستن نیست و ما برای هر کاری ساخته نشدیم پس به پذیرش منطقی از محدودیت های خودمان می رسیم .
کسی که محدودیت های خودش را می پذیرد و هر جا قدم نمی گذارد نه ترسو هست نه بی عرضه او یک انسان آگاه است که جای پای اشتباه کمتری می گذارد و هزینه کمتری بابت انتخاب های اشتباه خود پرداخت می کنند.
زندگی مثل مسافرت با مقصد مشخص است پس اول باید مبدا جایگاهی که هستید را مشخص کنید بر اساس جایگاه توانمتدی ها و نیاز های شخصی بهترین نقشه راه برای رسیدن به هدف یا مقصد خود را پیدا کنید.

*مدرس شخصیت شناسی و ارتباط موثر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار