سرپرست معاونت متوسطه آموزش و پرورش: به نمایندگان مجلس فشار می‌آورند که قانون سنجش و پذیرش را بازنگری کنند

تهران (پانا) - سرپرست معاونت متوسطه آموزش و پرورش از تاثیر 20 درصد سابقه تحصیلی به صورت قطعی و 10 درصد به صورت مثبت در کنکور در سال 98 خبر داد.

کد مطلب: ۸۶۵۰۶۹
لینک کوتاه کپی شد
سرپرست معاونت متوسطه آموزش و پرورش: به نمایندگان مجلس فشار می‌آورند که قانون سنجش و پذیرش را بازنگری کنند

عبدالرسول عمادی در حاشیه گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش‌ و پرورش استان‌های کشور در جمع خبرنگاران گفت: «امروزه نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور صحبت می‌کنند. به نظر می‌رسد نمایندگان از طرف گروه‌هایی تحت فشار قرار گرفته‌اند و حتی پیام‌های مختلف تهدیدآمیزی برایشان ارسال شده است تا قانون سنجش و پذیرش دانشجو که قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 92 است و پنج سال از اجرایی شدن آن می‌گذرد را بازنگری کنند. این موضوع قانون را متزلزل کرده است تا به شرایط قبل از آن که حاکمیت صرف کنکور بود بازگردیم.»

او ادامه داد: «همه صاحب‌نظران می‌دانند که کنکور چه اثراتی در نظام تعلیم و تربیت دارد و خوشبختانه مصوبه سنجش و پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی این حاکمیت را تا حدودی شکست و بازار دلالان کنکور و مافیاهای کنکور را تا اندازه‌ای تخریب کرد.»

عمادی افزود: «تاثیر سابقه تحصیلی در کنار نمرات دروس خصوصی و عمومی کنکور فضا را به سمتی برد که صرفا اقبال به سمت کلاس‌های کنکور نباشد و بخشی از توجه دانش‌آموزان به کتاب‌های درسی و امتحانات نهایی معطوف شود.»

سرپرست معاونت متوسطه آموزش و پرورش گفت: «در پنج سال اخیر با طرح این قانون و اجرایی شدن آن فضا تا حدودی به سمت عدالت آموزشی حرکت کرد چرا که در بسیاری از مناطق کشور امکان شرکت در کلاس کنکور یا پرداخت وجه به موسسات کنکور از طرف دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان امکان‌پذیر نیست و این یک امکان است که دانش‌آموزان بتوانند با آوردن نمره خوب در امتحان نهایی به رتبه بهتری در دانشگاه دست پیدا کنند. خوشبختانه این فرصت همچنان مهیاست و در سال 98 نیز تاثیر 20 درصد سابقه تحصیلی به صورت قطعی و 10 درصد به صورت مثبت در کنکور را شاهد خواهیم بود.»

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش در ادامه گفت: «اکنون حدود 90 درصد کد رشته‌محل‌های دانشگاهی بدون کنکور است و این یکی از برکات قانون سنجش و پذیرش کنکور است که حاکمیت کنکور را شکسته و کنکور به 10درصد رشته محل‌ها محدود شده است اما متاسفانه در این سال‌ها در دفترچه، رشته محل‌های آزاد کنکور اعلام نشده است و برای همین جو کنکورزده ادامه دارد. اگر در دفترچه اطلاعات کنکور، رشته‌محل‌های آزاد از کنکور جدا شود خانواده‌ها متوجه خواهند شد چه فرصت‌هایی برای ادامه تحصیل بدون کنکور فرزندان‌شان مهیاست و بسیاری از هزینه‌ها را بی‌جهت به موسسه‌های کنکوری پرداخت نمی‌کنند. ضمن اینکه فشار روانی از روی دوش دانش‌آموزان برداشته می‌شود.»

عمادی ادامه داد: «اکنون بسیاری از شرکت‌کنندگان در کنکور حتی اگر درصد خوبی هم نیاورده باشند در نهایت در یک کد رشته قبول می‌شوند و علت آن این است که آن کد رشته‌ها اساسا بدون کنکور بوده است و فرد می‌توانسته با بردن سوابق تحصیلی خود در آن دانشگاه و در آن رشته ثبت‌نام کند و نیازی به دادن کنکور و درج آن در دفترچه کنکور نبوده است. این مطالبه چند ساله ماست که در دفترچه‌ها این کدرشته‌ها جدا از کنکور اعلام و مشخص شود.»

او گفت: «اکنون فضای تندی علیه قانون سنجش و پذیرش دانشجویان بر اساس سوابق تحصیلی وجود دارد که ما می‌دانیم این فضاسازی‌ها از سوی چه افرادی اتفاق می‌افتد. حتی وقتی من یکی از مصوبه‌های شورا را اعلام عمومی می‌کنم با حجمی از توهین مواجه می‌شوم که اینها نشانه فشار پول و قدرت است که می‌خواهند بازار کنکور را گرم نگه دارند اما من به عنوان یک مدیر موظفم از حق دانش‌آموزان دفاع کنم.»

سرپرست معاونت متوسطه آموزش و پرورش در پایان گفت: «امیدوارم همچنان از ظرفیت ارزشمند این قانون بهره‌مند شویم و حتی ما خواهان این هستیم در آن 10درصد رشته‌هایی که رقابتی هستند و نیاز به برگزاری کنکور دارند سهم سوابق تحصیلی افزایش یابد و به 50 درصد برسد. این پیشنهاد را به سازمان سنجش نیز اعلام کرده‌ایم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار