دوازدهم آذر روز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی

اسلامشهر (پانا) - در دوازدهم آذر ماه 1358 نخستین قانون اساسی نظام اسلامی بر پایه پیوند دین و سیاست در جمهوری اسلامی به تصویب ملت ایران رسید.

کد مطلب: ۸۷۵۳۶۸
لینک کوتاه کپی شد
دوازدهم آذر روز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی

در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران انتخابات تعیین خبرگان قانون اساسی برگزار شد و جمعی از دانشمندان و اسلام شناسان ایران از مرداد سال 58 قانون اساسی را تصویب کردند که در تاریخ معاصر کشورهای اسلامی بی نظیر است.

حتی تصویب این قانون مصوب نمایندگان ملت هم باعث نشد که برای تایید بیشتر مردمی بودن این قانون به همه پرسی ملت گذارده نشود و چنین بود که در 12 آذر ماه 58 ملت ایران به قانون اساسی مصوب نمایندگان خود، مهر تایید زدند و این تازه آغاز راه تحقق عینیِ جمهوری اسلامی بود که بر اساس اصل ششم قانون اساسی آن اداره امور آن با اتکاء آرای مردمی از راه انتخابات قرار داده شد.

جمهوری اسلامی بزرگ­ترین ثمره انقلاب اسلامی و قانون اساسی بزرگ­ترین ثمره جمهوری اسلامی است که هم اصول و مبانی نظری و فکری و ایدئولوژی انقلاب اسلامی، نوع نظام سیاسی و روابط میان قوای اداره کننده کشور ، حقوق و تکالیف متقابل ملت و مسئولان در ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ، اولویت­ ها و اهداف کشور ، جایگاه و منزلت جمهوریت نظام را عینیت بخشید و از این نظر در تاریخ معاصر نه کم نظیر که بی نظیر است.

قانون اساسی عالی‌ترین سند حقوقی یک کشور و راهنمایی برای تنظیم قوانین دیگر است و تعریف کننده اصول سیاسی، ساختار، سلسله مراتب، جایگاه و حدود قدرت سیاسی دولت یک کشور و تعیین و تضمین کننده حقوق شهروندان کشور و در نهایت اساسی­ترین دستاویز مردمی برای اداره و مدیریت سالم یک کشور است.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبیّن نهادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران بر اساس اصول و ضوابط اسلامی است که انعکاس خواست قلبی امت اسلامی می­باشد

شایان ذکر است ،قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که بر پایه احکام نورانی دین اسلام تدوین شده یکی از مترقی ­ترین قوانین جهان و به عنوان میثاق ملی، پیش روی ما قرار دارد.

/خبرنگار:سارا رضوانی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار