مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی:

اجرای قانون عصای سفید مهم ترین مطالبه نابینایان است

۱۹ هزار کم بینا و نابینا در آذربایجان شرقی زندگی می کنند

تبریز ( پانا) - مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به برخی مشکلات نابینایان مهم ترین مطالبه آن ها را اجرای قانون عصای سفید در جامعه عنوان کرد.

کد مطلب: ۸۶۲۰۳۶
لینک کوتاه کپی شد
اجرای قانون عصای سفید مهم ترین مطالبه نابینایان است

محسن ارشدزاده در همایش روز جهانی عصای سفید در تالار وحدت تبریز اظهار کرد: روز جهانی عصای سفید، روز جهانی هویت افراد نابینا است و می توانند در این هفته، مطالبات، نیاز ها و مشکلات خود را مطرح کنند.

وی ادامه داد: مهمترین مطالبات جامعه نابینایان از مردم و مسئولین اجرای قانون عصای سفید مصوب 1903 سازمان ملل است که اگر به خوبی به آن عمل شود بسیاری از مشکلات نابینایان حل می شود و همچنین از دیگر مطالبات افراد نابینا، اجرای قانون جامع حمایت از معلولین است که مجلس شورای اسلامی این قانون را مجددا اصلاح کردند که در این قانون مسایل و حمایت ها و نیازهای جامعه معلولین مخصوصا نابینایان پیش بینی شده است.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی افزود: بر اساس قانون عصای سفید، وقتی افراد نابینا می خواهند از عرض خیابان عبور کنند باید تمامی رانندگان خودروهای در حال حرکت به محض دیدن عصای سفید توقف کنند، چون حق تقدم با افراد نابینا است ولی متاسفانه به دلیل عدم آگاهی مردم، این مسایل رعایت نمی شود.

ارشدزاده، حل مشکل اشتغال، حمایت های اجتماعی و توانمندسازی، دسترسی به امکانات آموزشی و بهداشتی، مناسب سازی فضاهای شهری و عمومی و ایجاد امکانات و شرایط لازم برای مشارکت فعالانه در فعالیت های سیاسی و اجتماعی را از دیگر خواسته ای افراد نابینا برشمرد و گفت: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در دنیا، 253 میلیون نفر افراد نابینا و کم بینا وجود دارد که 36 میلیلون نفر نابینای مطلق و 217 نفر نیز کم بینا هستند.

وی با بیان این که خوشبختانه 80 درصد اختلالات بینایی قابل پیشگیر هستند، ادامه داد: یکی از اقدامات اولیه در این مورد، پیشگیری با طرح های غربالگری ژنتیکی است و اقدامات ثانویه نیز مانند اجرای طرح هایی همچون سنجش تنبلی چشم است که بیش از 20 سال است این طرح در کشور اجرا می شود و همه ساله بیش از 90 درصد کودکان 3 تا 6 سال در این طرح مورد سنجش قرار می گیرند.

فعالیت 13 مرکز آموزش و توانبخشی تخصصی در استان برای 1000نفر کم بینا و نابینا

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: طبق آمار در استان آذربایجان شرقی حدود 19 هزار نفر افراد نابینا و کم بینا زندگی می کنند که 11هزار نفر از آن ها از بهزیستی استان خدمات مستمری دریافت می کنند و مابقی بر حسب نیاز و موردی از خدمات بهزیستی بهره مند می شوند.

ارشدزاده، آموزش جهت یابی، تقویت حس لامسه، توانمندسازی در زمینه مهارت آموزی و اشتغال را از نیاز های مهم افراد نابینا برشمرد و گفت: بدین منظور 13 مرکز آموزش و توانبخشی تخصصی در استان برای هزار نفر کم بینا و نابینا خدمات آموزشی و توانبخشی ارایه می دهند و وسایل کمک آموزشی و توانبخشی که این افراد مخصوصا دانش آموزان و دانشجویان نیاز دارند را تامین می کنند.

وی بر شناسایی افراد مستعد در رشته های هنری، فرهنگی، ورزشی و قرآ نی و کمک به رشد و شکوفایی استعدادهای این افراد و حمایت مالی از آن ها تاکید کرد و گفت: در حال حاضر 153 دانشجوی نابینا در استان داریم که برای حمایت از تحصیل از آن ها، تمامی شهریه دانشگاه را درصورت تحصیل در دانشگاه آزاد پرداخت می کینم و در صورت ادامه تحصیل در دانشگاه های دولتی از سایر خدمات بهزیستی بهره مند می شوند.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی ادامه داد: تامین مسکن افراد نابینا از اولویت هایمان است و در این راستا در سال گذشته برای تامین مسکن 58 خانواده افراد نابینا که فاقد مسکن بودند، کمک کردیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار