آیا راهکاری برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان وجود دارد؟

تهران (پانا) - نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی گفت با برنامه ریزی و مدیریت دقیق منابع آبی و احیای قنوات بسیاری از مشکلات روستا‌های استان خراسان جنوبی حل می‌شود.

کد مطلب: ۸۶۷۵۴۳
لینک کوتاه کپی شد
آیا راهکاری برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان وجود دارد؟

به گزارش خانه ملت، فرهاد فلاحتی در رابطه با مهاجرت مردم از روستا‌های استان خراسان جنوبی به دلیل کمبود آب گفت: برخی از روستا‌های استان خراسان جنوبی به دلیل کاهش تراز آب سفره های زیر زمینی و کمبود نزولات جوی دچار مشکل شده‌اند. معمولا روستا‌های این استان آب مورد نیاز کشاورزی خودشان را از قنوات تهیه می‌کنند که امروزه تحت تاثیر کمبود آب قرار گرفته اند، این موضع یکی از مسائل مهم مردم این استان است که باعث شده بخشی از جمعیت روستا‌ها به شهر‌های دیگر مهاجرت کنند.

مهاجرت روستائیان فشار مضاعفی به شهر‌ها وارد می‌کند

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مهاجرت مردم این روستا‌ها از روی علاقه نیست و ناچار هستند کار، محل زندگی و تحصیل خودشان را رها کنند و به سمت شهر‌های بزرگ همجوار و یا کلانشهر‌هایی همچون مشهد و تهران مهاجرت کنند، این مهاجرت‌ها که منجر به افزایش حاشیه نشینی شده و فشار مضاعفی به شهر‌ها نیز وارد می‌ کند. البته تمام روستاهای استان خراسان جنوبی با مشکل کمبود آب مواجه نیستند.

مهاجرت مردم این روستا‌ها از روی علاقه نیست و ناچار هستند کار، محل زندگی و تحصیل خودشان را رها کنند و به سمت شهر‌های بزرگ همجوار و یا کلانشهر‌هایی همچون مشهد و تهران مهاجرت کنند، این مهاجرت‌ها که منجر به افزایش حاشیه نشینی شده و فشار مضاعفی به شهر‌ها نیز وارد می‌ کند

آیا راهکاری برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان وجود دارد؟

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی،در پاسخ به این سوال که آیا راهکاری برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان وجود دارد؟ تصریح کرد: زندگی چند هزار ساله مردم در این مناطق به قنات متصل است. احیا و مرمت قنوات به لحاظ علمی و سابقه تجربی شدنی است، فقط کافی است در همه روستا هایی که کشاورزی بر پایه قنوات شکل گرفته است برنامه ریزی منظمی داشته باشیم. بارور کردن ابرها، انتقال آب از استان‌های دیگر، صرفه جویی و مصرف بهینه و از همه مهمتر آب‌خیز داری و آبخوان داری است که باید به صورت جدی مورد توجه مسئولان کشور قرار بگیرد.

تخصیص یک و نیم میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای احیای قنوات

فلاحتی با اشاره به تخصیص یک و نیم میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به اذن مقام معظم رهبری برای احیای قنوات اظهار کرد: این بودجه باید به درستی در محل مناسب هزینه شود. طی سالیان گذشته برنامه‌ریزی‌هایی برای این مسائل صورت گرفته اما متاسفانه به موضوع آبخیز داری و آب خوان داری توجه ویژه ای نشده است و حجم زیادی از نزولات جوی روی سطح زمین جریان پیدا می‌کنند و مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

برنامه ریزی و مدیریت منابع آبی علاج روستا‌های بی آب است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه آب های سطحی و روان آب های حاصل از بارندگی باید کنترل و مدیریت شوند گفت: اگر تراز آب قنات ها افزایش پیدا کند بدون شک زندگی روستائیان، را دگرگون می‌کند. این موضوع امری غیر قابل اجرا و دور از دست نیست، نباید نا امید باشیم، بدون شک با برنامه ریزی منطقی و مدبرانه در روستاها می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم .همانطور که در طول این 40 سال بعد از انقلاب با برنامه ریزی‌های صحیح مهاجرت معکوس شکل گرفته است در زمان کنونی هم با برنامه ریزی و مدیریت صحیح میتوانیم بسیاری مشکلات روستا‌ها را حل کنیم. /

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار