در دوازدهمین گردهمایی ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در مشهد

سید محمد بطحایی: هر عاملی که اعتماد مردم به آموزش و پرورش و معلمان را کاهش دهد به کل نظام ضربه می‌زند

مدارس باید به مکانی برای زندگی کردن تبدیل شوند

مشهد (پانا) -وزیر آموزش و پرورش در دوازدهمین گردهمایی ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در مشهد گفت که هر عاملی که باعث ایجاد اخلال در اعتماد مردم به نظام آموزش و پرورش شود، لطمه‌ای به کلیت نظام به شمار می‌آید.

کد مطلب: ۸۶۹۹۸۱
لینک کوتاه کپی شد
سید محمد بطحایی:  هر عاملی که اعتماد مردم به آموزش و پرورش و معلمان را کاهش دهد به کل نظام ضربه می‌زند

سید محمد بطحایی در این نشست اظهار کرد: تلاش‌هایمان در آموزش و پرورش که از دهه 60 شروع شده و تا امروز ادامه دارد گرچه آثار مطلوب زیادی برجای گذاشته است اما هنوز نتوانسته مطلوبیت مورد انتظار را رقم بزند و همچنان انتقادهایی بر خروجی‌های آموزش و پرورش وارد است.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان ما امروز بعد از 12 سال تحصیلی در رفتارهای فردی و اجتماعی دارای نقایصی هستند که باید صادقانه بپذیریم بخشی از این نقص به عهده نظام تعلیم و تربیت است.

بطحایی گفت: در نظام آموزش و پرورش به ویژه در دو دهه اخیر انحرافی در برنامه‌ریزی آموزشی و درسی ایجاد شد که به این واقعیت منجر شده که سهم اهداف پرورشی و تربیتی ما که ناظر بر توسعه و گسترش مهارت‌هاست به نسبت اهداف شناختی به شدت کاهش یابد و سبد یادگیری دانش‌آموزان صرفا مملو از اهداف شناختی و حافظه‌محوری شود.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: این انحراف ابتدا در مقطع متوسطه دوم و به ویژه در سال‌های پایانی آغاز شد و متاسفانه به تدریج سایر پایه‌های پایین‌تر را نیز فرا گرفت به گونه‌ای که امروز دوره‌های ابتدایی و پیش دبستانی را نیز شامل می‌شود.

وی ادامه داد: کنکور باعث شد تمام تمرکز ما معطوف به اهداف شناختی شود و معلم ما در کلاس مجالی برای مهارت‌هایی که بخش بزرگی از آن‌ها ریشه در تعالیم دینی ما دارد نداشته باشد و لذا موجب شد امروز مهم‌ترین برنامه‌های ما که منبعث از سند تحول بنیادین است در راستای گسترش مهارت‌آموزی واقع شود.

وی گفت: حذف کنکور فرآیند پیچیده‌ای ست اما می‌توان برای کاهش سهم آن در فرآیندهای تعلیم و تربیت برنامه‌ریزی کرد.

وزیر آموزش و پروش گفت: تلاش خواهیم کرد عواملی که باعث به حاشیه رفتن اهداف تربیتی و پرورشی شده است را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: مدارس باید به یک کارگاه آموزشی برای زندگی کردن تبدیل شوند و دانش‌آموزان در مدرسه بیاموزند که چگونه مسائل فردی و اجتماعی خود را حل کنند.

وی اظهار کرد: مدارس در تمام نظام‌های پیشرفته به کانون‌های اجتماعی باز تعریف می‌شود و این دقیقا همان نکته‌ای است که سند تحول بنیادین نیز به آن اشاره دارد و لذا باید تلاش کنیم مدرسه به محیطی سرزنده و با نشاط تبدیل شود و این امر زمانی اتفاق خواهد افتاد که دانش آموزان احساس کنند آنچه که در مدرسه به آن‌ها آموخته می‌شود در زندگی روزمره شان به کار بسته می‌شود.

بطحایی گفت: آموزش و پرورش برای اصلاح مسیر نیازمند تجربیات علما و همکاری حوزه‌های علمیه است.

وی اظهار کرد: هر عاملی که اعتماد مردم و جامعه را نسبت به آموزش و پرورش و معلمان کاهش دهد به کل نظام ضربه خواهد زد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار