مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی

3 میلیون نفر بدون پرداخت بیمه کارفرمایی تحت پوشش تامین اجتماعی هستند

تهران (پانا) - مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت هم اکنون 3 میلیون نفر بدون پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی تحت پوشش خدمات درمانی و بیمه‌ای این سازمان هستند.

کد مطلب: ۸۶۶۸۸۹
لینک کوتاه کپی شد
3 میلیون نفر بدون پرداخت بیمه کارفرمایی تحت پوشش تامین اجتماعی هستند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان تامین اجتماعی، سیدتقی نوربخش در جلسه شورای معاونان این سازمان با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بیمه‌‌شدگانی که سهم حق بیمه کارفرمایی آنها را دولت تقبل کرده است اما در عمل پرداخت نمی‌شود و بیمه‌شدگان شاغل در کارگاه‌‌های زیر پنج نفر که تحت پوشش مقررات خاص هستند و سهم حق بیمه کارفرمایی آنها نیز پرداخت نمی‌شود، در مجموع این تعداد حدود سه میلیون نفر هستند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در سال 1376 در مجلس، دکتر ستاری‌ فر مدیرعامل وقت سازمان تامین ‌اجتماعی گزارشی ارائه کرد که در آن پیش‌ بینی شده بود در سال 1386 حتی با نگاه نقدی، سازمان از نقطه سر به ‌سری عبور خواهد کرد. در این گزارش، عواملی که می‌‌تواند رسیدن به این نقطه را به تعویق بیاندازد و همچنین عوامل تسریع در رسیدن به این نقطه هم فهرست شده بود. نظام برنامه‌ریزی کشور از آن زمان تاکنون نه تنها اقدامی برای به تاخیر انداختن روند رسیدن به این نقطه نداشته، بلکه با قوانین و مقررات مختلف، به ‌ویژه در هشت سال دولت‌‌های نهم و دهم در مسیر تعجیل در فرارسیدن این نقطه حرکت کرد.

وی تصریح کرد: 18 قانون و تعهد جدید برای سازمان تامین‌اجتماعی بدون منبع در این سال‌‌ها ایجاد شد. در حالی‌ که قبل از آن تعهد دولت در قبال سازمان تنها منحصر به سه درصد حق بیمه، بیمه‌شدگان اجباری، 2 درصد بیمه‎ شدگان مشاغل آزاد و حق بیمه سهم کارفرمایی شاغلان کارگاه‌‌های زیر پنج نفر بود؛ اما در این هشت سال 18 قانون و تعهد به سازمان تحمیل شد و بار مالی آن بر دوش دولت گذاشته شد که دولت هم همانطور که پیش‌بینی می‌شد، نتوانسته این تعهدات را اجرایی کند.

نوربخش ادامه داد: در این میان آسیب‌هایی که به این طریق به صندوق تامین‌ اجتماعی وارد شده و در هر ماه بیش از 600 تا 700 میلیارد تومان بار مالی اضافه ایجاد کرده، جزو آسیب‌‌های مهم کشور شناسایی نشده است. وقتی یک مستمری برقرار می‌شود، دیگر به آسانی قابل قطع کردن نیست، حتی اگر به ناحق برقرار شده باشد.

وی اضافه کرد: 20 سال پیش دغدغه ما در سازمان تامین ‌اجتماعی این بود که مبالغی را که بابت حق بیمه‌‌ها دریافت می‌‌کنیم؛ چگونه سرمایه گذاری کنیم که ارزش آن حفظ شود، اما دغدغه امروز این است که چگونه برای پرداخت مستمری‌ها و سایر هزینه‌‌ها، تامین منابع مالی کنیم.

نوربخش تصریح کرد: در صندوق‌های بیمه اجتماعی و بازنشستگی، البته این یک ویژگی ذاتی است یعنی به طور ذاتی در 30 سال اول فعالیت، صندوق‌های بیمه‌‌ای، عمدتا دریافت ‌کننده هستند و در 30 سال دوم، اجرای تعهدات آنان آغاز می‌شود. این فرایند به پیری و سالمندی صندوق‌ها مشهور است اما در صندوق تامین ‌اجتماعی متاثر از قوانین و مقررات غیرکارشناسی، دچار پیری زودرس شده‌ایم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: البته با همت همه مدیران و کارشناسان سازمان و تشریح شرایط صندوق و نیز حمایت دولت و مجلس، در دوره دولت‌های یازدهم و دوازدهم تنها درباره شرایط ویژه بازنشستگی آتش‌‌نشانان قانون جدیدی به آن 18 قانون اضافه شد و غیر از آن هیچ مصوبه تازه‌ای در این زمینه نداشتیم، ولی کماکان فشار سنگینی از ناحیه بارمالی آن قوانین بر دوش سازمان وارد می‌شود.

نوربخش ادامه داد: بی‌شک عبور کشور از تنگناها و بازگشت به اقتصادی پررونق، عامل عمده‌ای در تقویت توانمندی سازمان برای ارایه بهینه خدمات و جلب رضایت مشترکان خود خواهد بود. بازپرداخت بدهی ‌های انباشته دولت به سازمان تامین‌ اجتماعی، راه حلی است که در این موقعیت می‌تواند به سازمان تامین‌ اجتماعی تاحدی کمک کند.

وی تصریح کرد: به‌ رغم همه مشکلاتی که ذکر شد، در دولت‌‌های یازدهم و دوازدهم، در تمام سال‌ها میزا‌ن افزایش سالیانه مستمری‌ هم بیش از نرخ تورم بوده و هم بیش از نرخ رشد حقوق شاغلان؛ هرچند همانطور که اشاره کردم درباره مبلغ مستمری‌ها با توجه به شکافی که در طی سال‌ها میان مستمری‌‌ها و هزینه واقعی معیشت بازنشستگان ایجاد شده است، همچنان شرمنده بازنشستگان و مستمری بگیران هستیم.

وی یادآور شد: تعداد کارکنان سازمان تامین ‌اجتماعی در حال حاضر، حدود 71 هزار نفر است که در بخش‌ های بیمه‌ای و درمانی فعالیت دارند. حدود 46 هزار نفر در بخش درمان و مابقی در بخش بیمه‌‌ای فعالیت دارند. سازمان تامین ‌اجتماعی 32 اداره‌ کل و مدیریت درمان در استان ‌ها به همراه 32 دفتر اسناد پزشکی دارد. یک میلیون و 224 هزار کارگاه فعال، در تعامل با این سازمان هستند و خدمات بیمه‌‌ای را در 537 شعبه بیمه ‌ای، 173 کارگزاری و 272 شعبه اقماری ارائه می‌دهیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در مجموع هزار واحد اجرایی در بخش بیمه ‌ای فعالیت دارد، اگر مراکز درمانی را که شامل 77 بیمارستان و 301 درمانگاه و دی ‌کلینیک است، به آن اضافه شود در مجموع سازمان تامین‌ اجتماعی حدود هزار و 400 مرکز ارائه خدمات در سراسر کشور دارد. بر اساس آخرین آمارها 41 میلیون و 941 هزار نفر در سراسر کشور، تحت پوشش خدمات متنوع این سازمان هستند. تعداد بیمه ‌شدگان اصلی بیمه ‌پرداز به سازمان، حدود 14 میلیون نفر است که 9 میلیون نفر از آنان بیمه‌ شده اجباری، حدود 2 میلیون نفر بیمه‌ شده اختیاری و مشاغل آزاد و بیش از 2 میلیون نفر بیمه ‌شدگان حمایتی هستند.

وی خاطرنشان کرد: حدود 6 میلیون نفر مستمری‌ بگیر اصلی و تبعی تحت ‌پوشش این سازمان است، به تعبیری در بخش مستمری بگیران تمشیت زندگی حدود 6 میلیون نفر از جمعیت کشور با سازمان تامین ‌اجتماعی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار