علی اعطا*

در مسیر شفافیت

شفاف‌سازی یکی از موضوعات کلیدی و شعارهای اصلی مدیریت شهری در دوره کنونی آن بوده و است. شاید به همین دلیل هم باشد که چه شورای شهر و چه شهرداری تهران تلاش کرده‌اند تا به معنای واقعی شعار «اتاق شیشه‌ای» را اجرایی کند.

کد مطلب: ۸۶۲۰۸۹
لینک کوتاه کپی شد

در همین راستا شورای شهر تهران در دوره جدید گام‌های قابل تاملی را برداشته که از آن‌جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛ در گام نخست شورای شهر برآن شد تا جلسات روزهای یکشنبه شورا که تا پیش از این غیرعلنی بود را علنی کند. به بیانی از ابتدای دوره پنجم شورا تا امروز که بیش از 100 جلسه در آن برگزار شده است، تمامی جلسات علنی بوده است و تنها جلسه غیرعلنی، جلسه‌ای بود که برای بررسی نامه‌های محرمانه یکی از دستگاه‌های نظارتی تشکیل شده بود که طبعا نمی‌توانست و نباید به صورت علنی برگزار می‌شد.

گام بعدی در این زمینه، شفاف‌سازی آرای ماخوذه بود. به این معنا که امروز در مورد هر موضوعی که رای‌گیری صورت گیرد مشخص است که کدام عضو رای نداده یا چه کسی مخالف بوده یا چه عضوی موافق است ضمن اینکه در همین راستا مشروح مذاکرات صحن علنی نیز در دوره جدید روی سایت قرار می‌گیرد تا بتوان در آینده به آنها استناد کرد.

موضوع بعدی که شورای شهر در راستای «شفاف»‌‌سازی به آن پرداخته، بحث بودجه و اطلاع‌رسانی به شهروندان در این زمینه بوده است که در این خصوص، تلاش شده تمامی اطلاعات مربوط به بودجه و گزارش کامل آن، در سایت بارگذاری شود تا شهروندان و کارشناسان بتوانند آنها را تجزیه و تحلیل کنند. و بالاخره پیگیری شورا برای راه‌اندازی سایت «شفاف‌سازی» که در ابتدا قراردادهای بالای یک‌میلیاردی شهرداری را منتشر می‌کرد و امروز این سقف به قراردادهای بالای 250 میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

ضمن آنکه اطلاعات مدیران شهرداری نیز برای اطلاع عموم، در روی این سایت بارگذاری شده است. اینها از جمله اقدامات شورای شهر برای تحقق موضوع «شفاف‌سازی» بوده است. در مورد شهرداری هم تا جایی‌که می‌دانم اقدامات خوبی در حوزه شفاف‌سازی صورت گرفته که البته باید خود دوستان در شهرداری در این زمینه توضیح دهند.

اما نکته مهم بحث «پاسخگویی» در شهرداری تهران است. اگر بخواهیم صادق باشیم، باید بگوییم که براساس بررسی‌های انجام شده، عموم شهروندان رضایت خوبی از پاسخگویی در شهرداری ندارند. البته بخشی از این نقیصه به ساختار ادارات و سازمان‌های ما برمی‌گردد که براساس آن اصولا ادارات و دستگاه‌های اجرایی چندان تمایلی به توضیح دادن برای مردم ندارند! بخشی از این نقصان نیز به قوانین و ضوابط ما برمی‌گردد. یعنی الان ما در شورای شهر می‌دانیم که مثلا اگر در فلان مورد، شهروندی به شهرداری مراجعه کند، به احتمال زیاد با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد. از سویی به نظر می‌رسد که شهرداری در دوره‌های مختلف، اقداماتی در راستای شفاف‌سازی انجام داده است ولی واقعیت این است که اکثر این اقدامات شعاری و نمایشی بوده است.

به عنوان مثالی در این مورد می‌توان به مصوبه «الزام شهرداری به رعایت حقوق شهروندی» اشاره کرد که در دوره قبل به تصویب اعضا رسید. اما در عمل اینها راهکار حل مشکلات شهروندان و پاسخگو بودن شهرداری نیست بلکه فقط نوعی «رویکرد» کلی در فرآیند مدیریتی است. در همین خصوص به نظر می‌رسد بهترین راه، بررسی محورهایی است که شهروندان در مراجعه به شهرداری در مورد آنها به مشکل بر‌می‌خورند. با مشخص شدن این گره‌های کور، می‌توان آنها را دسته‌بندی کرد تا ببینیم کدام‌یک از آنها راهکار مشخصی دارند و کدام‌یک فاقد راهکارند و برای آنها راهکارهایی را طراحی و ترسیم کرد. اما در کل می‌توان ادعا کرد که شهرداری و شورای شهر عزم خود را برای پیاده کردن پروسه شفاف‌سازی و پاسخگو شدن شهرداری، جزم کرده است و امیدوار است با کمک کارشناسان و متخصصان و مدیران و همفکری خود شهروندان به این همه در آینده‌ای نزدیک نایل‌ آید.

منبع: اعتماد

*سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار