*علیرضا مسرور

آزادی انتخاب و مسئولیت پذیری

انتخابات شورای مدرسه یکی از مصادیق تربیت سیاسی، اجتماعی دانش آموزان است و اهمیت آن تا بدانجاست که می توان باور داشت آینده سیاسی اجتماعی جامعه را شکل و جهت می دهد. در نوشتار زیر به اهمیت این موضوع در بستر مدرسه پرداخته شده است .

کد مطلب: ۸۷۳۶۶۱
لینک کوتاه کپی شد

ما در فرآیند انتخابات مدرسه کمک می کنیم تا دانش آموز مشارکت جویی، مسئولیت پذیری، شرح صدر در تحمل یکدیگر و از همه مهمتر احترام به رقیب را عملا تجربه کنند.
برگزیدگان شوراهای مدرسه در نهایت و پس از چند مرحله انتخابات، پارلمان دانش آموزی یا (مجلس دانش آموزی) کشور را تشکیل می دهند. مجلس دانش آموزی منیاتوری از مجلس شورای اسلامی کشور است با همان سازوکار و ساختار البته با تفاوتهایی در اهداف و برخی از روشها.
بنابر این، برگزاری هرچه بهتر انتخابات مدرسه و مجلس دانش آموزی نوعی تمرین دمکراسی و آمادگی برای حضور موثر دانش آموزان در میدان انتخابات کشور در دوره بزرگ سالی است.
مدیران و مربیان باید تلاش کنند تا مجری یک انتخابات خوب و کامل باشند.یک انتخابات خوب و اثربخش در مدرسه، انتخاباتی آزاد، رقابتی و عادلانه است.اگر دانش آموزان احساس واقعی آزادی را نداشته باشند و یا انتخابات را مهندسی شده بداند و یا به هر شکل عدالت در فرآیند انتخابات را حس و تجربه نکند پروژه انتخابات و اهداف آن ( تقویت میزان مسئولیت پذیری و مشارکت در حل مشکلات مدرسه) باشکست روبرو می شود.

آنچه امروز باعث برتری نظام دمکراسی (مردم سالار) برسایر سیستمهای مدیریتی گردیده تاثیری است که بر میزان احساس مسئولیت و تعلق خاطر جامعه می گذارد.

بازیگری آزادانه در فرآیند مشارکت و برخورداری از حق رای عادلانه، در صورت اعتقاد به بی طرفی مجریان و برگزارکنندگان انتخابات، منجر به ایجاد و تقویت رابطه ارکانیک بین اعضاء یک خانواده، مدرسه و یا جامعه خواهد شد.بیچاره مدیر مدرسه ایی که در فرآیند انتخابات دانش آموزی بر مبنای خودبرتربینی پدرسالارانه و یا با اعتقاد به دمکراسی نخبگان نه دمکراس مستقیم و عمومی، از عدالت خارج و دست به مهندسی فرآیند انتخابات بر مبنای مصلحت در مدرسه خود می زند.
کمترین اثر این بی احتیاطی، سلب اعتماد دانش آموزان از مدیریت و عدم مشارکت واقعی در پذیرش مسئولیت انجام فعالیتهای مدرسه خواهد بود. در چنین مدرسه ایی نافرمانی مدنی، مقاومت در مقابل ضوابط و مقررات و ستیز با ارزشهای مورد تاکید مدرسه افزایش می یابد و نیاز به کنترل و نظارت بیرونی از طریق انتظامات ویا معاونین بشدت افزایش می یابد تا جایی که سیستم مدرسه ناچار به اعمال خشونت غیر مستقیم و در نهایت خشونت عریان می شود.
به قول یکی از بزرگان وقتی مدیر در مدرسه خود، ده ها و یا صدها دانش آموز دارد چه نیازی به کادر اجرایی رسمی (دفتردار و معاونت) دارد کافی است از تکنیکهای مدیریت مشارکتی و شوراهای منتخب البته ،بدرستی استفاده نماید.

*رییس سازمان دانش آموزی استان خوزستان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار