وزیر آموزش و پرورش: مدرسه‌محوری یعنی تفویض اختیارات به مدارس همراه با صلاحیت‌ها و شایستگی‌ها

تهران (پانا) _ نشست عمومی وزیر آموزش‌و‌پرورش با نمایندگان انجمن اسلامی معلمان، جمعیت اسلامی فرهنگیان، کانون مدرسان دانشگاه فرهنگیان، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، سازمان معلمان و کانون صنفی معلمان بعدازظهر شنبه در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با حضور مدیرکل اولیا و مربیان و مدیرکل روابط‌عمومی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

کد مطلب: ۸۷۸۵۳۰
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش و پرورش: مدرسه‌محوری یعنی تفویض اختیارات به مدارس همراه با صلاحیت‌ها و شایستگی‌ها

در این دیدار سیدمحمد بطحایی بعد از شنیدن صحبت‌های نمایندگان انجمن‌های مختلف، از پیشنهادهای آن‌ها تشکر کرد و گفت: «مساله همه تشکل‌ها و حداقل ۹۵ درصد حرف‌ها، مشترک است و اختلاف چندانی بین تشکل‌ها در رابطه با آموزش و پرورش وجود ندارد.»

او ضمن تاکید بر لزوم همگرایی میان تشکل‌ها درباره مسائل آموزش‌وپرورش، ادامه داد: «هیچ‌کس به عنوان وزیر حتی اگر قوی‌ترین و زبده‌ترین فرد هم باشد، به تنهایی نمی‌تواند همه مسائل پیچیده و مزمن آموزش و پرورش را حل و فصل کند، مسائلی که ۴۰ _۵۰ سال است وجود دارند و هنوز حل نشده‌اند.»

وزیر آموزش و پرورش افزود: «همه ما می‌دانیم که حل مسائل نیازمند زمان و تخصص است و صاحب فن می‌خواهد و خوشبختانه در وزارت آموزش و پرورش، به سمت حل مسائل حرکت کرده‌ایم.»

همواره تشکل‌ها و انجمن‌ها عامل تحول در مدارس بوده‌اند

بطحایی گفت: «تقریبا همه تحولاتی که در آموزش و پرورش اتفاق افتاده و پایدار بوده است، تحولاتی بوده که از سوی تشکل‌ها و انجمن‌های علمی و تخصصی انجام شده است و پیگیری آن، به دست دولت‌ها نبوده است. دولت‌ها فقط نقش تامین تجهیزات و ملزومات را داشته‌اند اما همواره تشکل‌ها و انجمن‌ها عامل تحول در مدارس بوده‌اند.»

وزیر آموزش و پرورش به جمعیت یک میلیون پرسنل شاغل و ۷۰۰ هزار جمعیت بازنشسته که خانواده عظیم آموزش و پرورش را شکل داده است، اشاره کرد و گفت: «متاسفانه هیچ‌وقت از این جمعیت برای حل مشکلات استفاده نکرده‌ایم. من در دوره فعالیت خود، تمام تلاشم این بوده است که دست این تشکل‌ها در دست هم باشد.»

باید بین تشکل‌ها و انجمن‌های مختلف برای حل مسائل آموزش‌وپرورش همگرایی ایجاد شود

او بر استفاده از این شبکه بسیار قدرتمند به عنوان سرمایه بزرگ آموزش و پرورش تاکید کرد و افزود: «باید بین این جمعیت و تشکل‌ها و انجمن‌ها همگرایی ایجاد شود تا به این ترتیب آموزش و پرورش از مسائل و مشکلات چهار پنج دهه گذشته رهایی یابد.»

عضو کابینه دولت تدبیر و امید به اتفاق اخیر رخ داده در یکی از مدارس همدان و گزارش منفی صداوسیما علیه معلمان با تاکید بر این ماجرا، اشاره کرد و گفت: «کاری که صداوسیما انجام داد ناپسند بود، من خودم سه چهار دقیقه بعد از اینکه گزارش پخش شد، نسبت به آن در توییتر اعتراض کردم، اما ققط من وزیر به آنچه در تلویزیون پخش شد، اعتراض کردم در حالیکه باید هزاران نفر در شبکه‌های اجتماعی نسبت به آن، واکنش نشان می‌دادند و این جمعیت عظیمی که اشاره کردم، معترض می‌شد چون حتی اگر یک اتفاقی هم افتاد نباید شان و منزلت معلم، با رویکردی که آن گزارش تلویزیونی داشت، پایین بیاید.»

بطحایی تاکید کرد قدرت و توان این شبکه عظیم و متشکل از سرمایه انسانی، از بودجه‌ای هم که به آموزش و پرورش داده می‌شود بیشتر است. او گفت: «من چندین بار این را گفته‌ام که اگر مدرسه ما آسفالت ندارد، چرا باید کوچه آن مدرسه را آسفالت کنند؟ چرا حتی برخی مدارس ما در حالی که این همه سرمایه و امکانات در کشور ما وجود دارد، از حداقل امکانات محرومند؟»

وزیر آموزش و پرورش، بر لزوم فرهنگ‌سازی در این زمینه تاکید کرد و گفت: «ما باید شبکه‌ای عظیم شویم و از خود صیانت کنیم. به لحاظ حرفه‌ای، این ضعف است که برخی از ما بدون آنکه جزئیات کامل مثلا فلان طرح و برنامه‌ را بدانیم، درباره آن موضع می‌گیریم و اظهارنظر می‌کنیم.»

راه نجات آموزش‌وپرورش مدرسه‌محوری است

بطحایی ادامه داد: «ما باید دیده شویم به طوری که مردم خلا کیفیت را احساس کنند و آن را از ما بخواهند و مطالبه کنند.»

او افزود: «بودجه آموزش و پرورش در دوره‌های مختلف، همواره یک حرکت کاملا سینوسی داشته است، یعنی در سال اول هر کدام از دولت‌ها اعتبارات این وزارتخانه افزایش یافته اما بعد به مرور کاهش پیدا کرده است چرا که به خاطر مشکلات موجود در آن مقطع، دولت‌ها ناگزیر شده‌اند اولویت‌ها را تغییر بدهند، البته این حرکت سینوسی ما را به توسعه پایدار نمی‌رساند.»

بودجه اجرای سند تحول بنیادین را به مسئولان ارائه کرده‌ایم

بطحایی راه نجات آموزش و پرورش را رویکرد مدرسه‌محوری دانست و گفت: «مدرسه‌محوری یعنی تفویض اختیارات به مدارس همراه با صلاحیت‌ها و شایستگی‌ها؛ چرا که مدرسه خود می‌تواند مسائلش را حل کند.»

وزیر آموزش و پرورش همچنین در خاتمه خبر داد: «اکنون براساس سند تحول بنیادین مشخص شده است که در سال آینده ما باید چه کاری انجام دهیم و چه برنامه‌هایی باید اجرا و عملیاتی شود و بر آن مبنا، میزان بودجه اجرای آن را هم به مسئولان ارائه کرده‌ایم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار