مدیرکل دفتر پایش سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با پانا:

واحدهای صنعتی پاک از پرداخت عوارض آلایندگی معاف می‌شوند

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر پایش فراگیرسازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که چنانچه واحدهای آلاینده، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها اقدام به رفع آلایندگی کنند از پرداخت عوارض یک درصد محیط زیست معاف می‌شوند.

کد مطلب: ۸۷۴۸۱۹
لینک کوتاه کپی شد
واحدهای صنعتی پاک از پرداخت عوارض آلایندگی معاف می‌شوند

شینا انصاری درباره تخصیص مشوق‌هایی همچون معافیت از پرداخت عوارض یک درصد برای واحدهایی که اقدام به رفع آلایندگی می‌کنند، به پانا گفت: طبق دستورالعملی که از سوی سازمان محیط زیست تهیه شده است، هر واحد آلاینده از جمله پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها، چنانچه مشکل آلایندگی خود را برطرف کنند از پرداخت عوارض یک درصد معاف می‌شوند.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست افزود: فرایند برطرف کردن آلایندگی از سوی واحدهای نفتی، به دلیل تعدد دودکش ها و منابع انتشار آلودگی دشوار است و چون این مراکز بالقوه آلاینده هستند پروسه نیاز به سنجش و پایش دقیق آلاینده‌های خروجی واحد دارد.

وی با اشاره به پایش‌های مستمر سازمان محیط زیست گفت: واحدهای آلاینده به صورت دوره‌ای و فصلی از سوی سازمان محیط زیست پایش می‌شود و اگر در این مسیر مشخص شود که واحدی آلایندگی خود را برطرف کرده است، با توجه به اندازه‌گیری‌های انجام شده، اداره کل محیط زیست استان اعلام می‌کند که واحد رفع آلودگی کرده و بر این اساس نام واحد از فهرست واحدهای آلاینده استان حذف می‌شود.

انصاری خاطرنشان کرد: تاکنون موارد زیادی بوده است که آلایندگی خود را برطرف کرده‌اند از جمله واحدهای صنایع غذایی که مشکل فاضلاب داشتند و پساب آنها آلوده بوده است که پس از اخطار محیط زیست، سیستم‌های تصفیه فاضلاب ارتقا یافته است و خروجی پساب این واحدها نمونه‌برداری شده است و آزمایش‌ها نشان می‌دهد که پساب این واحدها استاندارد است. البته چنانچه واحدی رفع آلایندگی کند و آزمایشات بعدی حاکی از آلایندگی مجدد داشته باشد، نام واحد باز هم در لیست واحدهای آلاینده قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست درباره اجرای قانون پرداخت یک درصد عوارض محیط زیست گفت: اگر ثابت شود که مشکل واحد آلاینده برطرف شده است، عدم مشمولیت از پرداخت عوارض آلایندگی برای این واحد در سال آینده اجرا می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار