در مراسم افتتاح مجلس دانش‌آموزی؛

وزیر ارشاد در مجلس دانش‌آموزی: جامعه پویا جامعه‌ای است که صدای جوان خود را بشنود

صالحی: خلاقیت‌های هنری دانش آموزان فرصتی برای شنیدن فراهم می‌کند

تهران (پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مجلس دانش‌آموزی را تمرینی برای مردم‌سالاری توصیف همچنین بر ضرورت تربیت هنری دانش‌آموزان تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۶۲۱۰۹
لینک کوتاه کپی شد
وزیر ارشاد در مجلس دانش‌آموزی: جامعه پویا جامعه‌ای است که صدای جوان خود را بشنود

سیدعباس صالحی، در مراسم افتتاحیه نهمین دوره مجلس شورای دانش‌آموزی به همزمانی برگزاری نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: «امید دارم این مجلس و شما دانش‌آموزان عزیز نقشی اثرگذار در دهه پنجم انقلاب داشته باشید و در استمرار نظام جمهوری اسلامی موثر باشید.»

او ادامه داد: «دانش‌آموزان موثرترین قشر از ابتدای انقلاب تاکنون بوده‌اند و با وجود آنها بود که انقلاب اسلامی شکل گرفت و حماسه دفاع مقدس اتفاق افتاد.»

صالحی گفت: «مجلس دانش‌آموزی از جهات مختلفی می‌تواند موثر باشد. این نهاد در ساختاری مدنی شکل گرفته است و یک نهاد با انرژی موثر جوانی است و رهبر انقلاب بارها بر بی‌مانندی آن تاکید کردند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه با چند زاویه‌دید می توان به این مجلس نگاه کرد، گفت: «مجلس شورای دانش‌آموزی را می‌توانیم نهاد مدنی نمادین بدانیم و به همین شکل به آن نگاه کنیم. از سوی دیگر می‌توانیم این نهاد را نهاد تمرین مردمسالاری بدانیم. در این مکان دانش‌آموزان فرصت پیدا می‌کنند مسئولیت‌های اجتماعی خود را تمرین کنند.»

صالحی به مدنی‌تر شدن جامعه ایرانی اشاره کرد و گفت: «امروزه جامعه ایرانی مدنی‌تر و مشارکت‌گرایانه‌تر از گذشته شده است. آمارها در سال 53 نشان می‌دهد 73درصد تصمیمات گرفته شده در خانواده از سوی پدر و 11درصد از سوی مادر گرفته می‌شد. آمارهای سال 94 نشان می‌دهد که حدود 32درصد تصمیم‌های خانواده را پدر و بخش زیادی را تصمیمات جمعی و مشترک به خود اختصاص می‌دهد. این بدان معناست که امروز مسیر مدنی‌تر شدن جامعه و خانواده به یک مسیر مشترک و جمعی تبدیل شده است.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد نظام آموزشی مشارکت‌گرا و مدرسه‌های مشارکت‌گرا می‌توانند به پیشرفت پیشتر کشور کمک کنند. او گفت: «سند تحول مبتنی بر آموزش تربیت‌محور است و تربیت باید به اندازه آموزش در نظام آموزشی جدی گرفته شود.»

او یکی از ساحت‌های تربیت در نظام آموزشی را تربیت هنری دانست و گفت: «تربیت هنری فرصت‌های زیادی برای تقویت خلاقیت و تخیل خلق می‌کند. تربیت هنری یکی از ابعاد شش‌گانه تربیت وجودی است و دانش‌آموزان به تربیت هنری در قالب‌های مختلف که در نظام آموزشی ما مطرح است، نیازمند هستند.»

او ادامه داد: «در نسل فردای ایران بدون تربیت هنری کاستی‌هایی وجود دارد. در آموز‌ه‌های عمومی کشورها سهم آموزش‌های هنری بسیار متفاوت است اما در کشور ما اولیا به درس‌های هنر کمتر توجه دارند و این دروس ملاک موفق بودن نیست. آموزش‌های عمومی هنر اگر جدی گرفته نشود جامعه هنری نمی‌تواند در آینده پرافتخار باشد.»

صالحی گفت: «چگونه می‌توان از طریق هنر یادگیری را لطیف و نرم کرد؟ یادگیری از طریق هنر به شکوفایی خلاقیت‌ها کمک می‌کند و از طریق می‌توان فرآیند‌های یادگیری را متحول کند. ۱۳ میلیون دانش‌آموز در کشور داریم و آفرینش‌های هنری در این بخش بسیار با اهمیت است. صدای کودکان نوجوانان و دانش‌آموزان در جامعه ما بسیار کم شنیده می‌شود. خلاقیت‌های هنری و ادبی دانش‌آموزان فرصت می‌دهد تا جامعه صدای این قشر را بشنود. ما نیاز داریم صدای کودکان نوجوانان را در فضای عمومی بشنویم.»

صالحی گفت: «خلاقیت‌های هنری دانش آموزان فرصتی برای شنیدن فراهم می‌کند و جامعه پویا جامعه‌ای است که صدای جامعه جوان خود را بشنود.»

او ادامه داد: «استعداد‌های بسیاری در کشور ما به صورت بالفعل و بالقوه وجود دارد. در سال تعداد زیادی فیلم و آثار هنری در کشور ساخته می‌شود. سالی ۱۴ هزار کتاب چاپ می‌شود پشت این آثار استعداد‌های زیادی نهفته است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار