مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز:

۲۵ هزار هکتار از اراضی استان البرز کانون ریزگرد است

حامد فرضی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ، در همایش روز جهانی خاک که در موسسه علوم دامی کشور واقع در کرج برگزار شد، گفت: سفره‌های آبی در استان وضعیت خوبی ندارد.

کد مطلب: ۸۷۷۲۰۵
لینک کوتاه کپی شد
۲۵ هزار هکتار از اراضی استان البرز کانون ریزگرد است

وی جلوگیری از پیشرفت بیابانی در استان را منوط به اتخاذ تدبری به‌موقع دانست و گفت: تراز افزایش مناطق بیابانی استان به سمت شهرستان‌های اشتهارد و نظرآباد است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به اینکه در سال جاری و به دستور رهبر معظم انقلاب از محل صندوق توسعه ملی حدود ۲۰۰ میلیون دلار به‌منظور اجرای بحث منابع آب‌وخاک ازجمله طرح‌های آبخیزداری اختصاص داده‌شده است، گفت: از میزان تخصیص اعتبار حدود ۱۸ میلیارد تومان سهم استان البرز شده است.

فرضی بابیان اینکه البرز در میان استان‌های کشور استانی کوچک است اما حدود ۳ درصد جمعیت کشور را در خود جای‌داده است، گفت: البرز جزو استان‌های پرجمعیت است و با این جمعیت نیاز به فراهم آوری امکانات لازم ازجمله آب، غذا و تفرجگاه است به همین دلیل باید اقدامات حمایتی از منابع طبیعی با جدیت پیگیری شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز بابیان اینکه توجه به زمین‌های قابل‌کشت، وضعیت مراتع، ظرفیت‌سازی دام و کاهش فرسایش خاک با همکاری سایر ارگان‌ها دنبال می‌شود، گفت: باوجود بزرگ‌ترین نهالستان استان می‌توان نیاز برخی استان‌های دیگر را برطرف کرد.

فرضی در ادامه به وجود دو سد مخزنی امیرکبیر و طالقان در استان اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم سالانه بیش از یک‌میلیون رسوب و گل‌ولای این سدها را لایروبی کنیم نیازمند اعتبار لازم جهت این امر هستیم.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری به دلیل تخصیص اعتبار شرایط خوبی داریم اما سال گذشته برای تأمین مالی انجام این پروژه‌ها دچار مشکل بودیم، گفت: اجرای امور این‌چنینی با عدم تخصیص بودجه روبرو شد، درحالی‌که مسئولان وزارتخانه‌ها ازجمله وزارت نیرو و همچنین مجموعه استانی در برابر تأمین منابع مالی انجام پروژه‌ها مسئول هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و حوزه آبخیزداری استان البرز گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دارد، برای مقابله با وقوع احتمالی سیل باید مدیریت و کنترل بر اقدامات داشته باشیم و با مدیریت بحران از بروز حادثه پیشگیری کنیم.

فرضی در بخشی دیگر از سخنان خود به مسئله ریزگردها نیز اشاره کرد و با این توضیح که عمق فاجعه به‌قدری زیاد است که نمی‌توان بااعتبار کم مشکلات بیشمار این حوزه را حل‌وفصل کرد، گفت: حل این مسئله نیازمند عزم ملی است.

وی با این توضیح که در جریان سفر رئیس‌جمهور به البرز ۲۰ میلیارد تومان برای رسیدگی به بحران کانون ریزگردها در استان اختصاص داده‌شده بود، بیان کرد: از ۴۵ هزارهکتار از اراضی بیابانی استان حدود ۲۵ هزارهکتار آن کانون ریزگردها است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت که گاهی عدم هماهنگی بین دستگاه‌های استانی، مشکلات بیشتری را ایجاد کرده است و افزود: به‌عنوان نمونه در اجرای برخی پروژه‌های عمرانی، رویکرد آمایش سرزمین و کنترل منابع طبیعی، کمتر مشاهده می‌شود و لازم است ملاحظات بیشتری در این رابطه دنبال شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار