هشدار درباره تماس زنان باردار با حشره‌کش‌های ارگانیک: مقدار کم هم موجب فلج مغزی کودکان می‌شود

تهران (پانا) - دانشمندان می گویند زنان باردار، حتی به مقدار کم هم نباید در معرض حشره‌کش‌هایی شیمیایی که ارگانیک خوانده می‌شوند، باشند زیرا این مواد  موجب اختلالات در رشد سیستم عصبی کودکان می شود.

کد مطلب: ۸۷۷۰۹۵
لینک کوتاه کپی شد
هشدار درباره تماس زنان باردار با حشره‌کش‌های ارگانیک: مقدار کم هم موجب  فلج مغزی کودکان می‌شود

دسته‌ای از حشره‌کش‌ها که با نام آفت‌کش‌های ارگانوفسفات شناخته می‌شوند، در اصل به عنوان گاز عصبی و سلاح‌های جنگی طراحی شده‌اند و کنون برای کنترل حشرات در مزارع، زمین‌های گلف، مراکز خرید و مکان‌های آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند و ممکن است انسان از طریق غذا، آب و حتی هوا در معرض این مواد قرار بگیرد.

گروه از پژوهشگران در بیانیه‌ای که در مجله پزشکی «پلاس» منتشر کردند، اظهار داشتند که مصرف این مواد شیمیایی باید به طور کامل ممنوع شود اما اکنون استفاده معین و محدود از آنها در کشاورزی مجاز است که همین مقدار اندک نیز با ناتوانی ذهنی دائمی در کودکان همراه است.

ایروا پرتزو، مسئول این تیم پژوهشی و مدیر مرکز بهداشت محیط زیست دانشکده دیویس دانشگاه کالیفرنیا، در این باره به رویترز گفت: «با وجود شواهد بسیاری مبنی بر آسیب این مواد، بسیاری از مردم هنوز هم در مقیاس وسیعی از آفت‌کش‌های ارگانیک فسفات استفاده می کنند.»

وی افزود: «ممکن است این بی‌توجهی به این دلیل باشد که قرار گرفتن در معرض سطح پایینی از این مواد، نشانه‌های قابل توجهی را در کوتاه‌مدت بروز نمی‌دهد و این مساله منجر به این فرض غلط می شود که استفاده کم از این مواد اشکالی ندارد و حائز اهمیت نیست.»

پروتزو در ادامه گفت: «هنگامی که این حشره‌کش‌ها به ریه یا روده می‌رسند، از طریق جریان خون جذب می‌شوند و ممکن است از جفت جنین عبور کنند و در طول دوره تشکیل کودک، وارد مغز او شوند.

دانشمندان می‌گویند برای جلوگیری از ورود مادر به این مواد شیمیایی، باید مصرف آنها برای اهداف زراعتی یا هر چیز دیگری ممنوع شود. به عقیده آنها، آب مصرفی به منظور اطمینان از نبود این ترکیبات شیمیایی بررسی و آزمایش کرد.

زنان باردار همچنین می‌توانند به کمک مصرف ویتامین ها از جمله آهن و اسیدفولیک از بروز اختلالات عصبی در کودکان جلوگیری کنند.

منبع:اسکای نیوز

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار